معاون اجرایی موسسه جهاد نصر از استقرار نظام جامع مدیریت طرح (EPM) در طرح 550 هزار هکتاری، انجام مطالعات اجتماعی و تسهیل‌گری اجرای طرح‌ها به منظور کاهش دعاوی و عدم پرداخت خسارت خبر داد.
کد خبر: ۲۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 10 September 2016
حسن علاقه‌بند با اشاره به اینکه از مجموع 2/1 میلیون هکتار زمین‌های آبخور سدها و رودخانه‌ها در حوزه‌های دز، کارون، مارون، زهره، خیر آباد و کرخه قرار دارد، اظهار کرد: تاکنون حدود 566 هزار هکتار دارای شبکه اصلی و 288 هزار هکتار دارای شبکه‌های فرعی است که این امر باعث عدم بازگشت سرمایه‌گذاری‌های کلان بالا دستی در سدها، کانال‌های انتقال و شبکه های اصلی1 و2 شده است.

وی ادامه داد: با توجه به موارد مذکور طرح احیای 550 هزار هکتاری؛ شبکه‌های فرعی اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1375 است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح کرد: نخستین مرحله عملیاتی طرح احیای 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در قانون بودجه سال 1387 در قالب 9 طرح در حوزه‌های مختلف و با عنوان وزارت جهاد کشاورزی در سطحی حدود 332 هزار هکتار پایدار شد.

*تخصیص اعتبار 5.1  میلیارد دلاری برای اولین‌بار به یک طرح کشاورزی

علاقه‌بند در ادامه با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال 89 مؤسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام تعیین شد، عنوان کرد: پس از  تعیین این موسسه مقرر شد در زمین‌های پایاب سدهای موجود در پنج حوزه دز، کارون، مارون، زهره، خیر آباد و کرخه در سطح 550 هزار هکتار شبکه‌های فرعی احداث شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در ادامه بیان کرد: در دی‌ماه 92 با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان وی حمایت همه‌جانبه خود را برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح اعلام کرد.

علاقه‌بند گفت: با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی برای اولین بار در تاریخ کشاورزی ایران اعتباری به میزان5/1  میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به طرح اختصاص یافت.

این مقام مسؤول افزود: توزیع سطوح حوضه‌ای و شهرستانی طرح بر اساس مصوبه دولت در اواخر سال 88 اجرای 550 هزار هکتار اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب حوضه‌های آب‌ریز سدهای دز، کارون، مارون و کرخه زیر شبکه‌های اصلی ایجاد، در دست اجرا و یا دارای مطالعه مورد اقدام قرار گرفت.

علاقه‌بند خاطرنشان کرد: حدود 499 هزار هکتار معادل 91 درصد در استان خوزستان در5  حوزه دز، کارون، مارون، زهره، خیرآباد و کرخه جنوبی خوزستان در 18 شهرستان شوش، دزفول، اندیمشک، شوشتر، دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، اهواز، باوی، شادگان، آبادان، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامشیر، رامهرمز، خرمشهر و ایذه بالغ بر 51 هزار هکتار معادل 9 درصد در استان ایلام در حوزه کرخه شمالی در شهرستان‌های دهلران ، مهران واقع شده است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر به اهداف، راهبردها و دستاوردهای طرح اشاره و گفت: هدف از اجرای طرح احداث شبکه‌های فرعی، آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی در سطح  550 هزار هکتار است که شامل شبکه‌های فرعی آبیاری به وسعت حدود 550 هزار هکتار، زهکشی زیر زمینی به وسعت حدود 412 هزار هکتار، تجهیز، نوسازی اراضی به وسعت حدود 516 هزار هکتار است.

* استفاده از تکنیک مهندسی ارزش به منظور بهینه‌سازی

وی همچنین راهبردها و سیاست‌های اجرایی طرح را شامل استفاده از تکنیک مهندسی ارزش به منظور بهینه‌سازی طراحی‌ها و کاهش هزینه‌ها، انجام مطالعات اجتماعی به منظور تسهیل‌گری انجام کار و حرکت به سوی یکپارچه‌سازی اراضی، بازنگری مطالعات قبلی و استفاده حداکثری از روش‌های نوین آبیاری، استفاده از روش EPC به منظور کوتاه شدن زمان طراحی و اجرا و حمایت از صنعت‌گران داخلی به منظور تولید ماشین‌آلات تخصصی عنوان کرد.

*حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی

این مقام مسئول عنوان کرد:  تا پایان 22 مرداد ماه 95 مجموعا حدود 208 هزار هکتار از طرح اجراء شده است که نسبت به هدف طرح در مرحله اول، حدود 67 درصد سطح اجراء شده و نسبت به هدف کلی طرح، حدود 38 درصد سطح اجراء شده است .

علاقه‌بند گفت: در حال حاضر 71 طرح با نیروی انسانی شاغل حدود 8 هزار و 500 نفر و بیش از 3 هزار و 500 دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک که از این تعداد 686 دستگاه ماشین آلات تخصصی است کار می‌کند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر افزود: انتخاب 21 مشاور برای انجام نظارت عالیه و کارگاهی، برگزاری کارگاه مهندسی ارزش، انتخاب عامل چهارم (مدیر طرح) برای حوزه‌های دز، کارون، مارون و زهره و خیرآباد، کرخه خوزستان، کرخه ایلام، واگذاری طرح‌های پژوهشی کاربردی به مؤسسات تحقیقاتی، پیگیری استقرار نظام جامع مدیریت طرح (EPM) در طرح، انجام مطالعات اجتماعی و تسهیل‌گری اجرای طرح‌ها به منظور کاهش دعاوی و عدم پرداخت خسارت از دیگر اقدامات انجام شده در طرح است.

علاقه‌بند اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های مهندسی ارزش در شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی که نتیجه آن کاهش 15 درصدی هزینه‌ها به‌واسطه جایگزینی کانالت به جای کانال درجا و استفاده از روش‌های آبیاری کم فشار و تحت فشار، کاهش عمق زهکش‌های زیر زمینی و کاهش حجم زه‌آبها، استفاده از فیلتر مصنوعی به جای فیلتر طبیعی که اثرات مفید و مثبتی در مسائل زیست محیطی دارد از اقدامات انجام شده در این طرح‌ها است.

*ایجاد 300 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم

وی به وضعیت اعتباری طرح اشاره کرد و گفت: حد فاصل سال‌های 87 الی 92 به مدت شش سال از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و فاینانس داخلی (بانک کشاورزی) به میزان 8 میلیارد و 986 هزار ریال اعتبار منظور شده است که تخصیص دریافتی جمعاً 6 میلیارد و  765 هزار ریال بوده است.

علاقه بند با بیان اینکه در سال‌های، 93، 94 و95 تا تیرماه از سه منبع صندوق توسعه ملی، تملک دارایی و فاینانس داخلی مجموعا  43 میلیارد و 289 هزار ریال اعتبار منظور شده بود، گفت: جمع اعتبار تخصیص یافته تا پایان تیر ماه 95 جمعاً  21 میلیارد و 333هزار ریال بوده که معادل 49.3 درصد بوده است.

وی گفت: درمجموع در سال‌های 87 تا تیر ماه جاری میزان اعتبار مصوب از منابع مختلف بیش از  52 میلیارد ریال بوده که میزان تخصیص اعتبارات به بیش از 20 هزار میلیارد ریال معادل 53.8 درصد بوده است.

علاقه‌بند ادامه داد: تا مرداد ماه جاری تخصیص ریالی 53.8 درصد لیکن درصد سطح انجام شده نسبت به فاز مرحله 66.57 درصد است.

وی افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولیدات کشاورزی به میزان 5/9 میلیون تن در سال، ایجاد فرصت‌های شغلی به میزان 300 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم، ایجاد قطب‌های کشاورزی و افزایش درآمد حاصل از تولیدات به میزان 21 هزار میلیارد ریال، ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت‌های روستایی و کاهش حاشیه‌نشینی شهرها را از مهم‌ترین دستاوردها، نتایج و اثرات اجرای کامل طرح عنوان کرد.

علاقه‌بند همچنین حل مشکلات اجرایی شبکه‌های اصلی تکمیل نشده مرحله یک و لایروبی زهکشی‌های اصلی (1و2)، تامین اعتبار برای حل مشکل آنها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نحوه تأمین اعتبار احداث شبکه‌های اصلی و فرعی مرحله دو به طور همزمان (238 هزار هکتار) با توجه تخصیص آب توسط وزارت نیرو، تسریع در عملیاتی شدن تحویل حجمی آب با توجه به نامه نوبخت به وزیر نیرو، تأمین برق مورد نیاز برای اجرای شبکه‌های تحت فشار و کم‌فشار توسط شرکت توزیع برق با بهای مناسب را از طرح‌های قابل پیگیری خواند.

وی در پایان عنوان کرد: موضوع تأمین اعتبار برای جهاد کشاورزی برای بهره‌برداری از شبکه‌های اتمام یافته و تشکیل تعاونی‌های تولید با توجه به نامه نوبخت به وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری مسائل و موضوعاتی مربوط به طرح پس از عملیات اجرایی همانند بحث مکانیزاسیون شدن نظام بهره‌برداری، ایجاد صنایع جانبی کشاورزی، آموزش، ترویج و غیره را از مهم‌ترین چالش‌ها، محدودیت‌ها و موضوعات قابل پیگیری طرح ذکر کرد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار