کد خبر: ۳۶۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳ 15 January 2017
تابناک / سهراب عاقبتی عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: اکنون این بیماری در ۵۰ کشور جهان اتفاق افتاده است.

وی شهرستان ملارد را نخستین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور خواند و افزود: ۱۱ استان کشور و هفت شهر گیلان درگیر این بیماری هستند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد: استان‌های ساحلی گیلان، گلستان و مازندران از استان‌های پر خطر هستند و به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی و وجود تالاب‌ها و آبگیرها و جمعیت قابل توجه طیور روستایی در معرض بیماری مذکور هستند.

وی مشکلات عصبی مانند لرزش و تکان دادن سر را از علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: این بیماری بسیار سریع منتقل شده و مدام در حال جهش ژنتیکی بوده و تلفات بالایی دارد.

عاقبتی با اشاره به اینکه ۱۴۰ سویه این ویروس شناخته شده است، افزود: تاکنون هیچ کشوری نتوانسته واکسنی تهیه کند که همه این تیپ‌ها را پوشش دهد.

وی رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای را برای سلامت جامعه موثر دانست و گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بر اثر فرآیند حرارت و پختن از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه پرندگان صنعتی به بیماری فوق حاد پرندگان مبتلا نشدند، تصریح کرد: مصرف کنندگان می‌توانند با اطمینان فرآورده‌هایی که از مسیر نظارتی دامپزشکی عبور کرده‌اند مصرف کنند.

وی با تصریح بر اینکه عملیات قرنطینه، معدوم‌سازی و ضدعفونی در شهرستان‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: صید و شکار پرندگان وحشی و عرضه پرندگان بومی و روستایی در بازار ممنوع است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طالبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
خدمات رسانی حمایتی مانند واکسیناسیون ،اعزام کارشناس،تشخیص بموقع بیماری وضدعفونی اماکن آلوده،عدم عرضه پرندگان زنده دربازار وبازدید از روستاها ومرغداریها خیلی ضعیف است ویا اصلا صورت نمیگیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار