استاندار خوزستان:
معضل آب و فاضلاب خوزستان به صورت جدی باید پیگیری شود که به منظور رفع این مشکل اعتباری بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال معادل 2.3 میلیارد دلار نیاز است.
کد خبر: ۲۹۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 13 September 2016
استاندار خوزستان با بیان اینکه سهم شهرستان حمیدیه از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا پنج هزار هکتار دیگر افزوده می شود، گفت:تا سال آینده آب شرب حمیدیه زیر پوشش طرح آبرسانی غدیر قرار گرفته و مشکل آن حل می شود.

دکترغلامرضا شریعتی روز دوشنبه همزمان با عید قربان در بازدید از شهرستان حمیدیه در جمع نخبگان این شهرستان اظهار کرد:خوزستان، استان استراتژیک با منابع و پتانسیل های بزرگ و فرصت های زیاد است و شاید کمتر منطقه ای در جهان مانند خوزستان باشد که خداوند متعال نعمت های خود را بر آن کامل کرده است.

وی افزود:خوزستان از نعمت آب های شیرین و رودخانه های مانند کرخه، کارون، زهره و مارون برخوردار بوده و جلگه ای با زمین های حاصلخیز و کوهپایه ای و همچنین بنادر و آب های آزاد قابل کشتیرانی دارد که هر یک به نوبه خود یک سرمایه عظیم است.

استاندار خوزستان ادامه داد:نفت،گاز و پتروشیمی نیز از دیگر سرمایه هایی است که در راس ظرفیت های این استان قرار گرفته است .

وی تصریح کرد:این استان دارای سدهای عظیم بوده که تولید برق نیز از پتانسیل ها و ظرفیت هایی است که منافع ملی را تامین می کند.

شریعتی یادآور شد: خوزستان با دارا بودن چنین ظرفیت هایی به دلیل جنگ تحمیلی زیرساخت های خود را از دست داده و خرابی های زیادی را به بار آورد.

وی افزود: صنایع ایجاد شده در استان نیز عمری بالای 80 سال داشته و بخش عمده ای از آن نیز فرسوده شده است.

استاندار خوزستان گفت: از آنجا که خوزستان منافع ملی را تامین می کند، حل مشکلات این استان، عزم ملی می طلبد و همانطور که برای منابع این استان در سطح ملی تصمیم گیری می شود برای حل مشکلات آن نیز باید در سطح ملی تصمیم گیری شود.

وی افزود: به عنوان نماینده دولت در استان باید مسئولان را نسبت به وجود مشکلات و مسائل مختلف این استان حساس کنیم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته ام.

شریعتی ادامه داد: در شرایط کنونی باید نشان دهیم که ظرف اعتبارات خوزستان برای حل مشکلات این استان کوچک است و نیاز به ظرفی بزرگ تر داریم.

وی بیان کرد: زمان حاضر وضعیت به سمتی در حال حرکت است که ذهن مسئولان ملی نسبت به مشکلات خوزستان حساس شده و برای لزوم حل این مشکلات توجیح شده اند.

استاندار خوزستان گفت:مسئله آب و فاضلاب استان باید به عنوان مشکل و معضل اساسی حل شود و تصمیم جسورانه رئیس جمهور برای لزوم اجرایی شدن طرح 550 هزار هکتاری یکی از کارهای خوبی بود که برای تقویت کشاورزی استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: 13 هزار هکتار از اراضی حمیدیه در طرح فوق قرار گرفته و در آینده ای نزدیک نیز پنج هزار هکتار جدید تحت پوشش اجرایی شدن می رود.

شریعتی گفت:فاز نخست طرح که 213 هزار هکتار است، سال جاری بهره برداری شده و 244 هزار هکتار آن نیز در فاز دوم سال آینده آغاز می شود .

وی ادامه داد: تایید وزارت نیرو نیز برای تامین آب اخذ شده و دیگر در این خصوص مشکلی نخواهیم داشت .

شریعتی ادامه داد: زمین هایی که در طرح 550 هزار هکتاری (حدود 80 هزار هکتار) برای راه و کانال استفاده می کنند را نباید جزو طرح استفاده کنیم و به مسئولان ذیربط اعلام کردم که به صورت خالص باید 550 هزار هکتار را زیر کشت ببرند.

وی ادامه داد: خوزستان با تولید 15 میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه اول را دارد که با اجرای طرح فوق به 20 میلیون تن می رسد و این طرح قطعا در تولید ثروت و ایجاد رفاه تاثیر مثبتی دارد.

وی ادامه داد: طرح آب و فاضلاب را به مسئولان کشوری اعلام کردیم و امروزه نه تنها وزیر نیرو بلکه وزیر نفت، بهداشت، رئیس جمهور و تمامی مسئولان ملی از این مشکل خبر دارند.

 

نیاز 2.3 میلیارد دلاری برای رفع مشکل آب و فاضلاب خوزستان

استاندار خوزستان گفت: برای رفع مشکل آب و فاضلاب استان اعتباری حدود یکصد هزار میلیارد ریال معادل 2.3 میلیارد دلار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث فاضلاب نیز به صورت جدی در حال پیگیری است گفت: طرح غدیر بزرگترین طرح آبرسانی جهان است که یک هزار و 600 روستا و 25 شهر را تحت پوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: همچنین تا سال آینده مساله آب حمیدیه در زیر مجموعه طرح آبرسانی غدیر حل می شود و طرح غدیر در شرق اهواز و دشت آزادگان نیز تا دو هفته دیگر افتتاح و به بهره برداری می رسد.

استاندار خوزستان گفت: هدف نهایی ما افتتاح طرح غدیر در این سطح نیست بلکه چون آب را از پشت سد کرخه می آورند و EC آن یک هزار و 400 است و وقتی به مردم می رسد به دو هزار و 100 می رسد بنابراین می خواهیم آب را از سد ' دز ' که E.C آن 400 است و تا دست مردم برسد به یک هزار و 100 و قابل شرب می رسد، بیاوریم.

شریعتی گفت: دولت در زمینه کشاورزی عنایت ویژه ای به خوزستان داشته و در صورت حل مشکل آب و فاضلاب این عنایت چند برابر می شود، در این صورت باید اعلام کرد هیچ دولتی به اندازه تدبیر و امید به خوزستان توجه نکرده است.

وی با بیان این که هیچگاه نسبت به حمیدیه نگاه امنیتی نداریم گفت: به هیچ نقطه ای نباید نگاه امنیتی داشته باشیم به ویژه در این دوره پسابرجام که میخواهیم سرمایه گذاران را جذب و پروژه های بزرگ را اجرا کنیم.

شریعتی افزود:امنیت با مردمداری، رفتار مناسب داشتن با آحاد اقشار و عموم، تامین اشتغال، فراهم کردن فضای قرآنی، علوی، محبت و دوستی تامین می شود.

وی ادامه داد: همه در کنار هم برادر، دوست و پیرو امام علی (ع) هستیم و مسئولان خوزستانی نیز باید منش و معرفت ائمه را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

شریعتی گفت: همچنین برای ساخت یک نیروگاه یک هزار و 200 مگاواتی شهر حمیدیه را به سرمایه گذار بخش خصوصی معرفی کردم.

وی افزود: این نیروگاه در صورت احداث در اشتغال، تولید ثروت و چرخش مالی تاثیر بسزایی خواهد داشت و در جذب نیرو نیز قطعا اولویت با افراد بومی است.

استاندار خوزستان گفت: در غرب کارون حداقل پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود و پنج هزار نیرو نیز از سوی وزارت نفت جذب می شود که اولویت این سرمایه گذاری و جذب نیرو با شهرهای سوسنگرد، هویزه و حمیدیه است.

شریعتی اظهار کرد: در زمینه رعایت جذب نیروهای بومی نیر نیاز است فرمانداران مراقبت باشند.

وی افزود: خوشبختانه وزیر نفت عنایت ویژه ای در زمینه خدمات اجتماعی و اجرای پروژه هایی مانند ساخت مدرسه، بیمارستان درمانگاه، سالن ورزشی و راه های روستایی و بین شهری به استان خوزستان دارد.

رئیس شورای اداری استان خوزستان افزود: وزارت نفت حدود شش میلیارد ریال پروژه را برای خوزستان تعریف کرده که در آینده ای نزدیک به تصویب می رسد.

وی ادامه داد: پیگیری برای تحویل اسناد مالکیتی منازل مردم حمیدیه نیز در حال اتمام است.

شریعتی گفت:امنیت پایدار با مردمداری، همکاری و فعالیت سازمان های مردم نهاد و رسانه ها و مطبوعات و بالا بردن فرهنگ تامین می شود.

استاندار خوزستان افزود: همچنین شرایط فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم را به صورت قانونی در نظام فراهم می کنیم که در این زمینه باید کارگروهی تشکیل شده و مشکلات حمیدیه از طریق مشاور فرماندار به وی و استانداری منتقل شود.

حمیدیه از شهرستان های استان خوزستان در جنوب غربی ایران است، این شهرستان شامل دو بخش مرکزی و گمبوعه و چهار دهستان کرخه، دهکده، طراح و جهاد است.

منبع: تابناک
برچسب ها: آب و فاضلاب ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار