خوزستان به لحاظ قابلیت های اقتصادی و زیر ساخت ها در بین استان های کشور از موقعیت بی نظیری برخوردار است
کد خبر: ۳۵۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 12 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛خوزستان به لحاظ قابلیت های اقتصادی و زیر ساخت ها در بین استان های کشور از موقعیت بی نظیری برخوردار است. استان های دیگر نهایتاً یک یا دو مورد از ظرفیت ها و قابلیت هایی شبیه استان خوزستان برخوار هستند. 

در واقع استان خوزستان در همه ی چهار بخش اقتصادی (کشاورزی، صنعت، خدمات و نفت) جایگاهی ملی را داراست. وجود این ظرفیت ها قابلیت های  اقتصادی از یک طرف، و محرومیت های وسیع مردم از حیث شاخص های اقتصادی و اجتماعی از سوئی دیگر، این پرسش قدیمی و تکراری را در ذهن ساکنین ایجاد کرده که دلیل این تناقض چیست؟ و چرا این همه مزیت خدادادی نتوانسته است آنگونه که بایسته است در جهت رفاه و آسایش مردم استان به کار گرفته شوند؟

بدیهی است پاسخ به این سؤال بسیار سخت و پیچیده و نیاز در محدوده یک نوشته ی کوتاه نمی گنجد. بدون تردید چنین وضعیتی حاصل عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و مدیریتی است. از بین عوامل متعدد می توان به وجود همین واحدهای ملی اشاره نمود.

 این واحدهای به سان جزایری مجزا در استان عمل می کنند و چون مدیریت آنها بی ارتباط با استان و صرفاً در راستای منافع ملی صورت می گیرد و مدیریت های استان کمترین نظارت بر برنامه ها و عملکرد آنها دارند، منافع این واحدها به خارج استان منتقل شده و مضّارشان (آلودگی ها، تورم، تصادفات،  تبعیض و نابرابری و ...) در استان رسوب می کند. 

همانطور که در مصاحبه ها و نوشته های پیشین بیان شد استاندار و سایر مدیران اصلی خوزستان باید از بین فراد با تجربه عملی و بعضاً در حد وزیر شناخته شده و موفق باشد زیرا معمولاً مدیران واحدهای ملی حاضر در استان مدیران محلی را در سطح خود نمی بینند و موضعی از بالا به پائین نسبت به آنها دارند. این بدان معنی است که باید خوزستان استانی خاص و ویژه دیده شود. 

چنین مدیرانی آنگاه با تعامل با مدیران واحدهای ملی می توانند به گونه ای مدیریت کنند که ضمن آنکه کل کشور از منافع این واحدها منتفع می گردد، استان نیز به صورت عادلانه از مزایای میزبانی آنها به قدر کافی بهره مند خواهد شد و البته مضّار آنها برای استان نیز به حداقل خواهد رسید. 

از جمله دلایل عمده و اساسی که موجب بروز و تداوم مشکلات استان شده یژگی نخبگان استان است. بسیاری از نخبگان تأثیر گذار بر مسئولین استان و تصمیمات آنها فاقد نگرش توسعه ای هستند و بلوغ و کارآمدی لازم برای اثرگذاری مثبت بر روند تحولات استان را ندارند. 

یکی دیگر از عواملی که به تناقض فوق دامن زده عوام زدگی در تصمیمات اقتصاد استان است. بسیاری از مسئولین استان تصور می کنند مشکلات استان ریشه در نبود سرمایه و سرمایه گذار دارد در حالیکه پاسخی برای این پرسش که چرا با وجود بالاترین سرمایه ها در استان هنوز شاخص های اقتصادی اجتماعی استان در حد استان های محروم است ندارند. 

توسل به برپایی نمایشگاه های همچون فرصت های سرمایه گذاری، و نمایشگاه های تخصصی اقتصادی در خوزستان نوعاً هزینه هائی بیش از منافع شان دارند و جز تحمیل هزینه بر مردم نتیجه مثبت چشمگیری ندارند. 

مضافاً به اینکه در شرایطی که زمزمه تحریم های مجدد توسط آمریکا بر فضای کشور حاکم شده است، برپایی نمایشگاه در راستای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی کم فایده و کم اثر می نماید. اگر متولیان امر از فضای حاکم بر اقتصاد کشور اطلاعات کاملی داشته باشند و بدانند که هیچ اقتصادی شکوفا نمی شود مگر اینکه فضاهای سیاسی و اجتماعی کشور تثبیت و فضای تنش و تحریم رفع شده باشد آن زمان برای رفع مشکلات استان بر مسائلی ریشه ای تر تمرکز خواهند نمود. 

در راستای رفع موانع اقتصادی خوزستان روند مثبتی در استان دیده نمی شود زیرا اغلب مدیران محلی بینش، تخصص و شناخت کافی برای رفع مشکلات به شدت پیچیده استان را ندارند. 

متاسفانه مدیران و مسئولین استانی مشکلات اجتماعی و اقتصادی را ساده می انگارند و تصور دارند جذب بودجه تنها راه حل مشکلات موجود است در صورتی که بودجه اگر چه شرط لازم و یکی از پیش نیازهای حل مشکلات اقتصادی جامعه است اما شرط کافی موارد متعدد دیگری است که پاره ای از آنها در فوق بیان شد. 

سیستم مدیریت، بوروکراسی حاکم و نگرش نخبگان استان تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی دارد. در حال حاضر علی رغم جذب بودجه های زیاد، به دلیل آن که نگرش نخبگان خوزستان و تصمیم گیران استان توسعه ای نیست، منابع مالی به دست آمده کم اثر بوده و یا بعضاً تلف می شوند و تاثیرات ناچیز و کوتاه مدت بر توسعه اقتصادی استان خواهند داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار