کد خبر: ۳۶۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 20 January 2017
محمدیاسین دهقان
تعداد روزهای آلوده در نیمه نخست امسال روند کاهشی داشت به طوری که شاهد کاهش 46 درصد روزهای آلوده نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم اما این روند کاهشی در پاییز متوقف شد و تعداد روزهای آلوده فصل پاییز از 6 روز در سال گذشته به 8 روز در سال جاری افزایش یافت.ریزگردها و گرد و غبار آن هم از نوع محلی، بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش آلودگی، عامل اصلی آلودگی هوای استان است. این غبار به دلیل سستی خاک بر اثر خشکسالی‌های پیاپی به وجود می‌آید و اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان دو چندان است چرا که این ذرات معلق در مسیر بادهای غالب استان که محل استقرار صنایع آلاینده هستند، در حرکتند.

کاهش روزهای آلوده در نیمه نخست سال
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان این که ذرات معلق از بین 5 پارامتر اصلی در آلودگی هوا یعنی ذرات معلق، مونوکسیدکربن، اوزن، اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد  هستند، می‌افزاید: علت اصلی افزایش پدیده گرد و غبار، طوفان‌های محلی در اثر خشکسالی و ناپایداری خاک است.«دامون سلیمانی» از تجهیز 5 شهرستان استان به ایستگاه سنجش آلودگی هوا خبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون شهرستان‌های یزد، بافق، اردکان، میبد و مهریز به این ایستگاه‌ها مجهز شده‌اند که برخی از این ایستگاه‌ها برای تشخیص انواع آلودگی‌ها و برخی نیز برای تشخیص ذرات معلق هستند.
وی ادامه می‌دهد: تعداد روزهای آلوده سال جاری در نیمه نخست سال 46 درصد کاهش یافته و در مجموع 21 روز آلوده در 6 ماه از سوی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا ثبت شده است اما این روند کاهشی در فصل پاییز متوقف شد چرا که تعداد روزهای آلوده در پاییز از 6 روز در سال گذشته به 8 روز افزایش یافت.
این مسئول اظهار می‎‎کند: در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال جاری به ترتیب 4 روز، 2 روز و 2 روز آلوده از سوی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان ثبت شد و این در حالی است که تعداد روزهای آلوده ماه‌های مهر و آبان سال گذشته به ترتیب 4 روز و 2 روز بود و در ماه آخر پاییز نیز استان هیچ روز آلوده‌ای را تجربه نکرد.
وی می‌گوید: ناپایداری شرایط جوی، بروز طوفان‌های محلی و کاهش بارندگی‌ها، عامل اصلی ایجاد پدیده گرد و غبار در استان است که به دلیل افزایش ذرات معلق در استان، وضعیت آلودگی هوا را در شرایط هشدار و اضطرار قرار داده است ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر هنوز وضعیت هوای استان به وضعیت بحرانی نرسیده است.
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره تاثیر ذرات معلق هوا بر سلامت شهروندان، می‌گوید: استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد- اردکان و وزش بادهای شدید در همین مسیر همراه با گرد و غبار محلی، باعث همراهی آلاینده‌ها با ذرات معلق شده است.
وی می‌افزاید: به این ترتیب ذرات معلق برای سلامت شهروندان به مراتب خطرناک‌تر است چرا که گرد و غباری که در هوای استان منتشر می‌شود، حاوی آلودگی‌های صنعتی است.

آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با گرد و غبار
مسئول کارگروه ریزگردهای اداره کل مدیریت بحران استان  نیز از ابلاغ آیین‎‎نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان با همکاری دستگاه‌های مربوطه برای سیاست‌گذاری و ارائه راهکارهای اجرایی ملی، منطقه‌ای و نظارت و پیگیری اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل شد.
«احمد آخوندی» می‌گوید: این ستاد مسئول تعیین وضعیت پدیده گرد و غبار با منشأ داخلی و خارجی در استان، با هدف شناسایی کانون‌های شکل‌گیری و نحوه پراکنش آنها برای پیش    بینی و اطلاع‌رسانی به هنگام وقوع این پدیده است.به گفته وی، بر اساس این طرح اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اداره هواشناسی مکلف هستند که طرح پیش آگاهی و کنترل کیفیت هوای منطقه را با رعایت قوانین و مقررات به صورت مشترک تهیه کرده و برای تصویب به ستاد ارائه کنند.
این مسئول اظهار می‌کند: در این آیین    نامه وظایف مختلفی به دستگاه‌های مربوطه محول شده است و استانداران نیز باید طرح‌های استانی را به عنوان طرح‌های دارای اولویت برای طرح و تامین اعتبار در شورای برنامه    ریزی و توسعه استان مطرح کنند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز باید اعتبار طرح‌های مصوب را تامین کند.وی می‌افزاید: تجهیز مراکز درمانی مناطق در برنامه‌های سالانه و 5 ساله نیز در این آیین    نامه به دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها محول شده است.
آخوندی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از بخش‌های این آیین‌نامه متوجه شهرداری‌های شهرهای متاثر از پدیده گرد و غبار برای کنترل و مهار کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی در تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های پیشنهادی است.

   نگرانی شهروندان از آلودگی‌ هوا
شهروندان یزدی همواره از آلودگی صنایع که هوای استان را تیره و تار کرده است، نگران هستند. آزردگی روح و جان از فعالیت کوره‌های آجرپزی آن هم در چند قدمی خانه‌های مسکونی، استقرار صنایع آلاینده از جمله کارخانه‌های فولاد و از بین رفتن عرصه های طبیعی در اثر خشکسالی‌های متمادی، مردم را به آینده هوای استان بدبین کرده است.مردمی که در حال حاضر نگرانی بسیاری درباره کمبود آب دارند، از وضعیت هوا هم چندان راضی نیستند و به این ترتیب عوامل اصلی حیات شهروندان یزدی با چالش مواجه است و اگر برای منشأ آلودگی هوای استان که عمدتاً ریزگردها هستند، چاره‌ای اندیشیده نشود، دیگر نه تنها آب خوشی از گلوی یزدی‌ها پایین نخواهد رفت بلکه نفس راحتی هم نخواهند کشید.توسعه جنگل‌های دست کاشت برای مدیریت کانون‌های فرسایش بادی و نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده، قطعاً هوای سالم‌تری را وارد ریه شهروندان یزدی خواهد کرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار