دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز تنها دانشگاه در كشور بود كه هر سه مرحله ارائه مراقبتهای اولیه به جمعیت تحت پوشش خود را در مناطق حاشیه نشین شهرها، شهرهای 50 هزار تا 500 هزار نفر و كلانشهر اهواز اجرایی نمود.
کد خبر: ۳۰۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 27 September 2016
دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه اظهار داشت: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بزرگترین اتفاقی که در حوزه بهداشت کشور صورت گرفت پیاده سازی و اجرای نظام شبکه در کشور بود ولی بعد از گذشت 30 سال و با  گذر دموگرافیک، افزایش جمعیت شهری، گذار اپیدمیولوژیک و تغییر سیمای بیماریها این برنامه دیگر قادر به تامین همه نیازهای حوزه سلامت کشور و به خصوص بخش بهداشت نبود و ایجاد تحول در این بخش ضرورتی اجتناب ناپذیر بود. 
 
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در راستای تحقق شعار تامین، حفظ و ارتقا سلامت همه آحاد ایرانیان، موضوع تحول در حوزه سلامت در اولویت برنامه های کشور قرار گرفت و از مهرماه سال 93 طرح تحول بهداشت بعد از اجرای  تحول در حوزه درمان اجرایی گردید.
 
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: ما ماموریت داشتیم مراقبتهای اولیه سلامت را به جمعیت سه میلیون و دویست هزار نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارائه دهیم. این در حالی است که این جمعیت در یک جغرافیای بسیار متفاوت از هم در سطح استان توزیع شده اند. پراکندگی جمعیت در یک جغرافیای ناهمگون و داشتن های مرزهای متعدد آبی و خاکی با کشورهای همسایه که از نظر تامین بهداشت در سطح پایینی قرار دارند به تنهایی یک چالش جدی در ارائه مراقبتهای اولیه سلامت به جمعیت تحت پوشش به شمار می رود، از طرف دیگر استان خوزستان دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین در کشور است به نحوی که از 11 میلیون جمعیت حاشیه نشین کشور بیش از یک میلیون و صد هزار نفر آن در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ساکن هستند.

سلمان زاده تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تنها دانشگاه در کشور بود که هر سه مرحله ارائه مراقبتهای اولیه به جمعیت تحت پوشش خود را در مناطق حاشیه نشین شهرها، شهرهای 50 هزار تا 500 هزار نفر و کلانشهر اهواز اجرایی نمود.

وی گفت:  در گذشته ساختار بهداشت پاسخگوی نیازهای کشور و استان نبود و مراکز بهداشتی درمانی در حد کافی نبودند، توزیع آنها نیز ناعادلانه بود و حداکثر جمعیت را پوشش نمیدادند و حاشیه شهرها از دریافت خدمات اولیه محروم بودند و حتی مناطق برخودار استان نیز از دریافت خدمات محروم بودند و خدماتی که ارائه میشد در حد مراقبت های اولیه بهداشتی بود و بحث بیماریهای غیراگیر و شناسایی بیماران و جمعیت در معرض خطر انجام نمیشد و هیچ گونه خدماتی در حوزه بیماریهای غیرواگیر ارائه نمیشد. با این تفاصیل طرح تحول در حوزه بهداشت با 15 برنامه اصلی و 10 برنامه پشتیبان اجرا شد تا تمام مشکلات موجود را پوشش داد و تمام نیازهای حوزه بهداشت کشور را برآورده سازد.
 
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه به دستآوردهای طرح تحول بهداشت در مناطق روستایی تحت پوشش دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در روستاها تعداد مراکز بهداشتی درمانی از 114 به 125و تعداد پزشک از 260 نفر به 278 نفر افزایش پیدا نموده است به نحوی که در حال حاضر تمام تیم های سلامت مستقر در مراکز روستایی دارای پزشک هستند. تعداد خانه های بهداشت از 577 به 597 خانه افزایش پیدا کرد، تعداد بهورزان از  1006 نفر به 1118 نفر افزایش پیدا کرد و مراکز آموزش بهورزی که در طول سالیان اخیر غیرفعال شده بودند با اجرای طرح تحول بهداشت جایگاه خود را پیدا کردند و 7 مرکز آموزش بهورزی بصورت کامل بازسازی شد و 2 مرکز آموزش بهورزی جدید نیز احداث شد بطوری که بعد از اجرای این اقدامات 4 آموزشگاه بهورزی استان خوزستان در زمره 10 مرکزآموزش بهورزی کشور قرار گرفتند.

سلمان زاده ادامه داد: اقلام دارویی از 273 قلم به 436 قلم افزایش یافت و تمام تیم های سلامت به وسایل نقلیه مناسب تجهیز شدند.
 
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه به تشریح دستآوردهای تحول در حوزه شهری پرداخت و تصریح کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت فقط 60 مرکز بهداشتی-درمانی در سطح شهرها وجود داشت که خدمات محدود بهداشتی را ارائه می دادند. در طی این طرح، ساختار مراکز تغییر یافت و با استقرار پزشک، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و سایر کارشناسان بهداشتی ارائه خدمات سلامت بطور جامع و فعال به جمعیت تحت پوشش ارائه گردید. تعداد مراکز شهری از 60 به 71 و تعداد پایگاه های سلامت از 64 به 123 مورد افزایش یافت همچنین تعداد پزشکان مراکز شهری از 12 به 79 نفر، ماما از 192 به  481 ، تعداد پرستار از 2 نفر به 67 نفر افزایش یافت و بیش از 140 نفر کارشناس سلامت روان و تغذیه و در سایر رشته های بهداشتی نیز 550 نفر جهت ارائه خدمات بهداشتی جذب و بکارگیری شدند  تا خدمات اولیه سلامت را به صورت فعال به جمعیت تحت پوشش خود ارائه دهند.

 
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: به دلیل وضعیت آب فاضلاب استان و لزوم بررسی کیفیت آب شرب و فاضلاب، آزمایشگاه آب و فاضلاب مرکز بهداشت استان به دستگاههای جدید مجهز شد و  در جهت ارتقا کیفیت بازرسی و نظارت بر توزیع مواد غذایی در حوزه بهداشت محیط سامانه تلفنی 190 راه اندازی شد و در اسرع وقت آماده دریافت شکایات مردم در حوزه بهداشت میباشد. همچنین راه اندازی کلینیک های ترک دخانیات از دیگر اقدامات دانشگاه است که تاکنون 8 واحد راه اندازی شده و تاپایان دولت یازدهم این مراکز به 21 واحد افزایش میابند تا خدمات ترک دخانیات از قبیل مشاوره و دارودرمانی به طور رایگان به افراد ارائه میشود.

سلمان زاده گفت: همچنین راه اندازی 38 آزمایشگاه تشخیص طبی، راه اندازی مراکز نمونه گیری، خرید خودرو ویژه حمل واکسن برای توزیع واکسن با رعایت زنجیره سرد، راه اندازی 2 مرکز مشاوره رفتاری، پوشش 100% دانش آموزان روستایی و 70 درصد دانش آموزان زیر 14 سال شهری جهت انجام دو نوبت وارنیش تراپی و یک نوبت فیشور سیلانت دندان، راه اندازی 19 واحد دندان پزشکی در روستاها و 13 واحد دندانپزشکی در شهرها را از دیگر دستآوردهای طرح تحول بهداشت درحوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.
 
وی در همین راستا افزود: راه اندازی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح تحول بهداشت بود به نحوی که با عملیاتی شدن این سامانه برای هر یک از افراد جمعیت تحت پوشش، یک پرونده الکترونیک ایجاد خواهد شد و تمامی سوابق مرتبط با سلامت افراد در این پرونده ثبت می شود و افراد با ارائه شماره ملی خود در هر مکانی به پرونده سلامت خود دسترسی خواهند داشت. از همین رو در تمام واحدهای بهداشتی تحت پوشش دانشگاه خدمات ارائه شده به افراد در این سامانه ثبت می گردد و ان شاالله تا پایان مهرماه سال جاری تمام خانه های بهداشت تابعه دانشگاه زیرپوشش اینترنت اختصاصی دانشگاه خواهند رفت.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان گفت: در بخش بهداشت بیش از یک هزار و 300 نفر جذب و بکارگیری شده اند که با این کار ضمن تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهداشتی، بخشی از مشکلات مرتبط با اشتغال جوانان در استان نیز مرتفع گردیده است. همچنین از زمان اجرای طرح تحول بهداشت بیش از200 میلیارد ریال در حوزه شهری و بیش از 700 میلیارد ریال در حوزه روستایی هزینه شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار