کد خبر: ۳۵۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 29 December 2016
 به گزارش تابناک یزد،روستای حسن آباد اشکذر در محاصره آلودگی است. این روستا در فاصله یک کیلومتری شهرک صنعتی اشکذر، 4‌کیلومتری کوره‌های آجرپزی و فاصله 2 کیلومتری گود زباله است. با توجه به نزدیکی حسن‌آباد به بزرگ‌ترین منابع آلودگی شهرستان اشکذر، سکونت در این روستا تقریبا غیر ممکن شده است و جوان‌ها پس از ازدواج بلافاصله مهاجرت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آلودگی‌های این روستا آلودگی صوتی کارخانه‌هاست.سال‌های زیادی است که وجود کوره‌ها و شهرک صنعتی، شهرستان اشکذر را به یکی از آلوده ترین شهرستان‌های استان تبدیل کرده است. در این میان یکی از نزدیک‌ترین روستاهای این شهرستان به این آلودگی‌ها حسن آباد است. روستایی که در فاصله 5 کیلومتری اشکذر قرار گرفته است. این روستا با100 خانوار 500 نفر جعیت دارد و در دهستان رستاق بخش مرکزی اشکذر واقع شده است.مشکلات روستا به آلودگی ختم نمی‌شود. دیگر مشکلات این روستا کم فشار بودن آب در لوله ها، انتقال زباله‌های اشکذر به نزدیکی حسن‌آباد، جمع‌آوری نامناسب زباله ها، آسفالت فرسوده روستا، نبود فضای سبز و سالن ورزشی و رسیدگی نشدن به بافت تاریخی روستاست.

گلایه‌های ساکنان محله
آلودگی غیر قابل تحمل

یکی از اهالی روستای حسن آباد با بیان این‌که روستا از 3 جهت در محاصره آلودگی است، افزود: نزدیکی روستا به شهرک صنعتی و کوره‌های آجرپزی و گود تخلیه زباله زندگی عادی در روستا را غیر ممکن کرده است.
«سعید مختاری» ادامه داد: آلودگی‌ها تنها به آلودگی‌های تنفسی محدود نیست، بلکه آلودگی‌های صوتی نیز جزئی از این آلودگی‌ها هستند.
مختاری ادامه داد: آلودگی‌های صوتی آرامش را از اهالی گرفته است. اهالی یا برای فرار از این آلودگی‌ها به شهرهای اطراف پناه ‌می‌برند و مهاجرت را در پیش می‌گیرند و یا مجبور به تحمل شرایط هستند.
یکی دیگر از اهالی حسن آباد گفت: از مهم‌ترین مشکلات روستا نزدیک بودن به کوره‌های آجر پزی است.
«علیرضا فرامرزی» ادامه داد: آلودگی‌های کوره‌ها با چشم مسلح قابل مشاهده است و برای اهالی روستا مشکلاتی به وجود آورده که حتی در برخی موارد، دچار مشکلات تنفسی شده‌اند. علاوه بر مشکلات تنفسی در چند سال اخیر تعدادی از اهالی دچار بیماری سرطان شده‌اند که بی‌ ارتباط با این آلودگی‌ها نیست.
یکی دیگر از اهالی روستا درباره مشکلات به وجود آمده از سوی شهرک صنعتی گفت: به دلیل برداشت آب به وسیله کارخانه‌ها روستا دچار مشکل کم آبی شده است.
«صادق رضایی» افزود: در بسیاری از روزهای سال فشار آب انتقالی به روستا پایین است و اهالی برای حمام با مشکل روبه‌رو هستند.
رضایی گفت: انتظار ما پرداخت عوارض کارخانه‌ها به روستا بود در حالی که تاکنون هزینه‌ای از سوی این کارخانه به اهالی روستا پرداخت نشده است.
یکی دیگر از اهالی حسن آباد گفت: با توجه به آسیب‌هایی که اهالی روستا از این آلودگی‌ها متحمل می‌شوند، انتظار دارند از سوی مدیریت کارخانه برای جبران این ضررها انجام تلاش‌هایی شود. «حسین بیگی» ادامه داد: پرداخت حقابه و استخدام جوانان از فعالیت‌هایی است که موجب دلگرمی اهالی روستا ‌‌می‌شود.
 بیگی افزود: البته باید توجه داشت که نعمت سلامتی با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و آلودگی‌های این کارخانه سلامت اهالی روستا را تهدید می‌کند. بر همین اساس خواهان رسیدگی جدی به این موضوع از طریق ارگان‌های مربوطه همچون اداره محیط زیست هستیم.

 جمع‌آوری  نامناسب زباله‌ها
بیگی درباره نحوه جمع‌آوری زباله‌ها گفت: به دلیل فاصله 5 کیلومتری روستا از مرکز شهرستان و نزدیکی آن به اشکذر این زباله‌ها را شهرداری اشکذر جمع‌آوری می‌کند. وی افزود: نحوه تخلیه محفظه‌های جمع‌آوری زباله به ماشین زباله مناسب نیست. این تخلیه به شکلی است که همواره مقداری از زباله‌ها روی زمین می‌ریزد.
بیگی ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت آب و برق اهالی به صورت شهری محاسبه می‌شود، انتظار داریم که خدمات دریافتی شهری باشد. این در حالی است که جمع‌آوری زباله، فشار لوله‌های آب آشامیدنی و کیفیت روشنایی با استاندارد‌های شهری منطبق نیست.

نبود سالن ورزشی
 یکی دیگر از اهالی حسن آباد درباره نبود سالن ورزشی گفت: 5‌سال از آغاز به کار برای ساخت سالن ورزشی می‌گذرد و تاکنون این طرح به اتمام نرسیده است.
«ایوب اسدی» افزود: اهالی برای استفاده از سالن‌های ورزشی و انجام ورزش‌های مورد علاقه خود باید به شهرستان اشکذر بروند و علاوه بر هزینه سالن، هزینه‌های ایاب و ذهاب هم به آن اضافه می‌شود که این موضوع باعث منصرف شدن برخی اهالی از ورزش در سالن‌های ورزشی شده است.

 کیفیت آسفالت پایین است
یکی از اهالی روستا درباره کیفیت آسفالت گفت: متاسفانه کیفیت آسفالت روستا خوب نیست. آسفالت راه اصلی که حدود 30 سال پیش انجام شده، فرسوده و خرابی‌های آن طبیعی است. امیدواریم برای ترمیم این جاده قدیمی، مسئولان اهتمام لازم را داشته باشند. «رسول عزیز اللهی» با بیان این‌که آسفالت روستا کیفیت مناسبی ندارد، گفت: برخی کوچه‌های روستا خاکی هستند و برای عبور و مرور وسایل نقلیه مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.
وی افزود: خاکی بودن کوچه‌ها مشکلات کثیفی در حین عبور و مرور را به وجود آورده است. وی ادامه داد: در فصول بارندگی کوچه‌های خاکی روستا به باتلاق شباهت بیشتری دارند تا محلی برای تردد شهروندان. برهمین اساس با توجه به این‌که اکثر ساکنان روستا را سالمندان تشکیل می‌دهند، تحمل این مشکلات برایشان دشوار خواهد بود. وی درباره دیگر مشکلاتی که کیفیت آسفالت را پایین آورده‌ است، گفت: آسفالت بد برخی قسمت‌ها باعث صدمات مالی و جانی برای برخی اهالی شده است.
عزیزاللهی ادامه داد: وسیله نقلیه بسیاری از اهالی موتورسیکلت است. کیفیت آسفالت برای کنترل این وسیله نقلیه بسیار ضروری است.

 جای خالی  فضای سبز و پارک
یکی دیگر از اهالی روستا با گلایه از نبود پارک گفت: برای بردن فرزندم به پارک، باید مسافت زیادی را تا نزدیک‌ترین پارک به محل سکونتمان طی کنم. «رسول رضایی» ادامه داد: کودک من بیش‌فعال است و باید مکانی وجود داشته باشد که تخلیه انرژی شود. وی افزود: ساخت پارک باعث شادابی مردم می‌شود و می‌توانند اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند.
یکی از ساکنان قدیمی روستا که از 40 سال پیش تا کنون در این روستا ساکن است، گفت: روستا پارک ندارد و فضای فیزیکی اندک باغ‌ها جوابگوی نیاز ساکنان نیست. «رضا سعیدی» با اشاره به این‌که پارک و فضای سبز برای افزایش نشاط و و شادابی ساکنان نیاز است، افزود: این روستا کویری است و همانند دیگر روستاهای کویری نیاز به امکاناتی همچون فضای سبز دارد.
یکی دیگر از اهالی هم درباره نبود فضای سبز در روستا بیان ‎کرد: حسن آباد با توجه به این که در گذشته از روستاهای خوش‌آب و هوا بوده، محروم بودن آن از فضای سبز باعث افسردگی اهالی می‌شود.
 «علی رضایی» از قدیمی‌های روستا، معتقد است فضای سبز نقش زیادی در افزایش تلاش و جنب و جوش اهالی دارد و تاثیر زیادی بر روحیه آنها می‌گذارد. وی افزود: می‌توان با تملک زمین‌های رهاشده در روستا برای ایجاد فضای سبز روستا اقدام کرد.

 فعال نبودن تعاونی روستایی
«حسین خانی زاده» یکی دیگر از اهالی حسن‌آباد گفت: تعاونی روستایی بدون استفاده رها شده است. وی افزود: در گذشته، این تعاونی برخی کالاهای مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کرد و موجب رونق روستا شده بود؛ اما در حال حاضر مردم احتیاجات خود را باید از شهر تامین کنند.

چالش ایاب و ذهاب
یکی از ساکنان روستا در انتقاد از نبود وسایل نقلیه عمومی گفت: برای ایاب و ذهاب از روستا با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. نبود این وسایل نقلیه اهالی را مجبور می‌کند با وجود هزینه زیاد از آژانس استفاده کنند.  «جواد خانی زاده» ادامه داد: با این‌که هزینه استفاده از آژانس‌ها زیاد و حدود 7 هزار تومان است به دلیل خدمت‌رسانی نامناسب در حوزه حمل ‌و نقل چاره‌ای جز این برای ساکنان وجود ندارد. وی افزود: در صورتی که اهالی وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند با مشکل جدی برای تردد بین روستا و شهرهای مجاور روبه‌رو می‌شوند.

پاسخ‌های دهیار
 آلودگی غیر قابل کنترل صنایع
دهیار حسن آباد با بیان این‌که این روستا در محاصره صنایع آلاینده است، افزود: امکان کنترل این آلودگی‌ها وجود ندارد.«محمدرضا مختاری» با بیان این‌که به چندین اداره از جمله محیط زیست، صنعت و معدن و فرمانداری و بخشداری نامه نوشته‌ایم، افزود: حتی پس از پیگیری این اداره‌ها برای حل بحران آلودگی نیز تغییر محسوسی حاصل نشد.وی ادامه داد: کارخانه‌ها در روز فیلترهایی برای کنترل آلودگی نصب می‌کنند ولی آن فیلترها را در شب بر‌‌می‌دارند. حذف فیلترها آلودگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این آلودگی‌ها به حدی است که بوی آن شب‌ها به مشام می‌رسد.

درخواست‌های بی فایده برای آسفالت جاده
دهیار روستای حسن آباد با بیان این‌که 30 سال از عمر آسفالت می‌گذرد،  افزود: در این سال‌‌ها مسئولان به دلیل نبود بودجه این روستا را آسفالت نکرده اند و اهالی دیگر امیدی به آسفالت کردن جاده ندارند. وی افزود: تاکنون چندین بار با اداره‌های مربوطه مکاتبه داشته‌ایم ولی هنوز  زمان قطعی برای آسفالت جاده اعلام نشده است.

نبود مجموعه ورزشی
مختاری درباره دیگر مشکلات روستا گفت: روستای ما پارک و زمین فوتبال و ورزش یا امکانات تفریحی ندارد؛ به همین دلیل جوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود به شهر می‌روند یا در شبکه‌های مجازی وقت می‌گذرانند. وی ادامه داد: 5 سال از آغاز پروژه ساخت این سالن گذشته و مسئولان قول داده‌اند تا پایان سال کار بهره‌برداری از این سالن صورت پذیرد.

درخواست تامین  سرویس رفت و آمد
دهیار درباره نبود سرویس منظم برای جابه‌جایی اهالی روستا گفت: روستای ما و 3 روستای دیگر برای تامین سرویس درخواست داده‌ایم ولی تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. وی افزود: از آنجایی که 3 روستای دیگر زودتر از ما درخواست خود را مکتوب کرده‌اند، امید چندانی برای اختصاص این سرویس‌ها نداریم.

تعاونی روستایی صرفه اقتصادی ندارد
 مختاری گفت: متاسفانه به دلیل سود کم و به صرفه نبودن تعاونی روستایی، این تعاونی در روستا فعالیتی ندارد. برای رفع این مشکل در آینده قصد داریم مدیریت تعاونی را تغییر دهیم و رونق را به آن بازگردانیم.

پاسخ‌های بخشدار مرکزی
 برخورد با صنایع آلاینده

بخشدار بخش مرکزی اشکذر با بیان این‌که مسئولان وقت برای ساخت شهرک صنعتی جانمایی اشتباه انجام دادند، گفت: این جانمایی روستای حسن آباد را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. «محمد اشرف» ادامه داد: اداره محیط زیست بازدیدهای منظمی در ساعت‌های مختلف شبانه روز از شهرک صنعتی انجام داده است و با متخلفان برخورد می‌کند.اشرف افزود: تاکنون چند کارخانه به دلیل آلودگی‌های زیاد و پس از توجه نکردن به تذکر پلمب شده‌اند. وی ادامه داد: در تلاشیم تا صنایع آلاینده بیشتری در این محدوده احداث نشود و بر مشکلات موجود اضافه نشود. همچنین برای کاهش آلودگی، صنایع را موظف کرده‌ایم از تکنولوژی‌های نوینی که آلودگی کمتری تولید می‌کنند بهره بگیرند.

انتقال  گود زباله
اشرف با بیان این‌که در گذشته نخاله‌ها نیز در کنار روستا تخلیه می‌شدند، افزود: این کار ممنوع شده است. همچنین برای نظارت بر این امر قرار است دوربین‌هایی را نصب کنیم. وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که با شهرداری داشته‌ایم، قرار شد زباله‌های شهرستان به گود زباله شهر یزد منتقل شود. وی درباره کمک برای اشتغال اهالی گفت: به همه درخواست‌هایی که برای مشغول به کار شدن اهالی در کارخانه‌های شهرک صنعتی از طرفی دهیاری داده شده ترتیب اثر داده شده و در تمامی موارد اهالی استخدام شده‌اند.

رسیدگی به مشکل جمع‌آوری زباله در 2 هفته
اشرف با بیان این‌که ماموران شهرداری موظفند زباله‌ها را با دقت جمع‌آوری کنند، گفت: در صورتی که مواردی از تخلف مشاهده شود، باید به بخشداری اطلاع داده شود. وی افزود: بخشداری پس از دریافت گزارش‌های اینچنینی آنها را با شهرداری در میان می‌گذارد و پس از 2 هفته مشکل حل خواهد شد.

نیاز به بهبود زیرساخت‌ها برای آسفالت
بخشدار بخش مرکزی با بیان این‌که لوله‌های انتقال آب روستا فرسوده هستند، افزود: در صورتی که کوچه‌ها را آسفالت کنیم، دوباره باید آسفالت‌ها را تخریب و لوله‌های آب را تعویض کنیم. به همین دلیل ابتدا در تلاشیم تا لوله‌ها را تعویض کنیم و پس از آن آسفالت را انجام دهیم.

ساخت سالن ورزشی
اشرف با بیان این‌که برای ساخت سالن ورزشی زمینی را تملک کردیم، افزود: سوله‌ سالن ورزشی تجهیز شده و فقط سقف آن مانده است. پس از برپایی سقف سوله سالن ورزشی، بسیج کار حصار کشی، کف پوش و تاسیسات را انجام می‌دهد. امیدواریم به زودی کار ساخت این پروژه به اتمام برسد.

اتمام ساخت پارک حسن آباد تا پایان سال
بخشدار با بیان این‌که طراحی و سنگ جدول پارک به اتمام رسیده است، افزود: تمامی وسایل مورد نیاز برای احداث پارک خریداری شده است. وی ادامه داد: تنها کارهای تاسیساتی و درختکاری مانده که تا پایان کار ساخت پارک به اتمام می‌رسد.اشرف درباره راکد بودن تعاونی روستایی حسن‌آباد گفت: از طریق اصلاح مدیریت و با کمک و سرمایه‌گذاری اهالی روستا، این تعاونی می‌تواند رونق بگیرد.
 
همشهری 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دلبند صدوق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
الودگیش برای حسن ابادو درامدش برای شهرداری اشکذر وساخت پارک بانوان و نخل برای اشکذر!!! چه تبیعضهایی
صادق صدوق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
چرا اولش فکرش نکردید حالا درامدش برای دیگران که خوبه ببین وسط میدون ورودیشان چه میسازند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار