در راستای افزایش نذورات فرهنگی در کشور، استان خوزستان در این زمینه به فعالیت پیوسته است و با همکاری سازمان های مردم نهاد و تشکل های اجتماعی توانسته گامی مهم در تحقق این فعالیت اجتماعی بردارد.
کد خبر: ۳۰۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 26 September 2016

به گزارش تابناک خوزستان، نذر فرهنگی اصطلاحی است که در سال های اخیر رواج یافته است و به معنای نوعی نذر می باشد که در آن صرف وقت و قوای فکری افراد مورد توجه است. در نذر فرهنگی فرد نذر کننده، کاری فکری، خلاقانه، فرهنگی یا تخصصی را برای دیگران انجام می دهد. بر خلاف نذرهای عمومی که نذری عمدتا مادی و شامل مواردی مانند اطعام دیگران است، نذر فرهنگی شامل انجام یک کار فرهنگی و فکری برای فرد یا گروهی از افراد می شود و در قالب نذر وقت و مهارت تعریف می شود.

در راستای افزایش این نذرهای فرهنگی در کشور، استان خوزستان نیز به این فعالیت پیوسته است و با همکاری سازمان های مردم نهاد و تشکل های اجتماعی توانسته گامی مهم در تحقق این فعالیت اجتماعی بردارد.

رحمان بهمنی یکی از فعالین اجتماعی خوزستان و عضو هیات موسس انجمن ندای امید با اشاره به اینکه هدف از تاسیس انجمن ندای امید افزایش شادی و نشاط در میان کودکان و نوجوانان از طریق فعالیت های فرهنگی است در خصوص فعالیت های این موسسه اظهار کرد: مخاطب ما افراد زیر ۱۸ سال هستند و می خواهیم با آنها تجربه ی شاد زیستن را به اشتراک بگذاریم، و از این طریق آنها را به دنیای کتاب وارد کنیم.

وی یکی از برنامه های انجمن ندای امید را همکاری در راستای تحقق طرح نذرهای فرهنگی با سایر تشکل ها برشمرد و افزود: ایده اولیه ی طرح ما به دنبال این بود که این ظرفیت برای تقویت فرهنگ کتابخوانی مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه طرح نذرهای فرهنگی و طرح نذر کتاب علیرغم اینکه بین سالهای 85 تا 88 در تهران ارایه شده بودند اما به هیچ وجه بصورت مستمر و با همکاری تشکل های غیر دولتی اجرا نشده و عمق اجتماعی نداشت.

رحمانی در خصوص پروپوزال پایتخت کتاب ایران گفت: متاسفانه درهمان مراحل ابتدایی بررسی های پروپوزال پایتخت کتاب ایران، این طرح با مخالفت برخی مسولان حذف و ناگزیر به جای طرح اصلی ما آن را در زیر گروه یکی از طرح ها و بعنوان یک برنامه عملیاتی مطرح کردیم.

رحمانی در ادامه تصریح کرد: در خوزستان برای اولین بار نذر کتاب در قالب طرح پایتخت کتاب با همکاری فعالان اجتماعی و تکایای مذهبی در ایام محرم سال 94 اجرا شد. پس از آن تلاش شد که این برنامه به صورت هدفمند برای مدارس محروم برگزار شود و آن را تحت عنوان نذرهای فرهنگی و نذر کتاب مطرح گردید. هدف اولیه ی ما هم این بود که برای مدارس مناطق محروم کتابخانه مناسب ایجاد کنیم. تمایل ما این بود که آموزش و پرورش مدارس محروم را به ما معرفی کند اما متاسفانه آموزش و پرورش همکاری لازم را نکرد، نهایتا این طرح در سال پایتخت کتاب شروع و تا به حال ادامه پیدا کرد.

وی در خصوص برنامه های انجمن ندای امید گفت: توجه ما به مراکز تجمع کودکان و نوجوانان(مدارس)معطوف است. در قدم اول برنامه ریزی ما درخصوص تجهیز مدارس به کتابخانه ای مناسب نیاز کودکان است. ما ابتدا از مدرسه ی هدف بازدید می کنیم و بعد از آن در شبکه های اجتماعی، فراخوان جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی برای تجهیز کتابخانه مدرسه را منتشر کرده و از محل کمک های جمع آوری شده اقدام به خرید عناوین مشخصی از کتب مخصوص کودکان می نماییم. کتاب ها به دقت توسط متخصصان امر در کتابفروشی رشد انتخاب می شوند. در این طرح گروهی از دانشجویان کتابداری به راه اندازی سیستم رایانه ای و سنتی کتابخانه کمک می کنند. تلاش ما این است معلمان و پرسنل مدرسه را تشویق کنیم تا هفته ای یکبار برای بچه های هر کلاس برنامه قصه خوانی را برگزار کنند. همچنین آن ها را تشویق می کنیم که چرخه ی کتاب را در کتابخانه ی مدرسه راه بیاندازند. اصرار ما این است که مسابقات کتاب خوانی برای دانش آموزان برگزار شود و سعی می کنیم در حد بضاعت هدایای آن را تامین کنیم.

این فعال فرهنگی افزود: در قالب این طرح تا کنون بیش از هفت میلیون تومان کتاب و اسباب بازی برای مدارس تهیه شده است و تمام این مبلغ از محل کمک های مردمی و حمایت های آنها تامین شده است. البته معمولا اهدای کتاب با اهدا کتابخانه و یک یا چند دستگاه رایانه جهت استفاده در کتابخانه انجام می گرفته که هزینه های آنها نیز از کمک های اعضا انجمن و سایر تشکلها بصورت جداگانه تامین شده است.

وی در خصوص این که چرا مدارس جامعه هدف انجمن ندای امید قرار گرفته اند اظهار کرد: متاسفانه وضع مدارس در استان خوزستان اصلا خوب نیست. البته مدارس در مناطق برخورداری مثل مناطق کیانپارس هستند که بسیار مطلوبند اما شما باید سری به مدارسی که در حاشیه اهواز و روستاها هستند بزنید تا ببینید اوضاع چقدر اسفناک است. واقعا جای تعجب دارد که چرا مدارس ما تا این حد از نظر امکانات در سطح پایینی قرار دارند. بچه ها مدت زمان پنج الی شش ساعت در روز را باید در مدرسه بگذرانند. تلاش ما این بود این محیط را برای آنها به محیطی شاد و دلنشین تبدیل کنیم. البته امیدواریم این امر بتواند به آموزش و پرورش آنها نیز کمک کند و در نهایت زمینه ای را به وجود آورد که آنها انسانهایی شاد تر باشند.


منبع: تابناک
برچسب ها: نذر فرهنگی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار