مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد که تاکنون 2 هزار و 124 قطعه طیور بومی در راستای مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه معدوم شده اند.
کد خبر: ۳۶۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 24 January 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا،نادر پرور' روز سه شنبه افزود: کشورمان در آبان ماه سال جاری درگیر این بیماری شد و استان کرمانشاه نیز چهارمین استان بود که در یازدهم آذر ماه بیماری را تشخیص داد.
به گفته این مقام مسئول، اولین کانون بیماری در یکی از روستاهای بخش ماهیدشت و پس از آن در چند روستای بخش مرکزی کرمانشاه که عمدتا نزدیک تالاب هشیلان بودند، مشاهده شد و در نهایت شمار کانون های بیماری در استان به شش کانون رسید.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل هرچه بهتر بیماری، با همکاری فرمانداری، دستگاه های مرتبط و حمایت دستگاه قضایی و انتظامی در راستای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه، نسبت به معدوم سازی بهداشتی پرندگان آلوده تا شعاع یک کیلومتری کانون به تعداد 2 هزار و 124 قطعه طیور بومی اقدام و مطابق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی در شعاع های سه و 10 کیلومتری کانون بیماری به ترتیب تشدید مقررات بهداشتی قرنطینه ای و افزایش پایش را اعمال کرد.
پرور با تاکید بر اینکه تاکنون بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان ستاد مقابله با این بیماری به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ها به ریاست فرماندار تشکیل شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ واکسنی برای بیماری در دنیا کشف نشده است، تاکید کرد که تنها راه مقابله با ابن بیماری تشخیص و سپس معدوم سازی سریع طیور آلوده است.
پرور، به شهروندان توصیه کرد که از خرید و کشتار مرغ زنده جدا پرهیز کنند و در صورت مواجهه با هرگونه تلفات طیور، موارد را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.
وی همچنین به روستاییان توصیه کرد که نسبت به محدود کردن طیور خود به منظور قطع ارتباط طیور اهلی با وحشی اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: پرورش دهندگان طیور صنعتی نیز با رعایت ضوابط امنیت زیستی از جمله کنترل ورود و خروج افراد، خودروها و نهاده های مورد استفاده از بروز آنفلوآنزا در گله خود جلوگیری به عمل آورند.
این مسوول یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچون گذشته به صورت شبانه روزی نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال می کند وهم استانی ها می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.
پرور، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یک بیماری ویروسی قابل انتقال از طیور به انسان عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری علاوه بر جنبه بهداشتی از لحاظ اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسوول قطع صادرات فرآورده های مرتبط با طیور، معدوم سازی گله های درگیر و بیکاری کارکنان مرغ داری ها را از جمله زیان های اقتصادی این بیماری در مواقع شیوع برشمرد.
پرور با تاکید بر اینکه تبعات بهداشتی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جوامع انسانی نیز بی شک جبران ناپذیر است، گفت: پرندگان ناقل ویروس در حین مهاجرت و تماس با پرندگان وحشی بیماری را به آنها انتقال می دهند و سپس طیور روستایی و در نهایت طیور صنعتی آلوده می شوند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار