تولید شکر به سه برابر تولید خود دست یافته است؛
پیش بینی می شود در سال زراعی جاری، ۱۰۰ تن شکر خام در شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا تولید شود
کد خبر: ۳۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ 19 October 2016
به گزارش تابناک خوزستان، فریبرز کریمی زند مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا اظهارکرد: این شرکت ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر دارد که در سال زراعی جاری ۹ هزار هکتار زیر کشت رفته و پیش بینی می شود از این سطح، ۹۴۰ هزار تن نیشکر برداشت شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی کارخانه تولید شکر این شرکت ۱۰۰ هزار تن است افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری این شرکت به ظرفیت کامل اسمی خود دست یابد.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته ۱۶۵ هزار تن شکر در کارخانه این شرکت تصفیه شد که ۱۰۰ هزار تن از این حجم از کشت و صنعت دهخدا بوده و بقیه آن از کشت و صنعت های دیگر و بخشی از آن نیز از طریق واردات بود.

کریمی زند ادامه داد: برداشت نیشکر تا ۱۵ فروردین ۹۶ به پایان خواهد رسید و روزانه حدود ۱۰ هزار تن نیشکر از سطح زیر کشت برداشت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا افزود: از تفاله های برداشت نیشکر سه محصول شکر، ملاس و باگاس تولید می شود که از محصول باگاس ۲۴۲ فراورده فرعی همچون چوب سازی ، الکل و در واحدهای تولید انرژی استفاده می شود.

وی، ادامه داد: یک شرکت خصوصی با سرمایه ای بالغ بر ۷۶ میلیون دلار در خوزستان در آینده ای نزدیک کارخانه تولید ذغال اکتیو را در کنار صنایع جانبی کشت و صنعت نیشکر دهخدا راه اندازی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه سالیانه حدود ۴۰ هزار تن ذغال اکتیو در این کارخانه تولید می شود ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه حدود یک هزار نیروی انسانی جذب و اشتغال زایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا با بیان اینکه توانایی تولید داخلی شکر کمتر از مصرف کشور است گفت: تمام صنایع تولیدی نیشکر در کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شکر تولید می کنند و مصرف داخلی شکر حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که با این حجم تولید برای تعادل بازار نیاز به حدود ۵۰۰ هزار تن واردات داریم.

شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا از واحدهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که با ۲ هزار و ۱۸۳ نفر نیرو، در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی درخصوص افزایش میزان تولید شکر در این شرکت  افزود: پیش بینی می شود شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال زراعی ۹۶-۹۵ با توجه به اقدامات انجام شده بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید کند که این میزان شکر از برداشت حدود ۶ میلیون تن نیشکر تولید خواهد شد که رکورد جدیدی در برداشت نیشکر و تولید شکر می باشد که تولید این میزان شکر و نیشکر نشان از افزایش سه و نیم برابری تولید شکر طی سال های اخیر است.

نسیم صادقی افزود: مجموعه شرکت توسعه نیشکر مجموعه ای است که سطح انتظارات از آن بالاست و ما باید بکوشیم در حد توانمان به انتظارات منطقی و معقول پاسخ دهیم و به نظر می رسد ما به آن خود باوری که باید داشته باشیم رسیده ایم اما پتانسیل و ظرفیت تولیدی ما بیش از این میزان تولید است. ما از متوسط ۵۸ تن نیشکر در هکتار به تولید حدود ۱۰۰ تن در هکتار می رسیم که خیلی امیدوارکننده است اما هنوز وسط راه هستیم. تحول در توسعه نیشکر فوق العاده بود اما کافی نیست و ما باید مسیر رو به رشد خود را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه توسعه و استقلال کشور با کار عادی امکان ندارد و هیچ کشوری پیشرفت نکرده مگر با همتی عالی و کاری جهادی در این مسیر پیش رفته باشد گفت: بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند در شرکت توسعه نیشکر در حال انجام است و ضریب خوداتکایی در صنعت نیشکر بسیار بالاست.

صادقی اظهار کرد: ما از تولید ۱۵۷ هزار تن شکر در چند سال گذشته رسیدیم به تولید ۶۰۰ هزار تن شکر و ما با اطمینان می گوییم که توسعه نیشکر مصداق بارز اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است چرا که ما در شرایط تحریم با تمام توان و تلاش کار کردیم و علاوه بر اینکه تولید خود را افزایش دادیم به اشتغال پایداری هم رسیدیم.

وی افزود: ما در سال گذشته برای تنظیم بازار شکر ۱۰۵ هزار تن شکر وارد کردیم و ۴۰ هزار تن هم از شرکت های دیگر، شکر خریداری کردیم که هدف ما این است که در سالهای آینده تولید و تجارت شکر در توسعه نیشکر به یک میلیون تن شکر برسد و ما بتوانیم در مجموع ۵۰ درصد شکر مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

مدیرعامل توسعه نیشکر بیان کرد: ما برای ایجاد اشتغال باید زمینه های لازم را فراهم کنیم و علاوه بر فعالیت تولید نیشکر و شکر کارهای غیر نیشکری بیشتری را در اراضی آیشی و در پتانسیل های موجود خود انجام دهیم و از تمامی ظرفیت ها و امکانات شرکت برای تولید و اشتغال استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در زمینه کارهای تحقیقاتی در شرکت توسعه نیشکر ما دو درصد از فروش خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی گذاشتیم، لذا ما در انجام کارهای تحقیقاتی هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر هم بیش از ۷۰ طرح تحقیقاتی کلان در حال انجام داریم.

صادقی به پروژه های در دست اجرا در این شرکت از جمله؛ راه اندازی کارخانه شکر قهوه ای که در مرحله نصب تجهیزات است، بهره برداری رسمی از خط تولید شکر دارویی و… اشاره کرد و گفت: راه اندازی کارخانه کاغذسازی هم که در اوایل با همکاری چینی ها شروع شده بود در حال حاضر با همکاری اروپائیان در حال انجام آخرین مراحل قرارداد می باشد و امیدواریم امسال عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم و همچنین یکی از پروژه های در دست اجرای ما سالن چند منظوره ورزشی توسعه نیشکر و همچنین ساخت مدرسه روستایی بود بود که این سالن و مدرسه روستایی با رعایت استانداردهای جهانی در هفته دولت به بهره برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر همچنین در خصوص سیاست های کلی این شرکت در سال جاری گفت: به حداقل رساندن مصرف آب و استفاده بهینه از آن، رعایت تمام استانداردها در همه واحدها، نقش جدی در تنظیم بازار قند و شکر در کشور و کنترل و تامین نیاز این بازار، تولید ۳۳ میلیون لیتر الکل و تولید سایر محصولات جانبی و تلاش برای تعاملات اجتماعی بیشتر، پایش پزشکی روستائیان حاشیه طرح ها، تلاش بیشتر جهت رعایت استانداردهای زیست محیطی، همکاری با شرکت های دانش بنیان و در نهایت ایجاد اشتغال بیشتر و رسیدن به یک تولید و توسعه پایدار از اهم برنامه های ماست.


منبع: تابناک
برچسب ها: نیشکر ، تولید ، شکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار