در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تعداد 413 سازمان مردم نهاد در حال فعالیت بودند و پس از آن تعداد آنها به 820 رسیده است. در دولت تدبیر و امید کاهش نگاه و فضاهای امنیتی و کاهش قوانین دست و پاگیر در جامعه، منجر به گسترش فعالیت سازمان های مردم نهادگردید.
کد خبر: ۳۰۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 27 September 2016
 به گزارش تابناک خوزستان، محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در گفتو با تابناک خوزستان با اشاره به تاثیر غیرقابل انکار سازمان های مردم نهاد جامعه امروز در خصوص تاثیر سمن های محیط زیستی در جامعه اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه هایی که به بهبود محیط زیست کمک می کند فعال کردن سازمان های مردم نهاد زیست محیطی است که سبب جلب مشارکت های مردمی می گردد زیرا هر طرحی که با حمایت مردم صورت گیرد موفق می شود. 

درویش در ادامه افزود: تاریخچه تشکیل اولین سازمان مردم نهاد به اوایل انقلاب بر می گردد. پس از آن در دوره اصلاحات و با حضور خانم دکتر ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت سازمان های مردم نهاد افزایش یافت که از آن به بهار فعالیت های مدنی در زمینه محیط زیست یاد می شود. 

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه به تشریح وضعیت سمن های زیست محیطی در ایران در سال های اخیر تاکنون پرداخت و اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تعداد 413 سازمان مردم نهاد در حال فعالیت بودند و پس از آن تعداد آنها به 820 رسیده است. در دوره ای که موسوم به بهار فعالیت های مدنی بود، تعداد سازمان های مردم نهاد به 650 رسید.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید  کاهش نگاه و فضاهای امنیتی و کاهش قوانین دست و پاگیر در جامعه، منجر به گسترش فعالیت سازمان های مردم نهادگردید. 

درویش در خصوص مشکلات سمن های زیست محیطی در کشور گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل سازمان های مردم نهاد، بحث اقتصادی و نبود اسپانسر های لازم برای حمایت از این سازمان هاست. در ضمن به علت صلاحدید سیاسی و حاکمیتی نسبت به سازمان های مردم نهاد نگاه تبعیض آمیزی وجود دارد. همچنین سمن ها نیاز به آموزش های هدفمند دارند که خود نیاز به بودجه دارد. ذکر این نکته ضروری است که سازمان محیط زیست 2 سال است که بودجه دریافت نکرده است و نمی تواند آموزش لازم را انجام دهد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  اذعان کرد: در استان خوزستان با توجه به امکاناتی که وجود دارد جنبش های محیط زیست و سازمان های مردم نهاد شرایط رو به رشدی داشته اند و این حاکی از این است که مردم به این سازمان ها توجه دارند. در استان خوزستان بیش از پنجاه و پنج NGO  به صورت مرتب و هماهنگ با سازمان آب و برق برای حفظ 5 تالاب هورالعظیم، بامدژ، میانگران، شیمبار، شادگان در حال انجام فعالیتهایی برای بهبود شرایط این تالاب ها هستند که امیدواریم شرایط مطلوب تری در این حوزه اتفاق بیفتد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار