کارشناس مسئول بهداشت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مرکز بهداشت استان ایلام گفت:با نزدیک شدن به سال جدید و آغاز تعطیلات نوروزی، فعالیت اغلب اماکن عمومی و مراکز تهیه،و فروش مواد غذایی نیزافزایش می یابد.
کد خبر: ۳۸۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 21 February 2017
به گزارش تابناک ایلام؛مینو صفی پور روز سه شنبه در نشست بسیج سلامت نوروزی مرکز بهداشت این استان اظهار کرد: با نزدیک شدن به سال جدید و آغاز تعطیلات نوروزی، فعالیت اغلب اماکن عمومی و مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی نیز بدلیل تشدید مسافرت ها افزایش می یابد و نظارت بر این مراکز از حساسیت بیشتری برخوردار می شود.
 
وی افزود: با توجه به توزیع تجهیزات بازرسی در سال جاری از سوی مرکز سلامت محیط، کار بازرسی های بهداشت محیطی برای اولین بار با تجهیزات پرتابل صورت می گیرد.
 
صفی پور یادآور شد: بازدید از حدود 10 هزار مرکز عرضه مواد غذایی، اماکن عمومی و بین راهی توسط 30 اکیپ 2 نفره بهداشت محیط از اول اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده از ساعت 8 صبح تا 8 شب بویژه در روزهای تعطیل انجام می شود.
 
صفی پور با بیان اینکه این برنامه ها با حداکثر بهره گیری از امکانات و تجهیزات اجرا می شود، گفت: این برنامه ها شامل انجام هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی و برگزاری 2 مرحله مانور سلامت نوروزی است که مرحله اول آن 15 اسفند با حضور تیم های عملیاتی بهداشت محیط و مراکز بهداشت تابعه و مرحله دوم همراهی با مانور ستاد تسهیلات نوروزی استان و شهرستان های تابعه اجرا می شود.
 
وی برنامه های در نظر گرفته برای سلامت نوروزی را حضور فعال بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط با یونیفرم یک شکل و تجهیزات پرتابل بازرسی در مانور و طول اجرای برنامه از اول اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده در قالب تیم های عملیاتی و نظارتی و کشیک ستاد معاونت و شهرستان ها از هشت صبح تا 10 شب در تمامی ایام بویژه روزهای تعطیل اعلام کرد.
 
صفی پور تاکید کرد: رسیدگی به شکایات مردمی ثبت شده در سامانه شکایات مردمی همچنین رسیدگی به شکایات حضوری و شماره تلفن اعلامی 190 از سوی تسهیلات نوروزی استانی و نظارت مستمر بر اجرای برنامه ها در شهرستان ها، توسط کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و نظارت بر تهیه و توزیع شیرینی های سنتی با اولویت استفاده از مواد اولیه سالم و بهداشتی از مهمترین این برنامه ها است.
 
به گفته وی، توجه ویژه به نظارت بر تهیه و استفاده از رنگ های طبیعی دارای مجوز قانونی و خامه پاستوریزه، تخم مرغ نشان دار، شیر استریلیزه یا پاستوریزه و جعبه های شیرینی بهداشتی، توجه ویژه به کنترل روغن در تهیه غذا بخصوص شیرینی در قنادی ها با کمک دستگاه های سنجش پرتابل، توجه به میزان نمک مصرفی در غذا و نمک تصفیه شده تبلور مجدد ید دار و عدم استفاده از سنگ نمک از دیگر اقداماتی است که در دستور کار است.
 
صفی پور ادامه داد: بروز نمودن اطلاعات رتبه بندی رستوران ها در سامانه جامع مدیریت
بازرسی و توجه ویژه به ایمنی مواد غذایی، ساماندهی عرضه محصولات دخانی و ممنوعیت استفاده و تبلیغات دخانیات در اماکن عمومی و استفاده کردن از ظروف مناسب یکبار مصرف در بسته بندی غذایی از دیگر برنامه های نظارتی این طرح است.
 
ایلام دارای 10 هزار مرکز عرضه و توزیع مواد غذایی است که در عملیات بسیج سلامت نوروزی توسط پرسنل مرکز بهداشت استان مورد بازرسی قرار خواهند گرفت و در صورت مشاهده تخلف با آنان برخورد جدی صورت می گیرد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار