مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید در آیین وحدت‌آفرین نمازجمعه اهل سنت این هفته زاهدان با اشاره به اهمیت و تاکید اسلام بر طهارت ظاهر و طهارت باطن، توجه به این دو مورد را برای کسب رضای پروردگار ضروری دانستند.
کد خبر: ۳۱۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 28 October 2016
اسلام اولین تمدنی است که دستور ساخت حمام را داده است/ شریعت اسلام بر طهارت ظاهر و باطن تاکید دارد 
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان از محل اقامه نماز جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت قبل از بعثت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، بشریت به انواع آلودگی‌های ظاهری و باطنی؛ اخلاقی و اعتقادی مبتلا بود. انسان‌ها به پلیدی‌هایی همچون بت‌پرستی گرفتار بودند و از لحاظ اخلاقی نیز سقوط کرده بودند.
وی ادامه داد خداوند متعال با بعثت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم پاکیزگی و طهارت ظاهری و باطنی را به بشر عنایت کرد. احکام و دستورات قرآن و سنت تاکیدات فراوانی به هر دو طهارت و پاکی (ظاهری و باطنی) کرده‌اند. دین اسلام تاکید دارد که انسان‌ها باید از لحاظ ظاهری (لباس، بدن، دهان و...) و از لحاظ باطنی (اعتقاد و اخلاق) پاکیزه باشند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان با استناد به آیات ابتدایی سوره مبارکه «مدثر»، اظهار داشت سوره‌ی «مدثر» بعد از سوره‌ی «علق» نازل شد که در سوره مدثر به طهارت ظاهری و باطنی تاکید شده است. در این سوره آمده است: «و ثیابک فطهر» در پاکیزگی «ثیاب» هم لباس و تمام پاکیزگی‌های ظاهری و هم پاکی از شرک و بت‌‌پرستی و پلیدی‌های درونی داخل است.
وی در ادامه افزود: در جایی که خبر از طهارت ظاهری نبود اسلام غسل را آورد و گفت غسل هفته‌ای یک بار واجب و در روز جمعه سنت است. تعالیم قرآن و سنت مسلمانان را به استحمام، داشتن لباس تمیز و  استفاده از مسواک به‌‌خاطر حفاظت از بوی بد دهان و... توصیه می‌کند. مسواک اثرات مثبت زیادی دارد؛ بسیاری از امراض از آلودگی دهان نشأت می‌گیرند. اسلام به شستشوی درون دهان و بینی دستور داده است.
خطیب جمعه زاهدان گفت اسلام اولین تمدنی است که در آن دستور داده شد حمام ساخته شود. اولین چیزی که در قبایل و جزیرة‌العرب دستور داده شد، ساختن دستشویی و حمام بود. در شریعت اسلام دستور داده شده کسی‌ که می‌خواهد نماز بخواند باید «وضو» بگیرد. وضو را به این خاطر وضو می‌گویند که روشنایی می‌آورد.
وی اظهار داشت وقتی شما وضو می‌گیرید تمام گناهان از اعضای بدن شما می‌ریزند. وضو نه‌ تنها نجاست ظاهر را برطرف می‌کند بلکه گناهان صغیره را شستشو داده و سنگینی گناهان کبیره را تخفیف می‌دهد. تجربه ثابت کرده است که وضو فشار خونی که بالا باشد را پایین می‌آورد؛ به همین خاطر به فردی که خشمگین است توصیه می‌شود وضو بگیرد.
مولوی عبدالحمید در ادامه‌ی خطبه‌ها از توبه به‌عنوان بهترین راه رسیدن به طهارت باطن یاد کرد و گفت: الله تعالی انسانی که توبه‌ می‌کند را دوست دارد. در حدیث آمده است که تمام بنی‌آدم گناهکارند، اما بهترین گناهکاران، توبه‌کنندگان هستند. توبه انسان را از گناهان پاک می‌کند. وضو و غسل «طهارت ظاهر» و توبه، «طهارت باطن» است.
وی تاکید کرد طهارت نصف ایمان است. الله تعالی همان‌گونه که طهارت باطن را دوست دارد طهارت ظاهر را هم دوست دارد. طهارت ظاهری در رسیدن به طهارت باطن تاثیر دارد. انسانی که بهداشت و طهارت ظاهری را رعایت نکند و مریض شود نه می‌تواند خدا را عبادت کند و نه می‌تواند دنیای خود را اداره کند. لذا طهارت روح و روان و هم طهارت باطن به طهارت ظاهر مربوط است.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان به نقل از علامه شاه ولی‌الله دهلوی رحمه‌الله گفت: امام ولی‌الله رحمه‌الله می‌فرماید اسلام بر چهار محور «طهارت»، «اخبات (اظهار عجز در مقابل خدا)»، «سخاوت» و «عدالت و انصاف» پایه‌گذاری شده است. لذا طهارت باطن فرض است. بدون آن انسان به رضایت خدا نمی‌رسد. اصلاح نفس و رسیدن به طهارت باطن بالاترین جهاد است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ الاسلام دارد در پایان خطبه ها با اشاره به تاکید فراوان سنت بر «نماز اول وقت»، و «اتفاق‌نظر مذاهب» در این موضوع، بر لزوم اقامه نمازها، ازجمله نماز ظهر و نماز جمعه در اول وقت تاکید کردند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
حفظک الله جناب مولانا،
به این میگن یه مولوی برای تمام فصول
عبدالسلیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
مولانا را خدا به ما بلوچها هدیه داده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
حفظه الله انفسکم واعمالکم انشالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
راست می گه کل دنیا قبل از اسلام نه تمدن داشت نه سلامتی نه طهارت، همه ملخ میخوردن و در کثیفی زندگی می کردن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار