استاندار خوزستان گفت ؛
تا بتوان در اين مسير با لحاظ مسائل ملي و منطقه اي و يكپارچه ديدن كشور آنچه كه منافع كل كشور است را به انجام رسانيم،قطعا آب جزو منابع ملي است كه تصميمات ملي بايد براي آن اتخاذ شود و از اين طريق به نحوي عمل شود كه منافع كل كشور در نظر گرفته شود
کد خبر: ۳۹۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 09 March 2017
استاندار خوزستان در نشست هم انديشي انتقال بين حوضه اي آب که در سالن جلسات مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزار شد،ابراز امیدواری کرد به تدریج از بار نشست ها و صحبت هاي احساسي كاسته شود و گفت : تا بتوان در اين مسير با لحاظ مسائل ملي و منطقه اي و يكپارچه ديدن كشور آنچه كه منافع كل كشور است را  به انجام رسانيم. قطعا آب جزو منابع ملي است كه تصميمات ملي بايد براي آن اتخاذ شود و از اين طريق به نحوي عمل شود كه منافع كل كشور در نظر گرفته شود. 

 
غلامرضا شریعتی افزود: همانطور كه در توليد هم  كشورها به سمت توليد همه وسايل و ابزار نمي روند  ما هم بايد به همين طريق عمل كنيم  قطعا آباداني و بقاي ايران خواست همه مي باشد و كسي در این ارتباط ترديدي ندارد؛  در این راستا بايد اقدامات اساسي  بر اساس یک كار كارشناسي علمي و خارج از فشار و لابي گري انجام شود و آن تصميمي كه بهترين تدبير است و به عمران و آباداني يك منطقه مي انجامد و موجب خسارت به منطقه ديگر نمي شود اتخاذ شود.
 
شريعتي با تاكيد بر اينكه وظيفه همه ما ملاك قرار دادن توسعه متوازن و پايدار است بيان كرد: تصميمات بايد با لحاظ جامعيت باشد چراكه ممكن است عوارض آن كشور را در بر گيرد؛ اينجاست كه ما با دغدغه هاي مختلفي مواجه مي شويم. 
 
وی با بیان اینکه اقلیم خوزستان با دخالت هاي بي شمار بشر مواجه شده است اضافه کرد: گرچه يك سري از اين مشكلات طبيعي است اما در خوزستان عوامل انساني بر مسائل اقليمي مي چربد،دفاع مقدس يكي از اين عوامل بود. پس از آن ساخت سدهاي عظيم بر طبيعت خوزستان تاثير گذاشت و اين سدها و ذخاير باعث شد اقليم خوزستان دچار تغيير و خدشه شود.  
 
 وی اظهار کرد: اگرچه با شروع خشكسالي آوردهاي رودخانه كارون هم كاهش پيدا كرد و آورد رودخانه كارون در اين چند سال به طرز قابل ملاحظه اي كاهش پيدا كرده است. كارون بزرگ از ٢٢ ميليارد متر مكعب به ١٤/٥ ميليارد متر مكعب رسيده، كرخه از ٦ ميليارد متر مكعب به ٤ ميليارد متر مكعب؛ مارون از ١/٧٠٠ متر مكعب به ٧٣٠ متر مكعب ، زهره ٢/٧٠٠ ميليون به ٩٠٠ ميليون متر مكعب  كاهش اساسي و جدي وجود داشته اند وجود اين سدها كه مناطقي را كه با سيلاب پر آب مي شده از بين برده است و كانون ريزگرد براي استان خوزستان شده است.اينها دخالت بشر در تغيير اقليم و سخت كردن زندگي براي مردم اين استان ايجاد كرده است.
 
استاندار با اعلام اینکه بايد اين مسائل بازنگري شود و بر اساس واقعيت ها تصميم بگيريم گفت: بنا نيست بر اساس تصميمات كارشناسي قبل تصميم گرفته شود بدون لحاظ مسائل اين 10 ساله اخير كه با آن مواجه شديم. اساتيد فن بيش از پيش بايد تعمق كنند و تصميم گيري هاي مناسب انجام دهند. وحدت و يكپارچگي ملي وظيفه همه ماست.  نبايد نگاه بخشی به كشور نگاه داشته باشیم بايد تلاش كنيم كه كارها بر امنيت ملي خدشه اي وارد نكند ما در اين زمينه هيچ مشكلي نداريم و همه ملت ايران را برادر خودمان می دانيم.همانطور كه  خدشه اي به خوزستان وارد شد تمام ملت خون دادند تا اين يكپارچگي حفظ شود در حال حاضر هم به همين صورت است.
 
شریعتی عنوان کرد: از اين بابت اجراي اين همايش را به فال نيک مي گيرم خواست قلبي من برگزاري چنين همايشي بوده است، از تمام كشور بايد دعوت شود و تلاش شود راهكاري به دولت داده شود تا هم بخش مركزي مشكلش حل شود و هم اقداماتي كه انجام مي شود به محيط زيست ديگر استان ها خدشه اي وارد نكند. 
 
شریعتی با اشاره به اینکه چرا بايد دولت مجبور باشد خلاف كار كارشناسي عمل كند اينها روندهايي است كه باعث نتايج غلط مي شود یاد آور شد:  همه مي دانيم كه در دولت گذشته580 ميليون متر مكعب آب از زهره به استان هاي ديگر وارد مي شد و چيزي براي پايين دست باقي نمي ماند. زهره اي كه من در كف آن قدم گذاشتم و كاملا خشك است.
دولت تدبير و اميد آن را متوقف كرد و آن را به 60 ميليون متر مكعب رساند اگرچه آن هم كارشناسي نيست.اين نشست كه باني آن دكتر قمشي و با حمايت تمام قد استانداري بوده اميدوارم مستمر باشد و آخرين تجارب منتقل شود. من به عنوان متولي استان آمادگي دارم اين نشست ها بصورت مستمر برگزار شود.

منبع: تابناک
برچسب ها: غلامرضا شریعتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار