درنشست شهردار اهواز با نخبگان علمی، فرهنگی شهر ، تعدادی از نخبگان در سخنانی به بیان دیدگاههای خود در زمینه های مختلف توسعه شهر اهواز پرداختند
کد خبر: ۳۱۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ 19 October 2016
در ابتدای این نشست مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به دشواری های مدیریت شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اداره کردن شهری با این ترکیب جمعیتی کار دشواری است. ایجاد یک درآمد پایدار عمده دغدغه شهرداری است.

 شاخص های اقتصادی اهواز این شهر را در زمره کلانشهرهای کم برخوردار قرار داده است. نخست باید در خصوص توسعه پایدار به درک مشترک برسیم. اگر خواهان همکاری نخبگان با روند توسعه شهری هستیم باید روی نقاط مشترک تکیه کنیم. باید نخبگان را در کمیسیون های تخصصی مشارکت دهیم. باید مردم را همسو کرد و موجبات اعتماد آنان به شهرداری را فراهم کرد.

در ادامه ی این جلسه مهدی قمشی نیز در سخنانی اظهار داشت: عدم استفاده از ظرفیت های خدادادی و طبیعی و امکانات توسعه ای، یکی از آفت های توسعه شهری است. باید بر ظرفیت های غافل مانده توسعه ای شهر اهواز تمرکز کنیم.


استاد نمونه دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن تشکر از شهردار سختکوش اهواز و همکاران وی و تاکید بر برپایی چنین جلساتی گفت: کارون یک پتانسیل بالقوه برای توسعه شهری است.اما نتوانستیم در این زمینه از قابلیت های آن بدرستی و شایستگی استفاده کنیم.به نظر می رسد باید از این ظرفیت استفاده کرد بهینه تری کرد. حریم کارون به درستی رعایت شده است و برای ایجاد فضای سبز و جاده هیچگونه محدودیتی ندارد.

در ادامه درستان قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور مشارکت های مردمی نیز گفت: در خصوص جذب سرمایه گذار در زمینه ی احداث هتل به سایر کلانشهرها نخواهیم رسید. کارون نیز به دلایل خاصی نادیده گرفته شده اما باید موانع را در این زمینه رفع و در زمینه ساحل سازی به طور متوازن رفتار کنیم. در حوزه سلامت نیز دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمادگی جذب سرمایه گذار را دارد و باید در حوزه سلامت سرمایه گذاری شود.

جهانمیر پیش بین استاد دانشگاه شهید چمران نیز در این جلسه به ضرورت شناسایی نخبگان شهر اشاره کرد و گفت: باید به مانند شهرهای دیگر نخبگان شهرسازی را شناسایی کنیم و کمیته های تخصصی را تشکیل و افراد متخصص را دعوت به همکاری کنیم. چرا باید وضعیت قطارشهری در این کلانشهر اینگونه باشد.لازمه توسعه پایدار شناسایی سرمایه های انسانی در سراسر دنیا است. من اطمینان دارم علاقمندان به توسعه شهر اهواز کم نیستند.باید اولویت را جذب متخصص دلسوز گذاشت تا مولفه های توسعه شهر را رقم بزنیم.

 علیرضا مسرور رییس سازمان دانش آموزی استان خوزستان نیز با اشاره به اهمیت نیروی انسانی کارآمد در توسعه ی شهری اظهار داشت: باید نقش دستگاه های مختلف در توسعه شهری تعریف شود. شهر را باید با شهروندان دید و در خصوص سرمایه های انسانی آن سرمایه گذاری کرد.

اکبر ظریفی عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان نیز در این جلسه گفت: شهرداری اهواز باید در حوزه های کلان صاحب برنامه باشد. طرح جامع شهری به چه دلیل تاکنون تصویب نشده است؟ چگونه انتظار داریم سازمان آب و برق خوزستان حریم کارون را در اختیار شهرداری اهواز قرار دهد، در حالی که در طرح جامع دیده نشده است؟ چه لزومی دارد این همه پل بر روی پل روی رودخانه کارون احداث می کنیم؟ باید از دستگاه های متمول در توسعه شهری کمک خواست و ارتباط با سایر بخش ها و نهاد ها بدرستی تعریف شود. باید در زمینه های مختلف از قبیل استفاده بهینه از آب و زمین برنامه ریزی کاهش تولید زباله و بازیافت آن نیز برنامه ریزی کرد و  از گسترش شعاع شهری جلوگیری کنیم.

 ندا شفیعی استاد ارتباطات دانشگاه شهید چمران نیز به توسعه ی شهری اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه ی  شهری اهواز هزینه کنیم. باید شهروندان را برای مشارکت در توسعه شهر اقناع کرد.توسعه شهری باید به یک دغدغه برای تک تک شهروندان تبدیل شود و نیاز است در این زمینه برنامه ریزی مداوم و مستمر را انجام داد.

در ادامه مجتبی گهستونی فعال حوزه میراث فرهنگی نیز ضمن بیان ظرفیتهای گردشگری و تاریخی شهر اهواز گفت: در تبریز هر ششماهه یکبار در حوزه گردشگری همایش برگزار می شود و در این زمینه به موفقیت های دست پیدا کرده اند و جای خالی این برنامه در اهواز به شدت احساس می شود. میراث فرهنگی در اهواز قربانی توسعه ناپایدار شده است.باید سرمایه گذاران را به نوسازی بافت فرسوده شهری ترغیب کرد.در اهواز موزه تاریخی نداریم که مردم در این زمینه احساس بی هویتی تاریخی می کنند.

وی پیشنهاد کرد: منطقه هفت به دلیل وجود دو محوطه باستانی و قبرستان لهستانی و دو محله نیوساید و کارون منطقه ویژه گردشگری شود.

در ادامه مختاری عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز نیز به خیابان شهید انوشه نهضت آباد و استقبال گردشگران از این خیابان اشاره کرد و گفت: باید دید چه عواملی باعث شده است یکی از مناطق محروم و مستضعف نشین در اهواز به یک منطقه امن و محلی برای رجوع گردشگران تبدیل شده است.

سپس زراسوندی رییس انجمن نخبگان استان خوزستان نیز به نقش درختان کونوکارپوس در سلامت شهروندان اشاره کرد و بیان داشت: هرچند کونوکارپوس بی مطالعه وارد شهر اهواز شده است، اما تقاضا داریم بدون مطالعه دست به قطع آن نزنیم. در این زمینه مطالعات در حال انجام است.تاکنون آنچه بیان شده حدس و گمان است.۲۲ آیتم آلودگی زیست محیطی شهر اهواز شناسایی شده است و متهم های بسیاری در این زمینه وجود دارد و تنها نباید بی علم یقه کونوکارپوس را گرفت.

در پایان مریم ابریشمکار عضو شورای اسلامی شهر اهواز بیان داشت: ارتباط صنعت و دانشگاه در حد شعار باقی مانده است. شهرداری اهواز تنها ارگانی است که به این مقوله توجه جدی دارد. طرح های پژوهشی باید از سوی متخصصین در همه حوزه ها از جمله عمرانی و فرهنگی به شهرداری اهواز ارایه شود.در شرایط فعلی نیازمند طرح های کاربردی و اقتصادی و فراگیر هستیم. باید کمیته های تحقیقاتی در دانشگاه ها برای ارایه طرح پژوهشی مناسب به شهرداری اهواز جهت عملیاتی شدن، تشکیل شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار