علی عباسی رائی
کد خبر: ۳۰۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 08 October 2016
قشقایی؛ واژه ای که در تاریخ نهم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج، بیش از هر زمانی بر سر زبان مردم ایران افتاد و منجر به شناخته شدن ایل بزرگ قشقایی شد. این اتفاق نه در اثر سابقه تاریخی این ایل بزرگ افتاده است، نه در اثر مبارزات اسماعیل¬خان قشقایی (صولت‌الدوله) در دوران مشروطه، نه در اثر حمایت محمدحسین قشقایی و خسرو قشقایی از نهضت ملی شدن صنعت نفت و نه در اثر خدمات ارزنده چهره شاخص این ایل یعنی محمد بهمن بیگی اتفاق افتاده است. بلکه این اتفاق فقط در 120 دقیقه یک مسابقه فوتبال و شاید بهتر بگویم فقط در اثر یک ضربه پنالتی فوتبال اتفاق افتاده است.  

شاید 5% مردم ایران هنوز نام محمدبهمن بیگی را نشنیده باشند. محمدبهمن بیگی چهره درخشان ایل قشقایی و بنیانگذار آموزش عشایری ایران است. محمد بهمن بیگی سالها برای باسواد کردن فرزندان ایران زمین که در جای جای کشور در حال فعالیت بودند تلاش کرد و کتاب های ارزشمند آن از جمله «بخارای من ایل من»، «اگر قره قاچ نبود» و «به اجاقت قسم» امروز از شاهکارهای نویسندگی ایران هستند. واقعیت این است که در جامعه امروز شاخص های شهرت دچار تغییرات بنیادی شده است، به طوری که نسل کنونی نه فقط محمد بهمن¬بیگی و ایل وی، بلکه با مفاخر علمی، ادبی، تاریخی و حتی سیاسی گذشته ایران بیگانه بوده و متاسفانه شناخت آنها برایشان هیچ جذابیتی ندارد. 

اما در روز 9/7/1395 در جریان یک مسابقه فوتبال بین یکی از دو تیم بزرگ پایتخت (پرسپولیس) و تیم نوظهور قشقایی که منجر به پیروزی تیم قشقایی در ضربات پنالتی شد، نام قشقایی در همه جای ایران درخشید. شاید اگر کمال کامیابی نیا پنالتی پنجم تیم پرسپولیس را به گل تبدیل می کرد، هم اکنون چنین اتفاقی نیفتاده بود.

این موضوع بار دیگر قدرت نفوذ ورزش فوتبال را به نمایش گذاشت که چگونه گاهی یک مسابقه فوتبال در پیوند با قدرت رسانه، می تواند فراتر از یک ورزش عمل کرده و به پدیده ای جامعه شناسانه تبدیل می-شود. 

در آستانه مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در شب عاشورا و مخالفت های عجیب و غریب و کج سلیقه با آن، یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که شاید برگزاری این مسابقه نیز، نه تنها تهدیدی برای دین و اعتقادات مردم نباشد، بلکه ممکن است همانند پرآوازه شدن قشقایی در جریان یک مسابقه فوتبال، فرصتی برای شناساندن مذهب تشیع و پرآوازه شدن آن در دنیا شده و درست در نقطه مقابل اظهارات مخالفان عمل نماید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهدی عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
بسیار عالی بود جناب عباسی.
روح اله مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
درود جناب اقای دکتر عباسی
پسندیدم و دوسستون داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
آفرین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار