استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت معرفی دانشگاه جندی شاپور به عنوان نخستین دانشگاه پزشکی دنیا گفت:تاریخچه این دانشگاه برای معرفی هرچه بهتر در کتاب های درسی گنجانده شود
کد خبر: ۳۰۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 10 October 2016
 نشست مشترک کمیته فرهنگ ، تمدن و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی جندی شاپور ، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و استانی شنبه شب با محور کنگره علمی جندی شاپور در تهران برگزار شد.

در این نشست مقرر شد کنگره علمی جندی شاپور در سطح بین المللی برگزار شود.

غلامرضا شریعتی شنبه شب در حاشیه نشست مشترک کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:در این نشست راهکارهای معرفی این میراث تاریخی و نحوه اجرای برنامه های کنگره بررسی و تقسیم کار شد و مقرر گردید کمیته های مختلف علمی در این خصوص فعال شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نسبت به محوطه باستانی جندی شاپور دزفول کم توجهی شده است افزود:در راستای معرفی هر چه بهتر این اثر ، پیشنهاد شده مطالب بیشتری در این خصوص در کتابهای درسی گنجانده شود که در صورت پذیرفته شدن در شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت:برای حفظ محوطه جندی شاپور دزفول و جلوگیری از تخریب این اثر همچنین مصوب گردید در راستای معرفی ،توسعه و کارهای علمی طبق مقررات و قوانینی که وضع می شود برنامه ریزی شود و در این زمینه از ظرفیت مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

وی بر ضرورت معرفی جندی شاپور در مقالات علمی تاکید کرد و گفت:دانشگاه های قدیمی دنیا کمتر از یکهزار سال از عمر آنها می گذرد ولی دانشگاه جندی شاپور دزفول با وجود اینکه 1800 سال قدمت دارد و قدیمی ترین دانشگاه پزشکی دنیا می باشد تاکنون مغفول مانده است که امیدواریم با برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور بتوانیم حقانیت قدمت این دانشگاه را در دنیا اثبات کنیم تا رسانه های فرهنگی دنیا اعتراف کنند که دانشگاه جندی شاپور قدیمی ترین میراث و دانشگاه دنیاست.

  محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه جندی شاپور دزفول نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری کنگره جندی شاپور گفت:سایت فعلی جندی شاپور به وسعت 800 هکتار در مجاورت دزفول قرار گرفته که برای حفظ و صیانت از شهر دانشگاهی جندی شاپور که اکنون کشاورزی شده نیاز به عزم ملی است.

   وی همچنین گزارشی از دستاوردهای علمی و آثار ترجمه شده و چاپ کتابهای آمده شده برای ارائه در روز کنگره و اقدامات اجرایی ارائه کرد.

در این نشست پیشنهاد شد حداقل 30 صفحه از مطالب کتاب تاریخ دبیرستان به تاریخ جندی شاپور اختصاص داده شود و کتابخانه علمی جندی شاپور به عنوان مرکز اسناد و دایره المعارف جندی شاپور شناسان در دانشگاه جندی شاپور تاسیس شود.

همچنین مقرر شد سازمان میراث فرهنگی نسبت به حفظ و صیانت از محوطه باستانی جندی شاپور با همکاری نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور و استان اقدامی سریع انجام دهد.

 ایجاد دبیرخانه دائمی جندی شاپور جهت هماهنگی و پیشبرد اقدامات علمی و اجرایی و تداوم بخشی به حفظ و صیانت از جندی شاپور و معرفی این گنجینه گرانب ها به مجامع علمی دنیا در دانشگاه جندی شاپور دزفول و نیز تاسیس سلامتکده طب جندی شاپور با رویکرد طب سنتی از دیگر مصوبات این نشست بود.

 کنگره بین المللی جندی شاپور قرار است اواخر امسال در تهران و دزفول برگزار شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار