مدیرکل دامپزشکی ایلام با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مشاهده در نشد، گفت: نظارت، پایش و نمونه گیری از انواع پرندگان اهلی و وحشی بومی و مهاجر به طور جدی و مداوم به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است.
کد خبر: ۳۶۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 16 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ وهاب پیرانی روز دوشنبه  اظهار کرد: کارشناسان و ناظران این اداره کل با همکاری محیط زیست استان به طور مرتب تالاب ها، مرداب و آبگیرهای محل زندگی پرندگان وحشی و همچنین واحدهای سنتی و صنعتی تولید و پرورش انواع ماکیان را از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند.

وی یادآور شد: برخلاف بیشتر نقاط کشور که این بیماری در آنها شیوع پیدا کرده استان ایلام به لحاظ موقعیت و بن بست جغرافیایی کریدور و محل تردد افراد ناقل بیماری نیست و همچنین تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این استان ساکن و زمستان گذران نیستند و همچنین برنامه های پیشگیرانه در استان به شدت اجرا و دنبال می شود لذا این بیماری در استان ایلام شایع نشده است.

پیرانی در ادامه از عموم مردم خواست برای حفظ وضعیت کنونی و جلوگیری از انتشار بیماری در استان از خرید یا کشتار مرغ زنده اجتناب کنند و همچنین روستاییان تا پایان فصل سرما از آزاد گذاشتن ماکیان خود در محیط روستا به دلیل احتمال تماس این مرغ ها با پرندگان وحشی خودداری ورزند و نیز مردم به ویژه شکارچیان از نزدیک شدن به پرندگان وحشی بومی و مهاجر پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: اگر هرکسی در هر نقطه استان با لاشه پرنده وحشی مهاجر یا بومی ونیز ماکیان اهلی مرده یا بیمار برخورد کرد بدون تماس با آن پرنده موضوع را در سریع ترین زمان ممکن برای بررسی توسط گروه های کارشناسی به شماره تماس 24 ساعته و رایگان 1512 اطلاع دهند تا از این پرندگان نمونه گیری شود.

 بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همه ساله در فصل زمستان و عمدتا از طریق پرندگان مهاجری که از قطب شمال به دیگر نقاط گرمسیر دنیا پرواز مهاجرت می کنند در طول مسیر پرواز در کشورهای مختلف منتشر می شود.

امسال نیز این بیماری در برخی کشورهای مسیر مهاجرت پرندگان از جمله در بعضی از استان های کشور ایران باعث تلف شدن تعداد زیادی از پرندگان وحشی بومی و مهاجر و ماکیان شده است./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار