مدیر عامل پتروشیمی کارون اعلام کرد:
مدیر عامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه مدیریت پتروشیمی بندر امام در سال94 با قبول مسئولیت راه اندازی فاز2 این شرکت ریسک بزرگی را متحمل شد گفت: این در حالی است که شرکت کماتور هیچ امیدی برای به ثمر نشستن این فاز نداشت
کد خبر: ۳۵۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 09 January 2017
 علیرضا صدیقی زاده در مصاحبه ای که به بهانه ی راه اندازی واحد MDI انجام داد، اظهار داشت: تا قبل از راه اندازی فاز2 پتروشیمی کارون، بارها از سوئدی ها برای حضور در این پروژه دعوت به عمل آمد اما آن ها توجهی به این امر نداشته و اکنون با راه اندازی این فاز آن ها به توانایی ایرانی ها غبطه خورده و خواهان بازگشت به پروژه هستند .

وی در خصوص روند ساخت فاز 2 پترشیمی کارون بیان داشت: این طرح اولین پروژه ای است در صنایع پتروشیمی که با سرمایه گذاری مشترک بین یک شرکت اروپایی و ایرانی آغاز شد، با شروع تحریم ها و مشکلاتی که دو طرف برای ادامه مسیر داشتند باعث شد تا بعد از راه اندازی فاز 1، فاز2 در سال84 و با 40 درصد پیشرفت رها شود، شرکت کماتور سوئد در این بین نه حاضر به ترک پروژه و فروش سهام خود بود و نه علاقه مند به ادامه حضور؛ ادامه این روند باعث شد تا فاز 1 نیز به ظرفیت تولید طراحی شده نرسد، تاخیرهای مکرر نیز باعث شد تا در سال های 89 و90 پیشنهاد فروش اسکلت های پروژه فاز2 پتروشیمی کارون به صورت عمده مطرح شود،

در همین سال ها پتروشیمی بندر امام که سهامدار 40 درصدی کارون بود عهده دار تکمیل این فاز شد و در مقابل فروش فاز2 مقاومت کرد و تمام هزینه های اجرایی این طرح را پذیرفت، پتروشیمی بندر امام شرکت خوارزمی را که شرکتی خدماتی و تعمیراتی بود مامور کرد تا طرح را کامل کند و خوارزمی نیز طرح را 4 ساله به اتمام رساند .

وی ادامه داد: طرحی که شرکت خوارزمی در فاز2 پتروشیمی کارون به اجرا درآورد از نظر قیمت تمام شده و کیفیت با پیشنهادی که خارجی ها داده بودند فاصله داشت، شرکت خوارزمی حتی بهتر از کماتور فاز2 را اجرایی کرد، به طوریکه در فاز 1 هنوز تغییرات فنی صورت میگیرد اما طرح خوارزمی الان کامل است و نیاز به تغییرات در آینده نخواهد داشت .

صدیقی زاده تصریح کرد: فاز1 پتروشیمی کارون با ظرفیت100 درصدی برای 12 تا13 ساعت آزمایش شده که خوشبختانه نتایج خوبی را در پی داشته است، به طور طبیعی وقتی تجهیزات در ظرفیت پایین فعالیت می کنند خودشان را با این ظرفیت مطابق می سازند و  مشکلات در ظرفیت بالا را نشان نمی دهند در تلاش هستیم تا این مشکلات را شناسایی و رفع نماییم .

وی تصریح کرد: باید مشکلات فنی را حل و بعد مشکلات مدیریتی و ساختاری را رفع نماییم که این امر مستلزم دانش و همت بالایی می باشد که خوشبختانه این ظرفیت در شرکت پتروشیمی کارون با پرسنل متخصص وجود دارد که اگر این ها حل شود مشکل خاصی برای به ظرفیت رسیدن حداکثری فازها وجود نخواهد داشت .

مدیر عامل پتروشیمی کارون گفت: در شرایط کنونی پرسنل کارون به این اطمینان رسیده اند که روی ظرفیت100درصد در فاز 1 نیز می توان کار کرد امیدواریم با انگیزه ای که در بین کارکنان کارون وجود دارد فاز 2 نیز به ظرفیت 60درصدی در سال آینده برسد .

وی بیان داشت: مراحل ساخت فاز2 پتروشیمی کارون از سال84 آغاز شده است، با راه اندازی این کارخانه که برای تولید MDI طراحی شده کشور از واردات این محصول بی نیاز خواهد گشت این در حالی است که تولید این محصول استراتژیک تنها به صورت انحصاری در خاورمیانه در دست ایران است .

وی در خصوص میزان تولیدات MDI فاز2 پتروشیمی کارون گفت: ظرفیت این فاز40 هزار تن در سال است که نیمی از آن نیاز بازار داخل را تامین و مابقی صادر خواهد شد .

صدیقی زاده افزود: خوشبختانه تولید آزمایشی MDI این شرکت از لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه اروپایی است، با تامین این ماده در کشور سالانه 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت .

وی موارد استفاده از این ماده را در صنایع چرم و خودروسازی عنوان و بیان داشت: ماده اصلیMDI پلی اورتان ها می باشند که این ماده نیز دایره وسیعی از مواد اولیه در صنایع پایین دستی را شامل می شود .

مدیر عامل پتروشیمی کارون اضافه کرد: مهمترین شاخصه این ماده در این است که تاکنون در کل منطقه هیچ کارخانه ای برای تولید MDI ساخته نشده و با راه اندازی این واحد عملا ایران بخش وسیعی از مرکز اروپا و شرق آسیا را پوشش خواهد داد .

وی در خصوص بازاریابی این محصول تصریح کرد: از آنجایی که به تازگی تولید این محصول شروع شده است طی6 ماهه گذشته در لیست کالاهای بورسی قرار گرفته و معرفی شده است .

وی ادامه داد: هم اکنون مشتریان زیادی برای پیش خرید این محصول مراجعه کرده اند که ما تا حصول اطمینان از تولید پایدار منتظر مانده ایم تا بتوانیم پاسخگو باشیم، در یکماه آینده این محصول هم به صورت نقدی و هم به صورت پیش فروش عرضه خواهد شد.

 صدیقی زاده بیان داشت: در تولید ماده MDI ، 5 محصول دیگر نیز تولید می شود، مثلا استیک، نیتریک علاوه بر مصرف برای تولید MDI در بازار نیز به فروش می رسد که بیشتر در صنایع دفاعی کاربرد دارد و یا آنلین که در صنایع داروسازی و رنگسازی مورد استفاده قرار می گیرد، تلاش شده تا در خصوص تولید محصولات میانی نیز بازاریابی مناسب صورت گیرد .

وی اظهار کرد: گام اول برای راه اندازی کارخانجات تولیدی، پایداری در تولید محصولات است تا به وسیله آن اطمینان به مشتریان داده شود که سفارشات آن ها در زمان مقرر تحویل داده می شود، فازهای 1 و 2 پتروشیمی کارون تا قبل از سال 94 دچار مشکل پایداری در تولید بود و نمی توانست اطمینان لازم را به مشتریان بدهد، مهمترین اقدامی که در سال گذشته و امسال اجرا شد تمرکز بر روی پایداری تولید محصول بود به طوریکه هم اکنون مشتری در کشور وجود ندارد که خرید از خارج از کشور را به خرید از پتروشیمی کارون ترجیح دهد، تا قبل از حل این مشکل تنها 3 تا 4 مشتری ثابت داشتیم در حالیکه هم اکنون تعداد مشتریان محصولات پتروشیمی کارون به 24 مشتری افزایش یافته است .

وی گفت: ابتدای سال جاری تمام محصولات به صورت اعتباری به فروش می رسید اما در 6 ماهه اخیر تمام فروش ها به صورت نقدی است و حتی پیش فروش هم داشته ایم و این نشان دهنده آن است که اطمینان لازم را از مشتریان کسب کرده ایم، در بازارهای صادارتی نیز همین روند جاری بوده به طوریکه در ابتدای سال به 2 تا3 کشور صادارت داشته ایم اما هم اکنون 14 کشور از محصولات پتروشیمی کارون استفاده می کنند، بسیاری از کشورها محصول را خریداری کردند و مجددا برای خرید اقدام کرده اند که نشان دنده این است که هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت از محصول راضی بوده اند .

مدیر عامل پتروشیمی کارون ادامه داد: اولویت اول ما فروش به داخل است و اگر بازار داخلی کشش دریافت را داشته باشد قطعا صادرات نخواهیم داشت، مقصد صادراتی محصولات نیز به آمریکای جنوبی، اروپا و خاورمیانه می باشد .

وی در خصوص مشکلات پیش روی پتروشیمی کارون بیان داشت: به طور کلی هر شرکتی در مسیر راه خود با 2 مشکل بیرونی و درونی مواجه است، وظیفه مدیران ارشد شرکت آن است که مشکلات بیرونی را مرتفع سازند تا امورات داخلی بهتر مدیریت شود، اگر مشکلات بیرونی کماکان ادامه یابد مانند سدی برای توجیه مشکلات فنی داخلی محسوب می شود .

صدیقی زاده گفت: پتروشیمی کارون از 4 منبع به عوامل بیرونی متصل است، مشکلات مرتبط با تامین خوارک CO و هیدروژن و تولوئن است و ارسال اچ سی ال گازی برای یک مصرف کننده پایدار، 4 عامل تاثیر گذار بر روند کاهشی تولیدات شرکت بوده است.

وی تصریح کرد: برای هر کدام از این مشکلات راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است، اقدام کوتاه مدت برای تامین خوارک از فناوران ارائه فرمول برای قیمت CO بود که که خوشبختانه مورد توافق دو طرف قرار گرفت، هر چند این فرمول باعث شد تا قیمت تمام شده محصول حدود نیم درصد افزایش یابد .

وی عنوان کرد: 70درصد از کاهش تولید در6 ماهه گذشته مربوط به عدم پایداری در دریافت CO بود، هرچند در دراز مدت این فرمول به ضرر کارون خواهد بود از این رو در برنامه های بلند مدت ساخت واحد تامین CO برای پتروشیمی کارون طراحی شده که مناقصه مربوط به آن نیز برگزار و تا نیمه سال97 راه اندازی خواهد شد که وابستگی به CO پتروشیمی فناوران به طور کامل قطع خواهد شد .

وی گفت: اقدام بعدی در خصوص تامین هیدروژن بود،  با مذاکراتی که با پتروشیمی بندرامام  انجام شد  از یک خط قدیمی که بدون استفاده بود  جهت انتقال هیدروژن بندر امام به پتروشیمی کارون در نظر گرفته شد، تا10 روز دیگر کار جوشکاری این خط لوله به اتمام می رسد و ظرف2 تا3 ماه آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، این در حالی است که اگر این مذاکرات صورت نمی گرفت باید از بندر امام تا کارون 10 کیلومتر خط لوله و با صرف زمان برای دریافت مجوزهای زیست محیطی صرف میشد، با این کار هم لوله زنده و هم نیاز ما برطرف شد .

مدیر عامل پتروشیمی کارون اظهار داشت: مشکل بعدی برای اچ سی ال گازی بود که30درصد کاهش تولید مربوط به پُر شدن مخازن این ماده بود، چرا که تجمع این ماده در زمان طولانی بسیار خطرناک می باشد، عموما برای این ماده مصرف کننده در مجاورت آن طراحی می شود، که در اینجا اروند پیش بینی شد، با کمک هلدینگ خلیج فارس اروند نیز حاضر به مصرف این ماده شد .

وی در خصوص تصفیه پساب ها نیز گفت:پتروشیمی کارون آلوده ترین پساب در کل منطقه را به خود اختصاص داده بود، برای تصفیه پساب های باید سالانه در حدود14میلیارد  تومان آب اکسیژنه از خارج از کشور وارد میشد اما تیم تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی کارون با جایگزین کردن یک ماده که قیمتی در حدود 50/1 آب اکسیژنه بود این مشکل را با راندمان بالاتری رفع کردند که این طرح در فاز2 نیر مدل سازی شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار