سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از معافیت مشمولان خدمت سربازی در سال آینده را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۶۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 23 January 2017

به گزارش تابناک رضوی،محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات اخیر این کمیسیون، گفت: با توجه به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق بودجه 96 درآمدهای لایحه بودجه در کمیسیون در حال بسته شدن است و تا عصر امروز نهایی می‌شود.

وی با بیان "براساس آیین‌نامه داخلی مجلس پس از درآمدها وارد هزینه‌ها و بررسی‌های هزینه‌ای بودجه خواهیم شد"، افزود: علی‌رغم تعطیلی دوهفته‌ای مجلس،‌ کمیسیون تلفیق بودجه از روز شنبه بررسی لایحه بودجه 96 را آغاز کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96، تأکید کرد: پس از بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور در کمیسیون‌های تخصصی، پیشنهادات کمیسیون تلفیق بودجه منتقل شد تا بتوانیم مجموع درآمدهای ناشی از حاصل‌جمع هزینه‌‌ها را داشته باشیم تا احتمال خطا پایین و امکان تحقق بالا برود.

مفتح ادامه داد:‌ ارقام باقی‌مانده تا پایان امروز بررسی شده و درآمدهای نقدی در بودجه حاصل از فروش نفت به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: همزمان با بررسی درآمدهای نفتی، قیمت هر بشکه نفت به‌صورت جزئی بررسی شده و پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر دلار چقدر باشد که این موضوع هم بودجه را تحت تأثیر قیمت قرار می‌دهد و هم بازار جهانی نفت را متأثر می‌کند و تغییر قیمت ارز نیز تحت تأثیر از این موضوع دارای حساسیت‌هایی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، سهم بودجه کل کشور از درآمدهای نفتی صد هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مفتح یادآور شد: امسال مقرر شده در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و در راستای اینکه تأثیر نرخ ارز را از بودجه برداریم و آن را مقاوم کنیم، 30 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود، البته دولت 20 درصد پیشنهاد داده بود که ما در کمیسیون تلفیق آن را به 30 درصد افزایش دادیم.

وی با ابراز "14.5 درصد درآمد نفت به هر میزان که باشد به شرکت نفت و شرکت‌های وابسته (طبق احکامی که در قوانین داریم)، اختصاص می‌یابد"، گفت: 3 درصد از درآمد نفت به هر میزان که باشد به مناطق نفت‌خیز، محروم و کمتر توسعه‌یافته واریز می‌شود و از آنچه باقی می‌ماند، صد هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور تزریق می‌شود و اگر اضافه بر این چیزی  بماند، به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 اضافه کرد: بنابراین ما آنچه که بودجه کل کشور را در مقابل نفت متأثر کردیم و بودجه کل کشور باید از نفت استفاده کند آن میزانی که بودجه کل کشور از نفت باید استفاده کند صد هزار میلیارد تومان است و تصور می‌کنیم که این گام مؤثری برای بودجه است، به‌نحوی بودجه عمومی کل کشور (چه بودجه جاری و چه بودجه عمرانی که از آن تأثیر خواهد گرفت) صد هزار میلیارد تومان است.

مفتح اضافه کرد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون، دولت مجاز است از محل افزایش 5 درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره‌، گاز مایع و سوخت هواپیما تا سقف 15 هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت‌های حوزه نفت کند که این به‌معنای افزایش قیمت بنزین،‌گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره نیست بلکه از همین قیمتی که دولت دریافت می‌کند 5 درصد از آن را برای این موارد منظور کند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 96، شرکت نفت موظف شد معادل ریالی 4 میلیون تن قیر رایگان تا سقف 30 هزار میلیارد ریال برای بنیاد مسکن و راه‌های روستایی و آسفالت محوطه‌های مدارس تخصیص دهد، عنوان کرد: همچنین از دیگر موارد بررسی شده بحث اوراق مالی و فاینانس بود که در درآمدها مصوب شد. طی مصوبه‌ای مقرر شد که دولت بتواند با 50 میلیارد دلار از طریق فاینانس خارجی تأمین مالی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 افزود: در بخش دیگری از جلسه امروز کمیسیون تلفیق به دانشگاه‌ها، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و عموم وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی وابسته به اینها اجازه داده شد که تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی یا صکوک اسلامی، البته با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق، مشارکت منتشر کند که تضمین این اوراق مشارکت نیز به‌عهده این دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاست.

مفتح یادآور شد: طی مصوبه‌ای دیگر در کمیسیون دولت اجازه دارد تا 200 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به‌صورت ریالی و ارزی منتشر کند و شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خودشان و بازپرداخت را منتشر کنند.

وی ادامه داد: در بند بعدی دولت مجاز شد اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید با سررسید تا سه سال به‌صورت بی‌نام و بانام تا سقف 75 هزار میلیارد ریال به طلبکاران واگذار کند، بر این اساس پیمانکاران و کسانی که از دولت طلبکار هستند می‌توانند اسناد خزانه اسلامی را بانام و بی‌نام با سررسید تا سه سال با حفظ قدرت خرید که دولت منتشر می‌کند دریافت کنند که این اسناد از پرداخت مالیات معاف هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 در ادامه با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون به دولت اجازه داده شد که در سال 96 بدهی‌های قطعی خود را تا 50 هزار ریال با مطالبات دستگاه‌ها از دولت تسویه کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت بدهی‌هایی به دستگاه‌ها و پیمانکاران دارند که آنها هم به دولت بدهکار هستند که بر اساس این مصوبه تا 50 هزار میلیارد ریال این بدهی‌ها تسویه می‌شود.

مفتح همچنین خاطرنشان کرد:‌ طبق دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت اجازه دارد تا صد هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی را منتشر کند و دولت 50 هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید تا پنج‌ساله منتشر کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سایر مصوبات کمیسیون متبوعش یادآور شد: وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابع ذی‌ربط مجاز شده نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارز ریالی از طریق بازار سرمایه تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اقدام کند. همچنین شرکت نفت تا سقف سه میلیارد دلار می‌تواند اوراق مالی ارزی و ریالی منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مصوب و بررسی شده در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور بحث محصولات دخانی بود که براساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده که به وجوه دریافتی شرکت دخانیات بابت هولوگرام‌ها را براساس گزارش حسابرسی تا تاریخ 28 اسفند ماه 92 از شرکت دخانیات دریافت کند.

مفتح اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از 27 تیرماه 91 تا 28 اسفند ماه 92 هولوگرام‌هایی را به دخانیات فروخته است که این وجوه باید بازگردانده شود؛ سازمان حسابرسی اینها را حسابرسی کرده و در کمیسیون تصویب شد که براساس گزارش حسابرسی باید این وجوه بازگردانده شود.

وی ادامه داد: در سال 96 تولید واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده این عوارض هم بر آن اضافه می‌شود. مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخلی به‌میزان ده درصد قیمت درب کارخانه، تولید مشترک 20 درصد، تولید داخل با نشان بین‌المللی 25 درصد و سیگار وارداتی 40 درصد از قیمت درب کارخانه باید از آنها به‌عنوان مالیات گرفته شود. مالیات انواع توتون، پیپ و تنباکوی آماده هم 10 درصد کارخانه‌ای،‌ داخلی و وارداتی هم 40 درصد مالیات اخذ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری مجاز شدند تا سقف درآمد اختصاصی خود بتوانند از بانک‌ها تسهیلات اخذ کنند. شرکت‌های بیمه‌‌ای هم مکلف شدند تا مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث به‌صورت هفتگی به حسابی که مشخص شده واریز کنند تا بتوانند در موقع هزینه‌ها تعیین تکلیف شوند و کسانی که در تصادفات آسیب می‌بینند در این مواقع تأمین مالی شوند.

مفتح همچنین به مصوبه‌ دیگر کمیسیون تلفیق بودجه 96 اشاره و تأکید کرد: بحث معافیت‌های سربازی از دیگر مواردی بود که مورد بحث قرار گرفت، بر این اساس همچون دو سه سال قبل، این مسئله تکرار شد، به‌نحوی که مشمولینی که هشت سال غیبت دارند، کسانی که زیر دیپلم هستند، در صورت پرداخت 10 میلیون تومان معاف می‌شوند، افراد دیپلم 15 میلیون تومان، فوق‌دیپلم‌ها 20 میلیون تومان، لیسانس‌ها 25 میلیون تومان،‌ فوق‌لیسانس‌ها 30 میلیون تومان،‌ افراد دارای دکترای پزشکی 35 میلیون تومان و دکترای غیرپزشکی 40 میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان پرداخت جریمه از سربازی معاف خواهند شد.

وی تأکید کرد: مشمولان غایب که هشت سال غیبت دارند می‌توانند در صورت پرداخت جریمه‌ها به‌مبلغ مذکور از سربازی برگه معافیت بگیرند. کسانی که بیش از این هشت سال غیبت دارند به‌ازای هر سال اضافه‌تر 10 درصد به این قیمت‌ها اضافه می‌شود. کسانی هم که ازدواج کرده‌اند 5 درصد تخفیف دارند و به‌ازای هر فرزند هم مجدداً 5 درصد تخفیف هزینه می‌خورند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، تصریح کرد: مشمولانی که به‌صورت اقساطی و یا نقدی اقدام به معافیت کرده‌اند از همان روزی که اقدام کرده‌اند می‌توانند برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنند.

مفتح با اشاره به هدفمندکردن یارانه‌ها و مصوبه این هدفمندی افزود: این مسئله مهمی بود که روز گذشته سه ساعت از زمان کمیسیون را به خود اختصاص داد که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 96 معادل سال 95 با 48 هزار میلیارد تومان باشد، این بدان معناست که کالاها و حامل‌های انرژی مشمول قانون هدفمندی یارانه‌ها معادل قیمت سال 95 یعنی همان 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حقیقت افزایش قیمتی از بابت هدفمندی یارانه‌ها در این کالاها نخواهیم داشت.

وی همچنین تصریح کرد: صبح امروز در کمیسیون مصوبات دیگری داشتیم که با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون موقتی است و باید مشکلات آن بررسی و پس از آن به قانون دائمی تبدیل شود، با توجه به اینکه این قانون تا پایان سال 95 مهلت دارد مقرر شد که بندی در قانون بودجه آورده شود که اعتبار قانون مالیات بر ارزش افزوده یک سال تمدید شود، یعنی تا پایان سال 96 تمدید می‌شود. در آنجا ذکر شد پس از اضافه شدن یک سال تمدید در این رابطه طبق تعریف ماده سه قانون مالیات بر ارزش افزوده،‌ مالیات بر ارزش افزوده تنها یک بار معادل آن نرخی که هست از نرخ نهایی باید گرفته شود. در این فرایند تولید هر کالا اگر مالیات بر ارزش افزوده‌ای گرفته می‌شود به‌نحوی تشکیل شود که ما فقط در پایان به قیمت نهایی آن نرخ را محاسبه کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، اضافه کرد: در رابطه با حقوق و مزایای معلمان حق‌التدریس این‌گونه مصوب شد که به‌منظور پرداخت حقوق و مزایای معلمین حق‌التدریس طبق تبصره 10 ماده 17 قانون ارتقای کیفیت مدارس پرداخت مطالبات فرهنگیان و به‌ویژه بازنشستگان و معلمان حق‌التدریس دولت هرماهه یک درصد از یک‌دوازدهم هزینه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را برداشت کند و از این محل این حقوق پرداخت شود.

مفتح ادامه داد: در مصوبه دیگر کمیسیون مقرر شد کلیه وجوه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده قانون پنج خدمات کشوری و ماده پنج قانون محاسبات عمومی کشور، قوه قضائیه و دانشگاه‌های تابعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود. بانک‌های دولتی و غیردولتی مجاز به پرداخت سود سپرده و تشکیل حساب پشتیبان به این وجوه نیستند.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی که اجازه قانونی برای دریافت سود سپرده دارند، درآمد حاصل از سود سپرده آنها به‌عنوان درآمد اختصاصی محسوب می‌شود که باید در قانون بودجه کل کشور منظور شود.

مفتح درباره زمان دقیق ارائه گزارش بودجه 96 به صحن علنی مجلس، خاطرنشان کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از گزارش کمیسیون تلفیق، 10 روز نمایندگان فرصت دارند تا این گزارش را بررسی کنند و پیشنهادات‌شان را ارائه دهند که با توجه به تعطیلی صحن در ایام دهه فجر، پیش‌بینی می‌شود پس از آن، گزارش تلفیق درباره لایحه بودجه پس از ایام دهه فجر به صحن مجلس ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، افزود: در مصوبه دیگر که در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور صورت گرفت،‌ مقرر شد عوارض ساخت‌وساز و جرائم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها و خارج از محدوده روستاهایی که دارای طرح هادی هستند به حساب خزانه معین استان واریز شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار