بر اساس مطالعات انجام شده حدود یک میلیون و 200هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان در پدیده ریزگردها اثرگذار است.
کد خبر: ۳۷۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 18 February 2017
خداکرم جلالی در نشست بررسی و مقابله با پدیده ریزگردها در استانداری خوززستان افزود: این بیابان ها که در همه نقاط استان خوزستان پراکنده هستند به عنوان منشاء داخلی ریزگردها مطرح هستند که باید طرح های بیابان زدایی به روش های مختلف بیولوژیک ، کاشت نهال ، رهاسازی آب و مرطوب کردن در آن انجام شود.

وی گفت: تاکنون در 120هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان طرح مقابله و تثبیت به روش های گوناگون اجرا شده است و می طلبد که طرح های تثبیت و مقابله با ریزگردها با سرعت بیشتری انجام شود.

جلالی با بیان اینکه در اجرای طرح فوری تثبیت 40هزار هکتار از اراضی بحرانی و بیابانی استان که در یک ماه آینده باید به اتمام برسد گفت: با تاکید رئیس جمهوری و هیات دولت ، باید با همه توان و امکانات بتوانیم این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با اشاره به بازدیدش از مناطق اطراف هورالعظیم و شادگان که به گفته وی چند سالی است به علت خشکسالی ، با مشکلات زیادی رو به رو شده اند افزود: در گذشته که بارندگی مناسب بوده اطراف این هورها آباد و سرسبز بوده ولی هم اکنون به کانون های ریزگرد تبدیل شده اند.

جلالی با تاکید بر این اینکه درمان این مناطق خشکیده اطراف هورها ، آب و بارندگی است افزود: امسال بارندگی خوبی در استان خوزستان حتی در حد نرمال نداشتیم که امیدواریم با نزول برکات الهی ، بتوانیم با اجرای طرح های مقابله و بیابان زدایی ، از هجوم ریزگردها جلوگیری کنیم.

وی گفت: برخی از روستاهای اطراف هورهای استان چهار روز است برق ندارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

در این نشست معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری برای اجرای طرح های مقابله با ریزگردها به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و هم اکنون با همه توان وارد این مساله شده ایم.

عبدالمهدی بخشنده گفت: طرح بیابان زدایی در سطح 800هزار هکتار از اراضی خوزستان که به نوعی در پدیده ریزگردها اثرگذار هستند یک کار بزرگ و جهادی است که باید در پنج سال به سرانجام برسد.

وی لازمه موفقیت در طرح های مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی را حضور و مشارکت مردمی و دستگاههای اجرایی دانست و افزود: این حق طبیعی مردم است که در مرارت و سختی نباشد و گوش دولت نیز شنوا باشد.

بخشنده با اشاره به اینکه در هفته های اخیر مردم خوزستان از ناحیه ریزگردها و قطعی برق و آب متحمل سختی های فراوانی شده اند اظهار کرد: مردم صدای خود را به مسئولان رساندند و وظیفه ماست با همه توان وارد میدان شویم.

وی به تخصیص اعتبار 1.5میلیارد دلار برای اجرای طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان از محل صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار کرد: دولت در این بخش سالانه 10هزار میلیارد ریال در خوزستان هزینه می کند و با اجرای فاز دوم این طرح ملی ، سرمایه گذاری بیشتری در بخش کشاورزی استان انجام می شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار