امروزه از تولید صادرات محور بعنوان اساس توسعه تجارت و اقتصاد یاد می شود
کد خبر: ۳۶۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 15 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛علی عبدالخانی امروزه از تولید صادرات محور بعنوان اساس توسعه تجارت و اقتصاد یاد می شود.

تجربه کشورهای مختلف نیز این را ثابت کرده است که رویکرد تولید مبتنی بر صادرات یکی از موثر ترین راههای توسعه پایدار اقتصادی، رونق کسب و کار، افزایش قدرت پول ملی و اشتغال و ... است.

خوزستان با شرایط منحصر به فرد صنعتی، نفت و گازی، کشاورزی همچنین بهره مندی از شرایط بسیار مناسب بندری و برخورداری از زیرساختهای مختلف یکی از بهترین فرصتهای توسعه صادرات با کشور عراق عراق به شمار می رود.

پتانسیل موجود در دو مرز تجاری شلمچه و چذابه که از جمله امن ترین مرزهای ایران و عراق هستند، می تواند مسیر توسعه اقتصادی استان را هموارتر از هر زمان بنماید.

بر اساس آمارهای منتشر شده، عراق یکی از بازارهای مهم ایران در منطقه است که صادرات به آن تنها در شش ماه اول از سال جاری بالغ بر پنج میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است که بخش عمده آن از طریق دو مرز تجاری زمینی خوزستان صورت پذیرفته است، لذا با برنامه ریزی و حمایتهای لازم می توان سهم خوزستان از صادرات به کشور عراق را افزایش داد.

از جمله مشکلات کلی که تجارت با کشور عراق را برای فعالان اقتصادی سخت کرده، می توان به مشکلات بانکی، فقدان کارپردازی بانکی علی رغم رفع تحریمها، مشکلات نقل و انتقال پول و از همه مهمتر ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در حل و فصل این قبیل مشکلات که ریسک مبالات تجاری را به شدت افزایش می دهد، اشاره کرد.

تجربه تجارت با کشور عراق نشان می دهد که برغم ریسک بالای هر گونه معامله و فقدان نظام بانکی و از مهمتر نبود هرگونه تضمین یا حمایتهای مشابه، اما فعالان بخش خصوصی خوزستان تنها با اتکاء به روابط شخصی و بکارگیری قاعده اعتماد متقابل با طرفهای عراقی (طی مدت نزدیک به یک دهه گذشته) بیشترین فعالیت تجاری را بنام خود ثبت کرده و چنانچه حمایتهای کافی از آنها صورت پذیرد، قطعا قادر به شکستن رکورد صادرات بنام خوزستان خواهند بود.

ناگفته پیداست که در یک سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی میان مسئولین بخش خصوصی و دولتی خوزستان و استانهای عراقی هم مرز (بصره و العماره) صورت پذیرفته که نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بویژه در عقد تفاهم نامه ها، برگزاری نمایشگاه ها و ...نقشی برجسته به نظر می رسد.

از دیگر مشکلاتی که اگر رفع شود قطعا بر شتاب صادرات تاثیر مثبت خواهد گذاشت، توجه به کیفیت محصولات خوزستانی است که متاسفانه در بسیاری از موارد از مزیت رقابت و جلب اعتماد خریدار عراقی بهره نمی برند که در همین راستا و با اعمال برخی سیاستها و بکارگیری بعضی مشوقها و الزامات قانونی می توان محصولات این استان را به سمت ارتقاء کیفیت و در نتیجه مقبولیت تجاری سوق داد.

یکی از نکات مختلف که بنظر مورد غفلت واقع شده است، برنامه ریزی رقیبان برای دوره بازسازی عراق است که این امر باید مورد توجه جدی برنامه ریزان دولتی و بخش خصوصی استان واقع شود.

باور اینکه مصالح و تجهیزات ساختمانی از کشور ترکیه وارد عراق شود مقداری سخت است اما این واقعیت است و برنامه ریزان ترک بر این موضوع حساب ویژه ای باز کرده اند، حال آنکه خوزستان قریب به اتفاق مصالح و مواد مورد نظر را می تواند تامین کند، همچنین بهره مندی از دو مرز تجاری و بسیاری از عوامل دیگر، این منطق را قوی می کنند که خوزستان از هم اکنون باید برای مرحله نه چندان دور بازسازی عراق خود را آماده و گوی سبقت را از رقبای داخلی و خارجی بگیرد.

نکته پایان این مقال این است که عراق یک فرصت اقتصادی و ویژه در همه زمینه هاست
منبع: تابناک
برچسب ها: تولید صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار