مرضیه امیری مطالبات و نیازهای زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه و آن چه می تواند روند رفع نیازهای زنان را هموارتر سازد از مهم ترین موضوعاتی هستند که باید در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان کشور لحاظ شود
کد خبر: ۳۷۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 01 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛مرضیه امیری مطالبات و نیازهای زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه  و آن چه می تواند روند رفع نیازهای زنان را هموارتر سازد از مهم ترین موضوعاتی هستند که باید در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان کشور لحاظ شود. 

بهره گیری از تخصص و تجربه زنان در عرصه های مدیریتی و تصمیم سازی و استفاده از نگاه مدیریتی زنانه به مسائل، نگاهی که چالش ها و معضلات حوزه زنان را بهتر درک کند بسیار ضروری است چرا که صرفا با نگاه و بینش مدیریتی مردانه نمی توان نیازهای جامعه را برآورده کرد.

همانطور که مردان به عنوان نیمی از جامعه وظایف اجتماعی را  بر عهده دارند زنان نیز بعنوان نیم دیگر جامعه وظایفی را نسبت به مردم جامعه خود عهده دار هستند.

 پاسخگویی به این جمعیت بزرگ و تاثیرگذار جامعه و استفاده از نگاه مدیریت زنانه در اجتماع مستلزم حضور زنان در عرصه های اجتماعی است.

یکی از بارزترین و مهم ترین فعالیت های شوراها باید توجه به نیازهای بانوان و گنجاندن مفاد کلیدی و تاثیرگذار در حیطه زنان در برنامه عملیاتی شهرداری ها و نهاد های وابسته است.

همچنین شوراها با برش های سالانه از این برنامه های مدون و حرکت در امتداد تقویت برنامه های حمایتی زنان باید برای تحقق آنها بکوشند.

از بعد حضور مدیریتی زنان در مدیریت شهری و از سوی دیگر حضور عام و مشارکتی زنان در سطح شهر بایستی شاخص هایی در برنامه های عملیاتی شهرداری ها تعیین و با ایجاد بستر مدیریت محلات برای زنان، نقش  و حضور آنان را در تمامی امور جامعه عمومی تر سازند.

مضافا با ساماندهی فعالیت سازمانهای مردم نهاد که فی النفسه  تمایل زنان برای فعالیت در این نهادهای مردمی بیشتر نمایان شده است پاسخگویی به مطالبات در فضاهای شهری جدی تر شود.

همچنین با شناسایی فضاهای نا امن شهری و سالم سازی آنها و افزایش تعداد فضاهای ویژه بانوان امکان حضور زنان در فضاهای عمومی افزونتر گردد.

لازم به ذکر است هنوز راه بسیاری در زمینه رسیدگی به مطالبات واقعی زنان و از سوی دیگر ایجاد بستر هایی مناسب برای حضور پررنگ زنان در عرصه های اجتماعی وجود دارد.

 آینده شهرها نیازمند نگاه دلسوزانه و زیباشناسانه زنان برای پویایی و تحرک عرصه های مدنی است

منبع: تابناک
برچسب ها: شورای شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار