دانشگاه جندی شاپور پاسخ بدهد!
وقوع یک فقره مرگ مشکوک در بیمارستان 22 بهمن مسجد سلیمان زمینه ساز این موضوع می شود که مأموران پلیس آگاهی استان خوزستان به این مرگ مشکوک شوند و در نهایت بررسی های آنها اثبات می کند، دلیل مرگ رخ داده نه بیماری بلکه معالجه و درمان اشتباه پزشک بیمارستان بوده است
کد خبر: ۳۳۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 19 November 2016

در بیمارستان 22بهمن مسجدسلیمان از سال 93 تا کنون پزشکی با نام «علیرضا دیدار» در حال فعالیت، معاینه و درمان بیماران بوده است؛ پزشکی که همواره تعداد زیادی از مراجعان از کیفیت کارش شاکی بودند ولی کسی به شکایت های آنها رسیدگی نمی کند تا هویت واقعی این پزشک برای مدت 2 سال پنهان بماند و او آزادانه به شغل پزشکی خود ادامه دهد.

به گزارش سایت «تابناک» با این حال وقوع یک فقره مرگ مشکوک در بیمارستان 22 بهمن مسجد سلیمان زمینه ساز این موضوع می شود که مأموران پلیس آگاهی استان خوزستان به این مرگ مشکوک شوند و در نهایت بررسی های آنها اثبات می کند، دلیل مرگ رخ داده نه بیماری بلکه معالجه و درمان اشتباه پزشک بیمارستان بوده است.

بررسی های بیشتر بر روی پزشک مذکور برای مأموران پلیس آگاهی این مهم را به اثبات می رساند که این فرد نه تنها پزشک نیست بلکه یک دانش آموخته مقطع فوق دیپلم با نام «ناصر نصیری» است که در کنار «دکتر علیرضا دیدار» به عنوان پرستار همکاری کرده است و پس از فوت او به دلیل شباهتی که به هم داشتند با مدارک و عنوان پزشک فوت شده چه در بیمارستان و چه در مطب خصوصی مشغول به فعالیت شده است.

در این باره سرهنگ کارآگاه "علی حسینی" گفت: با وقوع یک فقره فوت مشکوک در بیمارستان 22 بهمن، مأمورین پلیس آگاهی با تشکیل تیم ویژه ایی از کارآگاهان زبده نسبت به بررسی موضوع پرداخته و طی تحقیق صورت گرفته مشخص شد متوفی چند روز قبل ازفوت جهت درمان به بیمارستان انتقال داده شده و مورد معالجه قرار گرفته است.

وی افزود: مأمورین اعزامی با انجام تحقیقات کامل و فنی از کارکنان بیمارستان مذکور، پس از هماهنگی قضایی نسبت به احضار پزشک معالج متوفی به عنوان مطلع و انجام تحقیقات کارشناسانه در خصوص وی اقدام کردند تا اینکه با شگردهای خاص متوجه عدم انطباق هویت اصلی پزشک با مدارک وی شدند و با ادامه تحقیقات معلوم شد هویت این پزشک جعلی است. هویت اعلامی این فرد نیز پزشک بوده است اما چند سال قبل فوت شده و این فرد جاعل از مدارک وی سوء استفاده و آزادانه به طبابت پرداخته است.

فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان در پایان ضمن تقدیر از زحمات قوه قضائیه در صدور به موقع دستورات قضائی خاطر نشان ساخت:شایسته است کلیه ادارات دولتی نسبت به احراز هویت کارکنان جدیدالورود اقدام وشهروندان عزیز هر نوع موارد مشکوک را با پلیس 110درمیان بگذارند.

نکته ای که اینجا به آن باید اشاره کرد اینکه این اولین پزشک قلابی کشور نیست که به دست قانون سپرده می شود تا به مجازات اعمال خود برسد، اما بررسی های انجام شده نشان می دهد پزشکان قلابی معمولاً در مطب خصوصی و فضاهای غیر دولتی اقدام به درمان بیمار می کنند اما پزشک قلابی مورد اشاره در یک فضای دولتی و بیمارستان رسمی فعالیت کرده است و از این حیث موضوع منحصر بفرد است. 

بر اساس آنچه آمد چند سئوال مهم در ذهن تکرار می شود که نیاز به پاسخ دارد. نخست اینکه چرا نظام رسیدگی به فوتی های رخ داده در بیمارستان های کشور آنقدر ناکارآمد است که برای کشف آنچه در پس یک فوت رخ داده وجود دارد، نیاز است تا پلیس آگاهی ورود کند و در مقابل دستگاه هایی مثل مدیریت بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در برابر آن بی تفاوت و بی اطلاع باشند.

دیگر اینکه اگر فردی با تحصیلات فوق دیپلم و بدون اینکه سر رشته از دانش پزشکی داشته باشد تنها با یک جعل هویت ساده قادر خواهد بود در عالی ترین سطح درمان کشور ورود کند و به درمان شهروندان بپردازد و کسی نیز از این موضوع با خبر نشود، آیا نمی توان نگران بود که در سایر ساختار پزشکی کشور و دیگر بیمارستان ها نیز موارد مشابهی وجود داشته باشد؟

موضوع مهم دیگری که قابل طرح و بررسی است این است که بر اساس اطلاعات به دست آمده پزشک قلابی مذکور در بازه زمانی گذشته بارها به دلیل معالجات اشتباه مورد شکایت شهروندان قرار گرفته است اما نهادهای مسئول در این زمینه با کوتاهی از وظیفه خود در رسیدگی به شکایات شرایط را برای ادامه فعالیت این فرد فراهم کرده اند. چرا اگر همان اولین شکایت رسیده به بیمارستان مورد رسیدگی دقیق و کارشناسی قرار می گرفت، بدون شک هویت این فرد خیلی زودتر مشخص می شد و چه بسا جان فردی که در پس درمان خطای او گرفته شد، گرفته نمی شد.

دیگر اینکه مسئولین و به ویژه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مسجدسلیمان و لالی چه پاسخی در مورد این خطا دارند؟ آیا شهری مانند مسجدسلیمان که به شهر اولین ها مشهور است و زمانی مدرنترین امکانات را در کشور به خود اختصاص می داد، اکنون باید به وضعیتی گرفتار شود که شهروندانش قربانی سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان شوند؟

اکنون فرصت عذرخواهی و یا بهانه تراشی در مورد جرم رخ داده نیست. بر مسئولان ارشد وزارت بهداشت و سایر دستگاه های نظارتی فرض است که با پیگیری این موضوع و برخورد با افراد خاطی، همینطور مروری بر عملکرد سایر بیمارستان ها داشته باشند تا در آینده موارد مشابه به این موضوع که البته تنها دلیلش پزشک قلابی نیست، رخ ندهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
شما که اطلاعات تخصصی در این زمینه ندارید لطفا اظهار نظر نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار