شوراهای شهر فقط با یک موضوع مواجه نیستند بلکه با با حجم عظیمی از مسائل شهری مواجه اند که برای پیگیری و حل آن ها باید برنامه هایی راهبردی اتخاذ نمایند
کد خبر: ۳۶۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 19 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛جهانمیر پیش بین شوراهای شهر فقط با یک موضوع مواجه نیستند بلکه با با حجم عظیمی از مسائل شهری مواجه اند که برای پیگیری و حل آن ها باید برنامه هایی راهبردی اتخاذ نمایند. یکی از مسائل بسیار مهمی که امروزه شهرداری و شوراهای شهر را با آن درگیر کرده است هزینه ها و درآمد شهرداری هاست.

 درآمدی شهرداری ها باید از طریق درآمدهای مستمر تامین گردد نه اینکه سهم جریمه ها را به عنوان درآمدهای شهرداری تلقی نمود زیرا این قبیل درآمدها، درآمدهایی ناپایدارند. بنابراین ماندگاری و استمرار درآمدهای شهرداری یکی از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه شوراهای شهر قرار گیرد. 

در شورای شهر باید متخصین متفاوتی حضور یابند یا به عبارت دیگر باید از تخصص های مختلف در مدیریت شهری و شورای شهر بهره گرفت. شوراهای شهر پس از تشکیل باید اتاق فکری را جهت برنامه ریزی و تصمیم سازی های خرد و کلان مسائل شهری و شهروندی تشکیل دهند زیرا مهمترین بخش مدیریت شهری یعنی تدوین و تنظیم قوانین و مقررات شهری برعهده شوراهای شهر است. 

مطالعات به هنگام لازمه گسترش شهرهاست است. در دنیای امروز به سرعت دیدگاه ها و اطلاعات تغییر می کند. مدیریت دانش یکی از مباحث بسیار مهم حوزه تصمیم گیری هاست بنابراین جایگاه مدیریت دانش می تواند تصمیمات به هنگامی را در قالب یک استراتژی بلند مدت اتخاذ و اجرایی نماید که این نوع راهبرد منجر به کاهش هزینه های اجتماعی می گردد.

یکی از مهمترین مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد تعامل مثبت شوراهای شهر با شهرداری ها است. منظور از تعامل مثبت تایید صرف نیست بلکه منظور دستیابی به تصمیمات بهینه است. تعامل بین شهرداری و شورای شهر منتج به اتخاذ تصمیمات مهمی در اداره امور شهری و برنامه ریزی جهت ایجاد رفاه شهروندی می گردد.

افرادی باید در شوراهای شهر حضور داشته باشند که از ویژگی های شاخصی در جهت توسعه شهری و ارائه خدمات بهینه به شهروندان برخوردار باشند. برخورداری از دانش مرتبط و اتخاذ تصمیات براساس تفکر دانش محور، مهمترین ویژگی است که اعضای شورای شهر باید دارا باشند. حوزه بهداشت و درمان بویژه بهداشت مناطق حاشیه نشین، آسیب پذیری هایی موجود در شهرها و نحوه توزیع خدمات در شهرها بویژه مناطقی که از لحاظ امکانات و رفاه پیشرفتی ندارند، از جمله حوزه هایی هستند که باید مورد تاکید و پیگیری جدی شوراهای شهر قرار گیرند و پیگیری مستمر آن برخورداری از دانش مرتبط را می طلبد.

در نگاه کلی افرادی باید در شوراهای شهر حضور داشته باشند که از تعاملات بالایی با مردم و مسئولین برخوردار و به قوانین و مقرارت اشراف کامل داشته باشند. لازم به ذکر است در راستای تمامی ویژگی های ذکر شده پایبندی به اصول اخلاقی مهمترین شاخصی است که اعضای شورای شهر باید دارا باشند.

بنابراین اعضای شورای شهر باید افرادی کارا باشند. کارایی به معنی استفاده حداکثری از امکانات، تخصص ها و افراد دانا و دلسوز است.
 
نخبگان نقش بسیار مهمی در کیفی شدن شوراهای شهر دارند. نخبگان باید افرادی اثربخش، صادق، کارا، تابع قوانین، شجاع در طرح مباحث و مشکلات برخوردار از سلامت نفس را جهت حضور در شورای شهر برگزینند. زیرا افرادی با ویژگی ها برشمرده قادرند از ظرفیت های علمی موجود در شهرها در جهت توسعه شهری استفاده نمایند.

در خصوص نقش نخبگان در کیفی شدن شورای شهر باید گفت: نخبگان باید حتی الامکان در شورای شهر حضور یابند و اگر به هر دلیلی نتوانستند به عنوان عضو شورای شهر حضور پیدا کنند باید نقطه نظرات خود را جهت افزایش کیفی آراء به توده های مردمی انتقال دهند.
در خصوص کیفی بودن شوراهای شهر اهواز در چهار دوره گذشته باید گفت: در هر چهار شورا نقاط ضعف و قوت به صورت توامان وجود داشته است و لازمه کیفی شدن شورای شهر پنجم این است که اعضای شورای شهر وقت بیشتری را به این حوزه اختصاص دهند و در تصمیم گیری های خود فکر و اندیشه را لحاظ کنند. 

افرادی که قصد شرکت در انتخابات شورای پنجم کلانشهر اهواز را دارند باید از برنامه ها و راهبردهای کارآمد سایر شوراهای شهر الگو برداری و سعی نمایند با دعوت از نخبگان شهر و افراد علاقمند و دلسوز از نقطه نظرات آن ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های حوزه های شهری و شهروندی استفاده کنند.

منبع: تابناک
برچسب ها: جهانمیر پیش بین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار