این روزها زیر پوست مدارس و در بین دانش‌آموزان انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی رخ نمایی می‌کند و از حضور مسئولان مربوطه در این زمینه خبری نیست
کد خبر: ۳۳۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 26 November 2016
 مصرف مواد دخانی در جامعه به خصوص در میان نوجوانان و جوانان یکی از معضلات مهم است که موجب افزایش نگرانی خانواده‌ها شده است. پیشگیری از مصرف مواد دخانی نیازمند همکاری‌های بین بخشی میان سازمان‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و … است.

با این حال آمارها حاکی از آن است که مصرف مواد دخانی از قبیل سیگار و قلیان در بین نوجوانان و جوانان نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است به گونه‌ای که سن مصرف سیگار در کشور به ۱۲ سال رسیده است که این آمار زنگ خطر مصرف مواد دخانی را در کشور به صدا درآورده است زیرا سیگار و قلیان به عنوان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر عنوان شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۲ استانی که در زنگ خطر از نظر مصرف مواد مخدر قرار دارند را معرفی کرد و تریاک و شیشه را پرمصرف‌ترین مواد در ایران معرفی کرد.

حمید صرامی ۱۲ استانی را که از نظر مصرف موادمخدر در حالت هشدار قرار دارند، معرفی کرد. استان‌های کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز به ترتیب بالاترین نرخ شیوع اعتیاد در را دارا هستند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نرخ اعتیاد در این استان‌ها را بالاتر از نرخ متوسط دانست و افزود: نرخ اعتیاد در استان‌هایی مانند زنجان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد از متوسط نرخ شیوع به شدت پایین‌تر است.
محمود معزی معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که آموزش و پرورش آسیب‌های اجتماعی در مدارس را رصد می‌کند، اظهارکرد: ما بررسی می‌کنیم که کدام مدارس و در کدام مناطق در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و در کدام محلات مدارس در معرض مواد مخدر هستند؛ باید این مدارس شناسایی شوند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی در پاسخ به این‌که آیا مصوبه ممنوعیت خرید سیگار تا شعاع ۱۰۰ متری اطراف مدارس اجرا می‌شود، گفت: ما پیگیر هستیم که این مصوبه قانونی اجرا شود اما اصناف مسؤول اجرای آن هستند؛ ما نظارت خود را انجام می‌دهیم و گزارش‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی درباره فروش سیگار در نزدیکی مدارس استان، اظهارکرد: برخی مدارس در اماکن شلوغ و یا بازار هستند اما این وضعیت در حال رصد است؛ باید بدانیم که دانش‌آموزان این مدارس در معرض خطر هستند. باید مدارسی که مطابق این مصوبه در نزدیکی آن‌ها دخانیات به فروش می‌رسد یا در معرض اعتیاد هستند، شناسایی و این موضوع در شورای مبارزه با مواد مخدر مطرح شود تا با استفاده از ابزارهای قانونی از فروش و توزیع دخانیات در نزدیکی این مدارس جلوگیری شود.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص آمار دانش‌آموزان معتاد، گفت: از لحاظ شیوع شناسایی اعتیاد در دانش‌آموزان نمی‌توان نتایج پایش را اعلام کرد.

از سویی دیگر در چند سال گذشته شاهد تمایل دانش آموزان خوزستانی به مصرف قلیان بوده هستیم. پارک ها و فضاهای سبزی که روزگاری مکانی برای تفریح بود امروز به واسطه ای برای راه یافتن قلیان به جمع دانش آموزان شده است.

این که بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم قلیان بی‌خطر نیست یا این که اگر کسی سیگار و قلیانی تعارف‌مان کرد نمی‌توانیم نه بگوییم یعنی ما هم ناآگاهیم و هم بی‌مهارت. درست است که خانواده اولین جایی است که اینها را به ما می‌آموزد و قبح دخانیات را درذهن ما می‌سازد، اما از هفت سالگی که پا به مدرسه می‌گذاریم تا ۱۸ سالگی که لباس دانش‌آموزی را کنار می‌گذاریم، ذهنمان تحت تاثیر آموزش‌های ضد دخانیات قرار می‌گیرد‌البته اگر آموزشی باشد!

این روزها زیر پوست مدارس و در بین دانش‌آموزان انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی رخ نمایی می‌کند و از حضور مسئولان مربوطه در این زمینه خبری نیست.

مدارس دخترانه و مدارس پسرانه هر کدام به نوبه خود درگیر مسائل و مواردی هستند که ادامه‌دار شدن آنها، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را روانه مدارس می‌کند، از طرفی هم در این بین مدارس پسرانه مشکلات نمایان‌ تری را هر روز تجربه می‌کنند. که  این سوال مطرح است که آیا مسئولان مربوطه وزارت آموزش و پرورش لیستی از آسیب‌های اجتماعی امروزی مدارس در اختیار دارند، و تاکنون چگونه عمل کرده‌اند؟

متأسفانه سن مصرف استفاده از مواد مخدر، سیگار و قلیان در خوزستان رو به کاهش است و حالا برخی دانش‌آموزان دبیرستانی این موارد را به راحتی تهیه و مصرف می‌کنند اما این درحالیست که باوجود چنین خطری، مسئولان آموزش و پرورش استان از ارائه آماری در جهت شفافیت موضوع طفره می روند که همین امر بر انباشته شدن مشکلات می افزاید.


منبع؛هورنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار