کد خبر: ۳۰۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 06 October 2016
به گزارش تابناک یزد،رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از امتناع برخی واردکنندگان لوازم خانگی نسبت به ارائه‌ فاکتور به دلیل فرارهای مالیاتی خبر داد.
 
فرار مالیاتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر مسئولان است، چرا که عنوان می‌شود این اتفاق به صورت‌های مختلف رخ می‌دهد و در مجموع باعث تخلف چند هزار میلیاردی می‌شود. حدود هشت ماه پیش معاون حقوقی وقت رئیس‌جمهور گفت: کمی بیش از ۳۰ درصد کسانی که باید مالیات بدهند،‌ بار مالیاتی را بر دوش می‌کشند که این قشر تنها تولیدکنندگان شناسنامه دار و حقوق بگیران دولتی هستند. الهام امین زاده با بیان اینکه ۶۰ درصد واجدان شرایط، از پرداخت مالیات فراری هستند عنوان کرد: قاچاقچیان کالا و گردانندگان اقتصاد زیرزمینی که سالانه پنج میلیارد دلار گردش مالی دارند، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
 
او همچنین بر لزوم ایجاد هماهنگی بین میزان تولید و مبلغ مالیات دریافتی از کارخانه‌ها تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی گاه از بیان مشکلات خود به شکل بنیادی و کلان عاجز است و نمی‌تواند موانع تولید را به درستی تشریح کند. این در حالی است که بنا بر اعلام مسئولان ۴۵ درصد بودجه کشور را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهد.
 
شهریور سال جاری معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات پیش‌بینی شده برای سال جاری ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است که ۶۰ درصد آن توسط مالیات‌های مستقیم تامین شود و مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر درآمد شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد حقوق کارکنان بخش خصوصی و دولتی و مالیات بر درآمد مشاغل که حدود شش درصد از مالیات‌های مستقیم می‌شود.
 
نادر جنتی ادامه داد: از ۵۰ هزار میلیاردی که باید از جانب مالیات‌های مستقیم در کشور وصول شود، شش درصد سهم مشاغل و کسبه است و منظور از مشاغل شامل تمامی بازاریان، کسبه، پزشکان، اعضای اتحادیه صنفی، وکلای دفاتر اسناد رسمی و نیز تمامی اصناف، مهندسان، پیمانکاران و بازرگانان حقوقی و... است و کارمندان دولتی و خصوصی نیز حدود ۱۲ درصد این میزان مالیات‌های مستقیم را شامل می‌شود.
 
عدم ارائه فاکتور برای فرار مالیاتی
 
روز گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از امتناع برخی واردکنندگان لوازم خانگی نسبت به ارائه‌ فاکتور به دلیل فرارهای مالیاتی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد طحان‌پور با اشاره به طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از ابتدای مهرماه عنوان کرد: این طرح با توجه به مسائل مختلف در نظر گرفته شده ۱۵ روز تمدید و به نیمه دوم سال جاری موکول شد، بنابراین بازرسان کلیه لوازم خانگی که ضمن قاچاق آنها وجود دارد از نیمه دوم مهرماه جمع‌آوری خواهند کرد.
 
او ادامه داد: دلیل تمدید این طرح آن بود که برخی کالاها در بازار از ماه‌ها قبل خریداری شده بودند و فاکتور نداشتند و این در حالی بود که این کالاها نیز قاچاق نبودند و تنها باید برای دریافت فاکتور آنها اقدام شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه برخی شرکت‌ها واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند که اگر به شما فاکتور ارائه دهیم باید مالیات بدهید، بیان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که حتی به برگ سبز هم نیاز نیست و باید فاکتور ارائه شود، اما متاسفانه افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند، از ارائه‌ فاکتور امتناع و واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند.
 
طحان پور ادامه داد: در حال حاضر تصمیم بر این شده هر فردی قصد واردات لوازم خانگی داشته باشد باید پیش از آن در اتاق اصناف ثبت‌نام کند.او در پاسخ به اینکه برخی خبرها حاکی از این است که با آغاز این طرح نه تنها میزان لوازم خانگی در سطح شهر کاهش یافته، بلکه با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک فضای روانی بر بازار حاکم است، اما باید خاطر نشان کنیم میزان کالاها در بازارها کاهش نیافته و خوشبختانه در ماه‌های محرم و صفر میزان تقاضا کاهش می‌یابد و پس از آن با تولید بیشتر لوازم خانگی و عرضه آن همراه خواهیم بود.
 
تشدید برخورد با قاچاق
 
در حالی عنوان می‌شود طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق تمدید شده است که مسئولان عنوان می‌کنند در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای برای مقابله با قاچاق اجرا شده است. آنها مدعی هستند میزان کشفیات قاچاق در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.
 
دوم مهر سال جاری سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از افزایش کشف کالای قاچاق ورودی به کشور خبر داد و گفت: در پنج ماهه نخست امسال با تشدید برخوردها با کالاهای قاچاق ارزش این کشفیات از هفت هزار میلیارد تومان گذشت که حدود ۴۰ درصد بیشتر از کل کشفیات پارسال بوده است. قاسم خورشیدی عنوان کرد: ارزش کالاهای قاچاق خروجی از کشور به ویژه فراورده‌های یارانه ای سوختی از هفت میلیارد دلار در سال ۹۲ به کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۹۴ کاهش یافته و این روند کاهشی امسال هم ادامه دارد.
 
آن‌طور که مسئولان گمرک عنوان می‌کنند دلیل افزایش کشفیات قاچاق سامانه جامع گمرکی است که فعالیت آن در ماه‌های اخیر شروع شده است. از طرف دیگر مقابله با قاچاق در ایران در ماه‌های اخیر تنها محدود به کنترل مرز‌ها نمانده است و در چند نوبت طرح‌هایی برای جمع آوری کالا‌های قاچاق از سطح بازار اجرا شده است. این طرح‌ها مربوط به کالا‌های مختلف است. تابستان امسال طرح جمع آوری محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق از بازار تهران اجرا شد که البته انتقاداتی را هم به دنبال داشت.
 
پس از آن طرح جمع آوری گوشی‌های قاچاق از بازار کلید خورد که در مواردی منجر به افزایش قیمت در بازار شد. این افزایش قیمت در مورد لوازم خانگی نیز اتفاق افتاد، هر چند مسئولان شدیدا این افزایش قیمت را تکذیب و عنوان می‌کنند طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق نباید به افزایش قیمت منجر شود. به هر حال این طرح پر حاشیه قرار است حداقل دو هفته دیگر ادامه یابد.
آرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار