عملیات ثامن الائمه (ع) یادآور پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در شکستن حصر آبادان است؛ هنگامه ای که فرزندان برومند این مرز و بوم در پاسخ به فرمان مقتدایشان دشمن متجاوز را به عقب نشینی واداشتند.
کد خبر: ۳۰۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 26 September 2016
به گزارش تابناک خوزستان، پس از تجاوز عراق در 31 شهريور 1359 و اشغال سريع بخش هايي از خاك ايران، خرمشهر مهم ترين شهر بندري ايران، پس از 40روز مقاومت دليرانه، با خيانت آشكار ليبرال ها و منافقين، به دست دشمن افتاد. پس از سقوط خرمشهر، رژيم عراق در صدد برآمد تا جزيره آبادان را هم اشغال كند و تلاش كرد تا از طريق شرق كارون و شمال بهمنشير وارد آبادان شود، زيرا عبور از اين قسمت آسان تر از عبور از رودخانه كارون در جنوب خرمشهر بود. 

محاصره آبادان برگ برنده‌ای در دست ارتش عراق بود تا در موقعیت مناسب بتواند اراده خود را بر ایران تحمیل کند. تنها مبادی ورودی و خروجی این شهر از طریق دریا ممکن بود و مردم مقاوم این شهر همچنان پایدار بودند.

عراقي ها براي تصرف آبادان در 8آبان 1359، در منطقه ذوالفقاري روي رودخانه بهمنشير پل شناور نصب و با عبور دادن قسمتي از نيروهاي خود، وارد جزيره آبادان شدند و از آن جهت منطقه ذوالفقاري را انتخاب كرده بودند كه با استفاده از پوشش نخلستان ها بتوانند از ديد رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتي وارد شهر گردند.

عمليات ثامن الائمه (ع) گر چه به عنوان يكي از چهار عمليات بزرگ و برجسته در چارچوب سلسله تلاش هايي كه براي آزاد سازي مناطق اشغالي انجام گرفت، به شمار مي رود ولي اين عمليات به منزله « نقطه عطف» و «حلقه واسط» براي انتقال استراتژي جنگ از وضعيت گذشته به وضعيت جديد بود. سردار محسن رضايي در اين باره مي گويد: عمليات ثامن الائمه(ع) نقطه عطف است و به عنوان مبداء آغاز استراتژي مرحله دوم جنگ است و يكي از نقاط اعتماد به نفس در استراتژي مرحله دوم، عمليات ثامن الائمه (ع) بود كه حلقه واسط و مبداء تحول بود.

رزمندگان اسلام شبانه سلاح بر دوش، پياده و سواره به منطقه شتافتند و با جانفشانی و فداكاري بسيار، چنان مقاومتي از خود نشان دادند كه دلاوري ها و شجاعت هاي آنان در اين منطقه به نام «حماسه ذوالفقاري» به عنوان برگ زريني در تاريخ دوران دفاع مقدس به ثبت رسيد. در اين نبرد 280نفر از نيروهاي بعثي به هلاكت رسيده و 130نفر به اسارت در آمدند و رزمندگان ايران توانستند از نفوذ نيروهاي دشمن به شهر آبادان جلوگيري به عمل آوردند.

اين عمليات تا 18 آبان 1359، ادامه داشت و سرانجام نيروهاي بعثي از روستاي نخلستان عبادي نيز پاكسازي و تا 4 كيلومتري شمال رودخانه بهمنشير مجبور به عقب نشيني شدند.

شکست حصر آبادان از دستاوردهای بسیار بزرگ و با عظمت ملت ایران بود و مقدمه فتح خرمشهر شد،در آن زمان صدام تلاش می کرد آبادان را کاملا محاصره کند ولی نیروهای نظامی و مردم با تمام وجود تلاش کردند دشمن به این هدف نرسد و سرانجام ایزان اسلامی به پیروزی رسید.

پنجم مهر ماه مصادف با سالروز شکست حصر آبادان است؛ روزی که رزمندگان اسلام ، پیرو فرمان تاریخی امام خمینی (ره) که فرمودند «حصر آبادان باید شکسته شود» با تلاش و ایمان توانستند، آبادان را از چنگال نیروهای بعثی در آورند.

عملیات ثامن الائمه (ع) یادآور پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در شکستن حصر آبادان است؛ هنگامه ای که فرزندان برومند این مرز و بوم در پاسخ به فرمان مقتدایشان دشمن متجاوز را به عقب نشینی واداشتند.

امروز 5 مهر ماه به مناسمت گرامیداشت سالروز شکست حصر آبادان رژه گرامیداشت این روز با حضور نیروهای مسلح آبادان و خرمشهر از جمله پایگاه دریایی خرمشهر، گردان دژ نیروی زمینی ارتش در خرمشهر، دریابانی آبادان، ‌تیپ ذوالفقار اروند،‌ تیپ 44 قمر بنی‌هاشم، تکاوران نیروی زمینی سپاه و دیگر نیروهای نظامی منطقه، در آبادان برگزار شد.

 در این مراسم، امیر سیدباقر صادقی فرمانده لشکر 92 زرهی خوزستان، دریادار نادر حمودی فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر، فرج‌اله ‌خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، نمایندگان آبادان در مجلس، فرماندار ویژه آبادان، امام جمعه آبادان و دیگر مسئولان حضور داشتند.
 




 

 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار