تعمیرات سالانه واحدهای نیروگاه سد دز مطابق برنامه زمانبندی شده آغاز شده است
کد خبر: ۳۰۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 10 October 2016
 مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: واحد شماره 2 نیروگاه دز به منظور انجام اورهال سالانه از یکم مهرماه از مدار خارج  و هم اکنون تعمیرات آن در حال انجام است.

سعید رئوفی نسب افزود: پیش از این نیز تعمیرات واحد شماره 3 به عنوان نخستین واحد این نیروگاه انجام و با شش روز ذخیره زمانی پس از 12 روز در 31 شهریور به شبکه سراسری متصل شد.

سد و نیروگاه دز به عنوان یکی از نخستین نیروگاه های برقابی ساخته شده در کشور، دارای هشت واحد توربین ژنراتور 65 مگاواتی با ظرفیت تولید 520 مگاوات است که بیش از نیم قرن است در تولید انرژی و پایداری شبکه نقش مهمی ایفا می کند.

سد دز نخستین سد از رشته سدهای چند منظوره است که بر روی رودخانه دز و سازه آن در فاصله 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت است و قبل از احداث این سد سیلابهای مخرب هر ساله خسارات بسیاری بر مناطق پایین دست و زمین های کشاورزی وارد می کرد .

انتخاب محل سد از طریق اکتشاف هوایی و مطالعات اولیه آن در اردیبهشت 1335 ، مساحی مقدماتی در آذر 1338 ، شروع حفاری ها در شهریور 1339 و رسیدن به قعر رودخانه در مرداد 1340 انجام شد .

در این بین تجهیزات ساخت بتن نصب شده و بتن ریزی دیواره سد از آبان 1340 آغاز و در آذر 1341 پایان یافت .

کار نصب تجهیزات نیروگاه نیز به موازات بتن ریزی شروع و نخستین واحد نیروگاهی دز در اسفند 1341 مورد بهره برداری قرار گرفت .

آب رودخانه دز از ارتفاعات اشتران کوه ، قالی کوه و بخشی از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می گیرد و سرشاخه های فرعی آن را رودخانه های بختیاری ، تیره ، ماربوره مکن دان و سرخاب کشور تشکیل می دهند . با احداث سد دز ، دریاچه ای به طول 65 کیلومتر و با ظرفیت نهایی 3/3 میلیارد متر مکعب آب ، به وجود آمده است .

 حفظ ، نگهداری و بهره برداری از سد و نیروگاه دز که نقش مهمی در تامین آب و پایداری برق کشور داشته از جمله افتخاراتی است که طی 33 سال گذشته در کارنامه نظارم مهندسی صنعت آب و برق جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار