متاسفانه ورود افراد غیرمتعهد و سودجو و کوته‌بین و کم بضاعت و با بنیه مالی ضعیف به چرخه مبادلات خرما در سطح ملی و بین‌المللی ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر صنعت و تجارت خرمای کشور وارد و اطمینان خریدار خارجی را کاملا سلب نموده است.
کد خبر: ۳۰۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 25 September 2016

به گزارش تابناک خوزستان، دکتر عزیز تراهی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشوردر گفتگو با تابناک در خصوص اهمیت برندسازی در توسعه صادرات خرمای کشور گفت:       یکی از مهم‌ترین مباحث روز علم بازاریابی و بازارداری داشتن برندهای معروف تجاری در سطح ملی و بین‌المللی است. برندهایی که نام آن ضامن کیفیت و سلامت محصول است. اغلب کشورهای مهم صادر کننده خرما دارای برندهای معروف و جا افتاده تجاری هستند که سالیان سال جایگاه خود را در بازارهای بین‌المللی از نظر کیفیت و احترام به حقوق مشتری و سلامت محصول حفظ و ارتقا داده‌اند. اما وضعیت در ایران چگونه است؟ 

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه ورود افراد غیرمتعهد و سودجو و کوته‌بین و کم بضاعت و با بنیه مالی ضعیف به چرخه مبادلات خرما در سطح ملی و بین‌المللی ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر صنعت و تجارت خرمای کشور وارد و اطمینان خریدار خارجی را کاملا سلب نموده است. به گونه‌ای که اغلب خریداران خارجی نسبت به کیفیت و بهداشت محصولات خرمای ایران بی‌اعتماد هستند و خرمای ایران را فقط به صورت فله‌ای و خام با قیمت بسیار پایین خریداری کرده خود اقدام به عملیات فرآوری و بسته‌بندی و صادرات مجدد آن با برندهای خود می‌نمایند. 

  تراهی افزود: تاکید می‌شود برای بهبود بخشیدن به صنعت خرما و تشکیل برندهای معروف تجاری و اعتلای ارزش محصولات خرما در جهان لازم است. افراد یا ارگان‌های توانمند، خبره، آشنا با مسایل بازاریابی و بازارداری خرما در جهان، با بنیه مالی قوی و کادری علمی و کاردان و با راه‌اندازی برندهای معروف و معتبر وارد عرصه صنعت کشت و پرورش و فرآوری و بازاریابی خرما شوند.

وی       یکی از روش‌های شناساندن و معرفی کالا یا محصول به مصرف کننده نهایی را اطلاع رسانی از طریق تبلیغات برشمرد و در ادامه افزود: در صورتی که تبلیغات درست و بجا باشد می‌تواند موجب رونق تجارت و افزایش سطح کیفی کالا گردد.  هدف تبلیغ منحصراً در دست گرفتن بازار نیست بلکه مقصد باید آن باشد که در مردم وخریداران اعتماد و ایمان عمیق براي توسعه کارهاي آینده بوجود آورد.

    تراهی تاکید کرد:   راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای که مسائل علمی، فنی، فرهنگی و حتی اعتقادی تولید انواع میوه‌جات از جمله خرما را به بحث و بررسی قرار دهد و اهمیت، ارزش غذایی، ارقام مختلف، صنایع فناوری و بسته‌بندی متفاوت، روش‌های تولید و کشت و پرورش را مدنظر قرار دهد کاملا ضروری است. 

 عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور    اذعانکرد:  علاوه بر امر تبلیغات، مشاهده و آزمون مستقیم محصول توسط خریداران و مصرف‌گنندگان و حتی امکان عقد قرارداد و توافق‌نامه‌های بازدید و حضور در مراکز تولید و فرآوری، عرضه و نمایش محصولات مختلف از جمله خرما در بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها را لاجرم می‌کند. لذا در این زمینه نیز قدم‌های لازم باید برداشته شود.

       وی در پایان با اشاره به مغفول ماندی این حلقه از چرخه تولید و بازاریابی محصول خرما در کشور افزود: سوال این جاست که چه تعداد بازارچه و نمایشگاه برای عرضه مستقیم محصولات و صنایع جانبی خرما در کشور تشکیل یا برگزار شده است؟ چرا به این امر تا کنون به صورت تجاری و فنی نگاه نشده است؟ 


منبع: تابناک
برچسب ها: خرما ، برندسازی ، تبلیغات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار