عدم پاسخگویی فرماندار و نماینده خرمشهر در مجلس؛
ما نمی‌توانیم از آب لوله کشی در خانه‌ها برای آشامیدن استفاده کنیم زیرا املاح زیادی دارد و نمی‌توان آن را نوشید باید حتما دوباره تصفیه شود، مردم اینجا یا در خانه آب تصفیه کن دارند و یا آب مورد نیاز خود را می‌خرند، املاح آب در شهر ما آنقدر زیاد است که برخی برای استحمام هم که استفاده می‌کنند حساسیت پوستی می‌گیرند
کد خبر: ۲۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 29 April 2015
در هوای گرم جنوب از راه می‌رسی تشنه هستی به سراغ شیر آب در آشپزخانه می‌روی تا بتوانی جرعه‌ای از آب گوارا بنوشی، یادت می‌آید که این آب قابل خوردن نیست و نمی‌توانی رفع تشنگی کنی در خانه به دنبال آب تصفیه شده می‌گردی، امّا تمام شده و باید منتظر بمانی تا ماشینی که آب تصفیه شده می‌فروشد بیاید زیرا آب تصفیه کن محله از شما خیلی فاصله دارد و امکان رفتن و خرید آب را نداری.

اینها حکایت زندگی امروزی مردمانی است که در خرمشهر زندگی می‌کنند، همانانی که در روزهای نخست دفاع مقدس در مقابل هجوم بعثیان مقاومت کردند و در همان روزها نقشه‌های پلید صدام برای ایران اسلامی را نقش بر آب کردند ولی اکنون مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و از آب آشامیدنی سالم بی بهره هستند و باید آب مورد نیاز خود را بخرند.

حساسیت پوستی در پی استفاده از آب خرمشهر
آب سالم یکی از نیازهای مهم و اولیه زندگی انسان بر روی کره زمین است تا بتواند به سلامت حیات خود را ادامه دهد زیرا حدود یک سوم از حجم بدن او را آب تشکیل می‌دهد که مردم خونگرم و میهمان نواز نخستین خاکریز دفاع مقدس خرمشهر از آن بی بهره هستند.

به گزارش تابناک خوزستان، در خرمشهر یا باید در خانه‌ها تصفیه کن آب داشته باشی یا این که آب مورد نیاز آشامیدن خود را از کسانی که آب را در محلات می‌فروشند بخری، اینها گفته‌های جوان 20 ساله خرمشهری و ساکنان کوی آرش است و ادامه می‌دهد: آب اینجا قابل خوردن نیست که برای نوشیدن آب یکی از این 2 راه را باید انتخاب کنی.

یکی دیگر از جوانان خرمشهری که 19 ساله و ساکن منطقه کوت شیخ است نیز در تکمیل حرف‌های دوست خود می‌گوید: ما نمی‌توانیم از آب لوله کشی در خانه‌ها برای آشامیدن استفاده کنیم زیرا املاح زیادی دارد و نمی‌توان آن را نوشید باید حتما دوباره تصفیه شود، مردم اینجا یا در خانه آب تصفیه کن دارند و یا آب مورد نیاز خود را می‌خرند، املاح آب در شهر ما آنقدر زیاد است که برخی برای استحمام هم که استفاده می‌کنند حساسیت پوستی می‌گیرند.

زحمت زیاد برای پر کردن ظرف‌های آب
برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت آب خرمشهر با چند تن دیگر از اهالی این شهر هم صحبت می‌شویم، یکی از جوانان دیگر خرمشهری به نام سید احمد جلوای‌العلاق نیز بیان می‌کند: «آب خرمشهر طعم اصلی خود را ندارد و طعمی مانند کهنگی یا دارو می‌دهد، هنوز شور است ولی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده، البته فشار آب در خانه‌ها هم بیشتر شده ولی افسوس که با این ویژگی‌ها نمی‌توان بر بی‌کیفیتی آن سرپوش گذاشت.

آبی که در خانه‌ها هست با آب تصفیه‌ای که خریداری می‌کنیم زمین تا آسمان فرق دارد خرمشهری‌ها مجبورند آب با کیفیت بهتر را انتخاب کنند شاید فقط بنده این طور باشم ولی مطمئن هستم افراد دیگر هم که از آب لوله کشی استفاده می‌کنند حالت تهوع به آنها دست می‌دهد.

سردرد و سرگیجه در صف ایستادن و زحمت زیاد برای پر کردن ظرف‌های آب آشامیدن یک طرف هزینه‌ها، وقت و برق زیادی صرف می‌شود تا آب تصفیه به درب خانه‌های خرمشهر بیاید اینها هزینه‌های اضافی است که به دلیل قابل شرب نبودن آب مردم خرمشهر باید بپردازند. 

مادرم منتظر آمدن آب فروش می‌نشیند
برای واردات تصفیه کن های آب نیز هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که به اقتصاد مملکت ضربه وارد می‌کند، تا کی باید مادرم جلوی درب خانه منتظر آمدن آب فروش بنشنید و پدرم هم تصفیه کن بخرد و پول عوض کردن فیلترهایش را بدهد.»

اما یکی دیگر از کسانی که مدتی در خرمشهر ساکن بوده نظر دیگری دارد و می‌گوید: کیفیت آب خرمشهر زیر صفر است زیرا شوری و املاح زیادی دارد و برای آشامیدن مناسب نیست، آن طور که از بزرگترهای خود شنیده‌ایم در دهه‌های قبل آب این شهر یکی از بهترین آب‌های گوارای کشور بود ولی با راه‌اندازی شرکت‌هایی بزرگی مانند توسعه نیشیکر شور و غیر قابل خوردن شد.

یکی دیگر از اهالی خرمشهر نیز با اشاره به مشکلات تامین آب شرب در این شهر می‌گوید: اگر کسی نتواند آب تصفیه شده بخرد باید از آب لوله کشی استفاده کند که با توجه به وجود املاح زیاد عواقب خطرناکی برای او دارد و سبب بیمارشدنش می‌شود.

هیچ کدام از مسئولان پاسخ ندادند
برای شنیدن توضیحات مسئولان شهرستان تماسی با آقای ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر گرفتیم تا درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات آب این شهر صحبت کند که پاسخ می‌دهد: «با اداره و آب و فاضلاب تماس بگیرید و درباره این موضوع سوال بپرسید.»

بر اساس درخواست فرماندار با آقای پرویز پویان مهر، رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر بیش از 10 بار تماس گرفتیم و با پیامک نیز موضوع به وی اطلاع داده شد ولی علی رغم تلاش زیاد برای شنیدن سخنانش، پاسخگو نبود.

تماس ما با عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی که در هفته گذشته درباره بر زمین ماندن پروژه 24 ساله آب رسانی به خرمشهر به وزیر نیرو در صحن علنی مجلس تذکر داده بود نیز بی‌نتیجه ماند.

با اینکه آقای سامری ساعت مقرری را برای پاسخگویی تعیین کرده بود ولی خلف وعده کرد و پس از تماس دوباره و در زمان درخواستی وی گوشی خود را قطع کرد و به سوالات ما پاسخ نداد که به همین دلیل نتوانستیم حرف‎هایش را بشنویم. 

فرماندار خرمشهر در اواخر سال گذشته وضعیت آب شرب در خرمشهر را بحرانی دانست و گفت: 70 درصد شبکه توزیع آب شهرستان فرسوده است.

به گزارش تابناک خوزستان،  6 ساعت در شبانه روز قطعی آب در این شهر وجود دارد.

امیدواریم که مسئولان به فکر چاره‌ای برای حل این مشکل شهر مقاوم و شهیدپرور خرمشهر باشند تا دیگر مردم این شهر را بشکه به دوش برای تهیه آب آشامیدن نبینیم، این آمادگی هم داریم تا اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکل بزرگ و حیاتی را نیز منعکس کنیم، البته اگر مسئولان این شهر پاسخگو باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهندس طرفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
واقعا مایه ی شرمساریه که بعد از گذشت چندین سال , هنوز مشکلات آب و فاضلاب استان حل نشده است. اهواز هم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می کند. چند سال است که مشکل ریزگردها هم اضافه شده است. این یعنی از آب و هوای سالم محرومیم. مانده غذا که آن هم با همت خود مردم هنوز از کیفیت نسبی برخوردار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار