مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیش از یک ماه است در این استان شیوع یافته، سه منطقه را درگیر کرده است.
کد خبر: ۳۶۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 17 January 2017
به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی افزود: قم جزو استان های درگیر بیماری آنفلوآنزای پرندگان است و ویروسی که در این استان شناسایی شده از نوع «اچ پنج ان هشت» می باشد.

وی اضافه کرد: 15 واحد مرغداری تخم گذار در سه منطقه جاده قدیم قم- تهران(بخش مرکزی)، منطقه قمرود و سلفچگان قم بیشترین درگیری را با این بیماری دارند، ولی در عین حال روند بیماری کنترل شده است.

وی با اشاره به این که تلفات و کاهش تولید از نشانه های درگیری مرغداری با بیماری آنفلوآنزای پرندگان است، بیان کرد: سیاه شدن تاج و ریش طیور، خونریزی در ساق پا و ضایعات دستگاه گوارش نیز از دیگر نشانه های ابتلای طیور به این بیماری است.

رفیعی محمدی با بیان این که پرندگان مهاجر اصلی ترین عامل انتقال بیماری هستند، گفت: خرید و فروش غیر بهداشتی پرندگان و طیور و هم چنین کشتار آن ها در محل هایی غیر از کشتارگاه از دیگر عوامل شیوع بیماری آنفولانزاست.

به گفته وی، تلفات یک مورد پرنده وحشی در بخش قمرود گزارش و پس از نمونه برداری جواب آزمایش مثبت اعلام شد.

وی اضافه کرد: مناطق درگیر بیماری آنفلوآنزا در مجاورت مسیرهای منتهی به تالاب و استخرهای ذخیره آب و در واقع در محل رفت و آمد پرندگان وحشی است.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به این که خطر انتقال در هر نقطه از استان با توجه به حضور پرندگان مهاجر وجود دارد، به مرغداران توصیه کرد تا دان مرغ ها را به دور از پرندگان نگه دارند و از ورود هر نوع پرنده ای به سالن مرغداری جلوگیری کنند.

وی با بیان این که شهروندان نسبت به مصرف فرآورده های طیور نگرانی نداشته باشند، گفت: نظارت بر روند ذبح و تهیه فرآورده های خام دامی از جمله مرغ و تخم مرغ با جدیت صورت می گیرد. 

وی از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده خرید و فروش طیور و مرغ و خروس رنگی مراتب را به شماره 1512 دامپزشکی اطلاع دهند.

رفیعی محمدی گفت: کارشناسان دامپزشکی به محض دریافت گزارش بیماری آنفلوآنزا، برای نمونه برداری در محل حاضر می شوند و همزمان نسبت به قرنطینه و رعایت اصول بهداشتی اقدام می کنند و ممنوعیت ورود و خروج طیور به مرغداری نیز اعمال می شود.

به گفته وی، نمونه برداری های انجام شده به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال و در کمتر از هشت ساعت جواب آن دریافت می شود که اگر جواب مثبت باشد، کارشناسان لاشه ها و نهاده های مربوط به مرغداری را جمع آوری می کنند.

وی با اشاره به این که اقدام های پاکسازی در مرغداری ها در کمتر از 48 ساعت انجام و این مرغداری ها تا 42 روز قرنطینه می شوند، افزود: مرغداران نسبت به بستن توری به پنجره های سالن مرغداری برای جلوگیری از ورود پرندگان، خرید دان کیسه ای بسته بندی شده از کارخانه ها و ضد عفونی کردن دان طبق توصیه پزشک اقدام کنند. 

رفیعی محمدی اضافه کرد: باید ورود و خروج هر گونه وسیله نقلیه و افراد به مرغداری تابع ضوابط بهداشتی باشد و افراد از لباس های یک بار مصرف استفاده کنند.

وی با اشاره به خسارت وارد شده به مرغداران، گفت: خسارت طیور را بیمه و نهاده ها را اداره کل دامپزشکی به مرغداران پرداخت خواهد کرد، ولی هنوز ارزیابی نهایی از میزان خسارت وارد شده صورت نگرفته است.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر این که با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا حاشیه امنی برای مرغداری ها وجود ندارد، گفت: شدت بیماری به میزان مراقبت مرغداران از مرغداری ها برمی گردد که اگر در رعایت اصول بهداشتی دقت نکنند دچار خسارت بیشتری می شوند.

وی با بیان این که قم چهارمین استان پر تراکم مرغداری های کشور است، گفت: این استان رشد قابل توجهی در صنعت طیور دارد و به طور میانگین هشت درصد نیاز تخم مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می کند.

به گفته رفیعی، 171 واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت هشت میلیون مرغ و 360 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 6 میلیون مرغ گوشتی در قم وجود دارد.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.

ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی ‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می ‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار