ایذه یکی از شهرستان های استان خوزستان است که در جنوب غرب ایران واقع شده است. این شهر از شهرهای بختیاری نشین های ایران با قدمتی باستانی به شمار می رود و آثار و سنگ نبشته های این شهر به دوره پارینه سنگی و عیلامیان می رسد
کد خبر: ۳۷۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 14 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛ایذه یکی از شهرستان های استان خوزستان است که در جنوب غرب ایران واقع شده است. این شهر از شهرهای بختیاری نشین های ایران با قدمتی باستانی به شمار می رود و آثار و سنگ نبشته های این شهر به دوره پارینه سنگی و عیلامیان می رسد. 

مجتبی گهستونی فعال در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی در اینباره می گوید: ایذه شهری باستانی در بخش زاگرس چین خورده یا میانه زاگرس است که مردم آن لر و بختیاری هستند. 

این شهر به جا مانده از هزاره های پیش از میلاد مسیح از ویژگی های مختلفی برخوردار است؛ که از آن جمله می توان استقرار و حاکمیت پادشاهان پارینه سنگی، ایلامی، هخامنشی و ایلیمایی در سرتاسر کوهستان و دشت ایذه، به همراه سنگ نوشته ها و آثار تاریخی منحصر به فرد را نام برد. 

البته آثار به دست آمده در ایذه به دو دوره» ایلام قدیم» و «ایلام نو» تقسیم می شود که از دوره ایلام قدیم هم اکنون آثاری همچون نقش برجسته شاهسوار و نقش برجسته خنگ اژدر نمایان و از ‏دوره ایلام نو نیز نقش برجسته و سنگ نوشته هایی به جای مانده در کول فره (کول فرح) و اشکفت سلمان برجسته و نمایان هستند. 

همچنین از دوران اشکانی و الیمایی نیز می توان به آثار بر جای مانده همچون سنگ نگاره خُنگ یارعلی وند، خنگ کمال وند و کتیبه‌ الیمایی اش، نقش برجسته شاخص خنگ اژدر و قلعه کژدمک اشاره کرد.

ذکر این نکته ضروری است که شهرستان ایذه علاوه بر آثار تاریخی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی نیز می باشد که از آن جمله می توان به تالاب میانگران، دشت سوسن، آبشار شیوند، منطقه باجول و تنگ آبزا را نام برد. 

این مناطق تاریخی و گردشگری  می توانند با برنامه ریزی مناسب به بستری برای توسعه گردشگری پایدار و مبتنی بر حفظ محیط زیست رافراهم کنند چرا که این مناطق اغلب پذیرای گردشگران خوزستانی است. 

گهستونی درباره مشکلاتی که در این باره وجود دارد می گوید: با اینکه ایذه بیش از آنکه یک شهر صنعتی و حتی متکی به دامپروری و کشاورزی باشد شهری تاریخی با برخورداری از جاذبه های فراوان گردشگری در دو حوزه تاریخی و طبیعی است اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نبرده است و به حداقل درآمدهای دامپروری و کشاورزی بسنده کرده است.

 ایذه که در مسیر راه ارتباطی خوزستان - چهارمحال و بختیاری و اصفهان قرار دارد اما با توجه به اهمیت و موقعیت خود رشد نکرده و اگر تنها بخشی از پیشنهادات همایش های راهکارهای توسعه پایدار شهرستان ایذه عملیاتی و اجرایی می شد می بایست امیدوار بود که تحولی در این شهر در حوزه اشتغال زایی، تبدیل این شهرستان به یک پایگاه درجه اول باستان شناسی، رونق اقتصاد محلی، محرومیت زدایی، ارتقاء سطح علمی و فرهنگی و... به وقوع بپیوندد.

منبع: تابناک
برچسب ها: گردشگری ایذه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار