رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خبر داد؛
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز از کشف و معدوم سازی تعداد زیادی رنگ شیمیایی غیر مجاز و پلمپ یک باب کارگاه شیرینی پزی فاقد مجوز در منطقه کیان آباد خبر داد
کد خبر: ۳۱۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 18 October 2016
به گزارش تابناک خوزستان ، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز  از کشف و معدوم سازی  تعداد زیادی رنگ شیمیایی غیر مجاز  و پلمپ یک باب کارگاه شیرینی پزی  فاقد مجوز  در منطقه کیان آباد خبر داد. وی افزود: پس از شناسایی این کارگاه شیرینی پزی  و  بازدید های متعدد کارشناسان بهداشت محیط مرکز جامع سلامت شماره 5(کیان آباد)  ، با توجه به وجود نواقص بحرانی و غیر بحرانی  در محل  طبق ماده  22و 23 و 26 و 30 از آئین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و عدم رفع نقص در مهلت تعیین شده،  نسبت به پلمپ محل اقدام گردید.

 شریفی با اشاره به اینکه در این  بازدید، مقدار زیادی رنگ شیمیایی و اسانس غیر مجاز ، کشف و معدوم گردید، از عدم توجه به سلامت مردم و استفاده سودجویانه از مواد اولیه نامرغوب، غیر استاندارد و فاقد کیفیت - عدم رعایت اصول بهداشتی بویژه از نظر بهداشت فردی ، ابزار کار و محل تولید و فراوری محصولات مواد غذایی ، اظهار تاسف کرد و گفت: عملکردهای اینچنین ، کاهش اعتماد مصرف کنندگان را نیز در پی خواهد داشت.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ، استفاده وسیع از رنگ ها را در مواد غذایی بویژه شیرینی جات به دلیل جذابیت و بازار پسندي ، تحریک اشتهاي مصرف کنندگان و ترغیب آنها به خرید و همچنین جبران رنگ از دست رفته در زمان نگهداري یا فرآیند تولید غذا بیان کرد که از دیر باز مورد توجه بسیاري از تولید کنندگان مواد غذایی بوده است . وی خاطر نشان کرد: رنگهاي مصنوعی ، موادی است که در نتیجه سنتز مواد آلی به دست می آید و دامنه کاربرد آنها نامحدود است ؛ از صنایع رنگرزي ، داروسازي ، میکرب شناسی تا  صنایع غذایی و.. .

شریفی تاکید کرد: بیشتر این رنگها، جهت استفاده  در مواد غذایی انسان مجاز و قابل قبول نیست و عوارضی بدنبال دارد   . وی خاطر نشان کرد:  باتوجه  به نوع رنگ بکاررفته در مواد غذایی‌، احتمال بروز اختلالات و بیماریهایی از قبیل: آسم ، تومورهای بدخیم سرطانی، بيماري‌هاي كبدي و كليوي در مصرف‌كنندگان وجود دارد و احتمال‌ آسيب كبد و كليه به عنوان دو سيستم سم ‌زداي بدن، بيشتر از سايرارگان‌هاست. رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ، کاهش ضریب هوشی و قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان را از دیگر عوارض رنگهای مصنوعی بیان کرد و گفت: علاوه بر آن، استفاده از انواع مواد نگهدارنده مثل بنزوات سدیم نیز می تواند سلامت مصرف کنندگان را مورد تهدید قرار دهد و همراه بودن این ترکیبات با رنگهای مصنوعی در یک ماده غذایی ، باعث تشدید اثر زیان آور هریک از آنها شده و به اصطلاح اثر هم افزایی دارد.

 رییس مرکز بهداشت غرب اهواز به شهروندان توصیه کرد: از خرید موادغذایی از واحدهای صنفی که موردتایید مراجع بهداشتی نیست، خودداری کنند . وی تاکید کرد: شهروندان درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس همچون رستورانها-قنادیها-مراکز تهیه و عرضه فست فود ونان فانتزی و.. مراتب را بصورت تلفنی به شماره تلفن 3914220و یا سامانه 190 اطلاع  دهند.

منبع: تابناک
برچسب ها: پلمب ، بهداشت غرب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار