همایش و نمایشگاه روی پوست شهر با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مسئولان و دغدغه ها با حضور استاندار خوزستان، شهردار اهواز، رییس دادگستری خوزستان و رییس و اعضای شورای شهر در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز افتتاح شد
کد خبر: ۳۴۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 12 December 2016
همایش و نمایشگاه روی پوست شهر با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مسئولان و دغدغه ها با حضور استاندار خوزستان، شهردار اهواز، رییس دادگستری خوزستان و رییس و اعضای شورای شهر در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز افتتاح شدهمایش و نمایشگاه روی پوست شهر با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مسئولان و دغدغه ها با حضور استاندار خوزستان، شهردار اهواز، رییس دادگستری خوزستان و رییس و اعضای شورای شهر در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز افتتاح شد.
 
 
در ابتدای مراسم استاندار خوزستان طی سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: امیدوارم اینگونه نمایشگاهها و همایش ها فرصتی شود برای ورود مسایلی که جامعه با آن درگیر است معضلاتی که یا دیده نمی شود یا سعی می شود دیده نشود یا اگر هم دیده می شود از نزدیکی به آن پرهیز می شود و امیدوارم برای آشنایی ملموس تر جامعه با اینگونه مسایل فرصتی باشد که باعث حساس شدن نیروهای مختلف به خصوص نخبگان جامعه با واقعیات شهر و کشور شود.

غلامرضا شریعتی با اشاره به این نکته که غفلت از این معضلات سبب گسترش آنها شده است افزود: ما با بسیاری از این آسیبها برخورد جرم انگارانه داشته ایم و این برخورد باعث عدم پرداخت جدی به ریشه ها شده و همزمان با مجازاتهای ما بر علیه مجرمین و در نهایت گسترش این آسیبها را همراه بوده و این درصد بالای آسیبهای اجتماعی در حوزه های مختلف سبب شد تا شخص مقام معظم رهبری به این مساله ورود پیدا کنند و سران قوا و مسئولین را فرا خوانده و به صورت جدی پیگیر موضوع هستند و توضیح می خواهند.

وی بر ضرورت برخورد علمی و کارشناسی با معضلات اجتماعی و پرهیز از برخوردهای احساسی تاکید کرد و گفت: شرط اول برخورد با اینگونه موضوعات، این است که با موضوع مواجه شویم و از آن فرار نکنیم. چرا که این آسیبها در هر صورت به صورت خزنده ادامه می یابد و پس از مواجهه با معضل باید از نظر کارشناسان امر بهره برد و راه حل را پیدا و اجرا کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت مردمی شدن پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی خاطرنشان کرد: نباید به دستگاههای دولتی اکتفا کرد اگر بخواهیم کل کار را بدوش دولت بیاندازیم مشکل حل نخواهد شد کما اینکه در معضل مواد مخدر با وجود صرف هزینه های هنگفت و اقدامات موثر متعدد، مشکل حل نشد و آنچه که مورد انتظار است محقق نشد باید مسایل را اجتماعی کرد، به مردم اعتماد کرد و از ظرفیتهای مردمی بهره برد و در راستای گسترش اطلاعات آنها کوشید. اگر از سمن ها، سازمانهای مردم نهاد، نخبگان، شخصیتهای تاثیرگذار و سایر اقشار مردم در این خصوص استفاده نشود و آنها را در موضوعات دخیل نکرد سازمانهای دولتی به هیچ عنوان توان مقابله با مشکلات را ندارند.

وی افزود: باید خیرین را به این نکته سوق داد و تشویق نمود که امر خیر صرفاً در ساخت مدرسه یا مکانهای بهداشتی نیست بلکه نجات یک انسان نیز همچون نجات یک جامعه است و این امر منطبق با آموزه های دینی ماست. اگر در این زمینه همگی بسیج شوند و به اجماعی در این خصوص برسیم امکانات و پتانسیلهای خوبی را جهت برخورد با این مشکلات خواهیم یافت.

شریعتی به فعالیتهای انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: هم اکنون نیز دستگاههای مختلف هزینه ها و اقداماتی را در زمینه مبارزه با آسیبهای اجتماعی انجام می دهند اما به دلیل بخشی نگری، جزیره ای عمل کردن، اجرا در یک محدوده ی خاص و صرفا برای  ارائه ی بیلان کاری انجام می شود بدون توجه به اینکه چقدر این برنامه مخاطب خود را جذب کرده و موثر واقع شده است و چقدر به اهداف خود رسیده است.

وی دلیل این مشکل را نبود یک مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: با توجه به عدم وجود مدیریت واحد شهری، حلقه ی اتصالی نیست و هیچ نهادی متولی امر نیست و بسیاری از امور مغفول می ماند و با توجه به معضل عدم همکاری بین بخشی در شهر، هر ارگانی کار خودش را انجام می دهد و در نهایت اثرگذاری لازم را شاهد نیستیم.

استاندار خوزستان به پیشینه ی ظهور آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توسعه ی شهرها و صنعتی شدن آنها، این آسیبها بوجود آمده است اما مدیریت یکپارچه شهری باعث کاهش این معضلات شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری اینگونه همایش ها باعث بیداری وجدانهای آگاه در سطح شهر و جامعه گردد و مقدمه ای برای ایجاد و اجرای برنامه های عملیاتی جهت کنترل آسیبهای اجتماعی شود.

در ابتدای این مراسم سید خلف موسوی ضمن تشکر از استاندارخوزستان و رییس دادگستری استان به جهت دفاع از حقوق شهروندی و صیانت از حقوق استان، در سخنانی به ضرورت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: در گذشته بدلیل روستانشین بودن جامعه ی ایرانی و به واسطه ی نزدیکی شهروندان به به یکدیگر معضلات اجتماعی بسیار محدودتر بودند و به تدریج با گسترش شهرنشینی و پیچیدگی موضوعات، آسیبهای اجتماعی افزایش یافتند هم اکنون نیازمند نگاه علمی به این مقوله هستیم.

وی تاکید کرد: به همین منظور مقام معظم رهبری، اکنون دغدغه ی برطرف نمودن آسیبهای اجتماعی را دارند.

شهردار اهواز با اشاره به آسیبهای اجتماعی در شهر اظهار داشت: آمار بالای دستفروشان و وانت بارها که ناشی از فقر و بیکاری است از معضلاتی است که مردم با آنها دست به گریبان هستند و یکی از پیامدهای آن توقع بالایی است که از شهرداری انتظار می رود. ما جهت حفظ هویت و ظاهر شهر و مسایل ترافیکی و غیره ناچار به جابجایی و ساماندهی دستفروشان هستیم که این امر خود مشکلاتی را در پی دارد.

موسوی به معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: بدلیل جنگ و سایر مشکلات، اهواز با معضل حاشیه نشینی مواجه است که رسیدگی به آنها ضروری است. خوشبختانه استاندار خوزستان، اهتمام ویژه ای به این امر دارند و در این مدت کوتاه اقدامات موثری در این مناطق جهت برخورداری آنها از حداقل رفاهیات انجام شده است. بعد از این مرحله باید به توانمندسازی و وضعیت معیشت این قشر توجه کنیم.

وی تاکید کرد: منکر فعالیتهایی که در این خصوص انجام شده نیستم ولی باید پذیرفت که خیلی از وقایعی که در شهر اتفاق می افتد، عقب هستیم.

شهردار اهواز به ضرورت مشارکتهای مردمی اشاره کرد و گفت: خیرین و افراد توانمند باید در این عرصه حضور یابند. در دزفول شاهد بودم که پدر شهید توتونچی برای معلولین و بیماران دیالیزی تسهیلات مناسبی را فراهم کرد. باید در اهواز هم توانمندان در این حوزه فعالیت جدی تری داشته باشند و به کمک آسیب دیدگان بشتابند.

وی افزود: رسیدگی به آسیبهای اجتماعی از عهده ی یک ارگان برنمی آید و همه ی دستگاهها باید در کنار هم با این معضلات مبارزه کنند. باید به گونه ای عمل کنیم تا فردا در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم. مبادا که بتوانیم مشکلی را حل کنیم و از انجام آن استنکاف ورزیم و باید ازین فرصت برای خدمت به مردمی که دینشان را به اسلام و انقلاب ادا کردند بهره برد.

موسوی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی و تعامل مناسبی که میان مدیریت ارشد استان وجود دارد می توان به کاهش آسیبهای اجتماعی در شهر و استان امیدوار بود ما به عنوان شهرداری اهواز آمادگی هرگونه همکاری را در این زمینه داریم.

وی در پایان از سازمان فرهنگی و ورزشی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز بابت برگزاری این همایش تقدیر کرد.

 در ادامه ی این مراسم، رییس کل دادگستری خوزستان با تشکر از شهرداری اهواز بابت برگزاری این همایش و نمایشگاه اظهار داشت: هرچند بیان آسیبهای اجتماعی موجب تکدر اذهان می شود ولی باید با مساله مواجه شد و آنرا شناخت تا بتوان برای آن چاره ای اندیشید. رهبر معظم انقلاب چندی است که به این موضوع حساس شده اند و دستور رسیدگی جدی را به طرق مختلف در سیاستهای کلی نظام و اقتصاد مقاومتی  صادر کردند.

وی حل این مشکلات را از عهده ی دستگاه قضایی به تنهایی خارج دانست و ضمن تاکید بر ضرورت همکاری همه ی دستگاهها در این زمینه پیشنهاد  کرد استانداری می تواند نقش هماهنگ کننده را ایفا کند. فرهاد افشارنیا به آسیبهای اجتماعی موجود در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه معضلاتی نظیر طلاق، اعتیاد، فقر، حاشیه نشینی، دستفروشان شهر و استان ما را تهدید می کند و این امر به هیچ عنوان شایسته ی استانی که سرزمین شهادت و ایثارگری بوده است، نیست.

رییس کل دادگستری خوزستان در تشریح معضل طلاق گفت: طلاق هم اکنون به سه شکل رسمی و قانونی، عرفی (متارکه) و عاطفی، باعث فروپاشی بنیان خانواده شده و فرزندان این خانواده ها را در معرض انواع بزهکاری ها قرار می دهند.

افشارنیا به ابعاد مختلف معضل اعتیاد پرداخت و گفت: متاسفانه ما اکنون هیچ مرکز دولتی برای نگهداری معتادین نداریم و علیرغم پیگیریهای متعدد تاکنون این امر محقق نشده است.

وی به موضوع فقر و نقش آن در بروز جرم اشاره کرد و گفت: طبق آمار قبلی 15 هزار نفرزندانی داشتیم که با اقدامات موثر سازمان زندانها این رقم به 12 هزارنفر کاهش یافته است. پس از مصاحبه با این افراد مشخص شد که 11600نفر از آنها بیکار بوده و انگیزه ی اصلی ارتکاب جرم را نیز اعلام کرده اند. در واقع اگر این تعداد شاغل بودند ما این حجم زندانی نداشتیم.

رییس کل دادگستری خوزستان به معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: اغلب حاشیه نشین ها بدلیل عدم امکان زندگی مناسب در مبدا به شهر مهاجرت کردند و از آنجاییکه نتوانستند در مرکز شهر سکونت یابند به نقاط حاشیه رفتند و در زمین های غالبا غصبی  و به صورت غیرقانونی ساکن شدند و در این میان نباید صرفا از شهرداری و شورای شهر انتظار داشت که با امکانات محدود خود این جمعیت بالا را تحت پوشش قرار دهند. 

منبع: تابناک
برچسب ها: پوست شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار