رییس اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: با همکاری مأموران انتظامی پست قرنطینه در مسیر ایستگاه فراغه ابرکوه مبادی ورودی برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان یزد ایجاد شده است.
کد خبر: ۳۹۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 08 March 2017
به گزارش تابناک یزد،علی فاتحی نیا  با بیان اینکه وضعیت آماده‌باش در دستور کار دامپزشکی استان یزد قرار گرفته است اظهارکرد: درایجاد این پست قرنطینه حمل و نقل و ورود و خروج هرگونه دام و طیور ورود مورد مشکوک به استان یزد کنترل و نظارت می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه ایجاد این پست قرنطینه در فراغه ابرکوه مبادی ورودی استان یزد برای ‌جلوگیری از ورود ویروس H5N8 ایجاد شده است خاطرنشان کرد: این نوع ویروس‌ها توانایی تغییرپذیری خیلی زیادی دارند و همین موضوع حساسیت جلوگیری از شیوع آنها را چندین برابر کرده است.
وی گفت: آنفلوانزای به ‌علت ساختار ژنتیکی خاصی که دارند،‌ قابلیت تغییر به انواع و اشکال مختلف را دارند که از جمله پرندگان انسان‌ها را نیز درگیر می‌کند.
رییس اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه همچنین از تشکیل ستاد مبارزه با پیشگیری و مقابله و کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ابرکوه خبر داد و گفت: مردم نیز باید نکاتی را در رابطه با استفاده از فرآورده های خام دامی رعایت کنند.
وی ضمن هشدار ورود آنفولانزای فوق حادّ پرندگان به ابرکوه اظهارکرد: شهروندان فقط فرآورده های خام دامی تحت نظارت اداره دامپزشکی را خریداری کنند.
فاتحی نیا با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای انسانی نرسیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه نوروز قرار داریم و خرید مردم متفاوت خواهد بود، شهروندان سعی کنند مرغ تازه را به صورت بسته بندی از فروشگاه های مجاز خریداری کنند که طبیعتاً تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشد و مصرف آن بلامانع است.
فاتحی نیا همچنین با بیان اینکه فروش مرغ، تخم مرغ و جوجه توسط فروشندگان سیّار کاملا غیر قانونی است تصریح کرد: ممکن است محصولاتی را بفروشند که درگیر آنفلوانزای شده باشند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است، این آنفلوانزا یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.
این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک ،غاز و قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
در این بین بیشترین میزان جدا سازی ویروسH5N1 از اردک ملارد انجام شده است که وقوع آن قبل از مهاجرت بیشتر از حین و بعد از مهاجرت است. این پرندگان بیشتر نقش حاملان این ویروس را ایفا می کنند ولی در مواردی علایم بالینی و تلفات نیز در این پرندگان مشاهده شده است. ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار