مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از اتمام پروژه لایروبی آبگیر و حوضچه مکش ایستگاه اصلی پمپاژ سبیلی در شبکه آبیاری دز خبر داد
کد خبر: ۳۷۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ 13 February 2017
 "محمد اسلامی" گفت: عملیات لایروبی آبگیر ورودی ایستگاه با استفاده از دستگاه های ماشین آلات سنگین انجام و بیش از 30 هزار متر مکعب گل و لای از بستر آبگیر خارج شد.
وی افزود: عملیات تخلیه گل و لای موجود در حوضچه مکش پمپ های ایستگاه نیز به میزان 2000 متر مکعب به صورت دستی و ماشینی صورت گرفت.

اسلامی با اشاره به کاهش بارندگی های سال آبی جاری و نبود فرصت کافی جهت انجام پروژه تاکید کرد: معمولاً پروژه های تعمیرات اساسی در شبکه های آبیاری شمال خوزستان در فرصت بارندگی و عدم نیاز آبی زمین های کشاورزی انجام می گیرد، اما امسال به رغم فرصت محدود، در برخی از مراحل پروژه، تامین موقت آب اراضی سبیلی و عملیات لایروبی به صورت همزمان انجام شد.

به گفته وی، با خالی شدن بستر آبگیر و حوضچه مکش پمپ ها از گل و لای، هدایت آب به ایستگاه پمپاژ سبیلی و آبیاری 6000 هکتار از اراضی شمال دزفول به خصوص در بهار و تابستان آینده بهتر صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری شمال خوزستان، زمان کل عملیات پروژه را بیش از یک ماه و هزینه انجام کار را بیش از 4 میلیارد و 200 میلیون ریال اعلام کرد.

معاون نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز از رفع نقص و آماده سازی آشغال گیرهای حوضچه مکش ایستگاه سبیلی، همزمان با عملیات لای برداری خبر داد و افزود: سیستم آشغال گیر صرفاً یک شبکه مکانیکی است که به صورت ثابت در ابتدای ورودی آب به ایستگاه قرار دارد و فقط در مواقع تعمیرات یا لایروبی حوضچه مکش پمپ ها از محل خود بیرون آورده شده و بعد از اتمام عملیات دوباره سر جای خویش نصب می شود.

"یعقوب کرمی" گفت: در مدت اجرای پروژه، لایروبی آبگیر و حوضچه مکش ایستگاه اصلی پمپاژ سبیلی، 18 دستگاه از ماشین آلات سنگین از نوع لودر، بلدوزر، بیل بوم بلند، بالا بر، کمرشکن، تانکر سوخت رسان و ... به کار گرفته شد.

ایستگاه پمپاژ اصلی سبیلی در شمال دزفول و در بالادست سد تنظیمی دز با استفاده از هشت دستگاه الکتروپمپ، آب رودخانه دز را برای شبکه 6000 هکتاری سبیلی پمپاژ می کند.
شبکه آبیاری دز با داشتن بیش از 1370 کیلومتر کانال و زهکش و 120 هزار اراضی زیر پوشش، یکی از بزرگ ترین شبکه های آبیاری و زهکشی کشور است.

منبع: تابناک
برچسب ها: کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار