رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز؛
حمایت مفهومی وسیع و در عین حال دقیق است که پیاده کردن یا تحقق آن در بحث تولیدات بومی همچون حلقه های به پیوند خورده یک زنجیر می ماند که خارج شدن هر کدام از حلقه ها مفهوم و معنای پیوستگی زنجیر مورد نظر را از بین می برد
کد خبر: ۳۷۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 14 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛حمایت مفهومی وسیع و در عین حال دقیق است که پیاده کردن یا تحقق آن در بحث تولیدات بومی همچون حلقه های به پیوند خورده یک زنجیر می ماند که خارج شدن هر کدام از حلقه ها مفهوم و معنای پیوستگی زنجیر مورد نظر را از بین می برد.


واقعیت آن است که بخش تولید استان در شرایط مساعدی بسر نمی برد و قطعا به حمایتهای ضابطه مند و فوری نیازمند است.

بسیاری از واحدهای تولیدی ما تعطیل یا در آستانه تعطیل شدن هستند که اولویت اول در بحث حمایت، بازگرداندن آنها به چرخه تولید و فعالیت است. باید کارگروههای برخوردار از صلاحیتهای کافی، آن هم بصورت ضربتی و میدانی به سراغ این قبیل واحدها بروند و مشکلات آنها که عمدتا بانکی ، بیمه ای و مالیاتی هستند را بررسی و حل و فصل نمایند و زندگی اقتصادی را به آنها باز ستانند.

اگر به تسهیلات کم بهره نیازمند هستند، با حذف برخی موانع از قبیل تضمینهای اضافی، راه را برای دریافت آسان تسهیلات باز کنند.

از دیگر آفتهایی که دامنگیر برخی تولیدات محلی شده، در حقیقت کیفیت نازل کالاها و محصولات بومی است که میل و رغبت خرید آنها را کاهش و آنها را در معرض ضرر و زیان قرار می دهد، در این رابطه نیز باید تولیدکنندگان کالاهای استاندارد و با کیفیت را بصورت عملی تشویق کرد.

برای حمایت از تولید بومی، نخست باید مشکلات تولیدکنندگان را شناسایی و رفع کرد و سپس به سراغ گامهای بعدی رفت.

یکی از راههای حمایت موثر از کالاها و محصولات تولید شده در استان خوزستان، الزام و اجبار ارگانها، سازمانها، موسسات دولتی و شهرداریها مبنی بر خرید محصولات تولید شده در استان است که متاسفانه برغم مطرح شدن این موضوع توسط استاندار سابق و فعلی، ظاهرا تمکینی از جانب بسیاری از این ادارات و دستگاهها صورت نمی پذیرد.

با سرکشی به شرکتها و دستگاههای بزرگ دولتی و پروژه های فعال آنها متاسفانه ملاحظه می شود که بیشتر مواد و محصولات مصرفی آنها از خارج از استان تهیه و وارد می شود در حالیکه نمونه بومی همان مواد و محصولات در بازار محلی به وفور یافت می شود.

در همین راستا این پیشنهاد قابل طرح است که پیش نویس مصوبه ای همراه با ضمانت اجرای بالا از سوی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تهیه و پس از تصویب در آن شورا، تحت نظارت دبیرخانه بصورت دقیق اجرا شود.

ذکر این نکته ضروری است که حمایت از تولید بومی به صرف سخنان مقطعی برخی مسئولان محقق نمی شود و نیاز به صداقت و همت مضاعف آنها، حرکت در چارچوب برنامه و مشارکت بخش خصوصی دارد.

شاید اجرای طرح ملی اعطای یارانه تولید و تسهیلات کم بهره (ویژه بانکی) به تولیدکنندگان در سال جاری، بتواند مرهمی موقت بر روی زخمهای این قبیل فعالان اقتصادی باشد اما حمایت واقعی مسئولان دستگاههای دولتی استان خوزستان و جناب استاندار از تولیدکنندگان و تولید بومی بمثابه درمان آن زخمها خواهد بود.

منبع: تابناک
برچسب ها: شهلا عموری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار