متخصصان واحد سازندگی مدیریت عملیات حفاری خشکی – 3 شرکت ملی حفاری ایران موفق شدند با اجرای طرحی ابتکاری یک دکل حفاری را ارتقاء کیفی و به چرخه عملیات بازگردانند
کد خبر: ۳۹۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 12 March 2017
مدیر عملیات حفاری خشکی – 3 در این باره توضیح داد: دستگاه حفاری 85 فتح به لحاظ محدودیت در ارتفاع سازه ، فاقد توانایی لازم برای پاسخگویی به نیاز کارفرما بود و در عمل باید از ناوگان عملیاتی منفک و غیر قابل استفاده می شد.

غلامرضا آل محمود گفت: متخصصان این مدیریت با همکاری مدیریت امور مهندسی شرکت در نشست ها و جلسات کارشناسی راهکارهای ارتقاء سازه این دکل را بررسی و با انجام محاسبات دقیق فنی مهندسی، زمینه طراحی جدید را مهیا و این دستگاه به  یارد تعمیرات اداره سازندگی این مدیریت انتقال و بازسازی و ارتقاء کیفی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بخش اصلی طرح ارتقاء دستگاه بر روی افزایش ارتفاع سازه حفاری آن از سطح به میزان یک متر تمرکز داشت که با تحقق آن، دکل برای انجام عملیات در موقعیت چاه های تعمیری که نیاز به نصب شیرهای دورانی دارند، آماده سازی و حضور دکل 85 فتح در ناوگان شرکت برای سال ها تثبیت شد.

آل محمود با اشاره به تغییرات صورت گرفته در طرح افزایش ارتفاع سازه دکل از سطح اظهار کرد: همزمان با اجرای این طرح، بالابر دراورکس، خطوط انتقال سیال، پله ها و سرسره ارتباطی با سکوی دکل حفاری و مسیرهای کابل های برق تغییر اساسی یافت و دکل با رعایت تمامی استانداردهای لازم  برای ورود به  عملیات آماده گردید.

مدیر عملیات حفاری خشکی – 3 شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه فعالیت این مدیریت به طور عمده بر روی چاه های تعمیری تکمیلی متمرکز است، گفت: این مدیریت 19 دستگاه حفاری در اختیار دارد که 16 دکل در بخش چاه های  تعمیری و سه دکل در بخش حفر چاه های توسعه ای بکارگیری شده است.

وی افزود: از مجموع دستگاه های پیش گفته، سه دکل 20، 84 و 85 با توجه به نوع سازه نیاز به افزایش ارتفاع  از سطح دارد که در نخستین گام دکل 85 به عنوان پایلوت انتخاب و با هدف افزایش کارآیی ارتقاء کیفی یافت.

آل محمود با اشاره به اینکه دکل حفاری 85 فتح برای آغاز عملیات در موقعیت فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در مناطق نفتخیز جنوب استقرار یافته است، اظهار کرد: با توجه به گستره وسیع عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بخش عمده دستگاه های حفاری این مدیریت در حوزه فعالیت این شرکت مشغول بکار می باشد.

دستگاه حفاری 85 آماده تعمیر یک حلقه چاه در میدان نفتی آبتیمور

رئیس دستگاه حفاری 85 فتح گفت: این دکل پس از تعمیرات دوره ای (اورهال) و افزایش ارتفاع سازه برای حفاری و تعمیر یک حلقه چاه در میدان نفتی آبتیمور در نزدیکی اهواز استقرار یافت.

کمیل بابایی افزود: در مراحل نصب و برپایی این دکل که با حضور مدیر، معاون و مسئولان مدیریت عملیات حفاری خشکی – 3 و با نظارت کارشناسان مدیریت HSE انجام شد، کارکنان تلاشگر در مدیریت ترابری و نیروهای اقماری مستقر بر روی دکل همکاری و مشارکت داشتند.

وی اظهار کرد: دکل 85 در نخستین ماموریت خود پس از بازسازی و ارتقاء کیفی، تعمیر چاه شماره 3 آبتیمور را آغاز کرد که براساس دستورالعمل کارفرما، رفع اشکال آن در مدت 70 روز برنامه ریزی شده است.

بابایی یادآور شد: پیش از این دستگاه حفاری 85 فتح در سال جاری شش حلقه چاه را تکمیل و در مدار تولید قرار داده بود.

نقش گروه عملیاتی فجر 8 ترابری شرکت در برپایی دکل 85 فتح

مسئول گروه عملیاتی فجر 8 مدیریت ترابری سنگین شرکت گفت: وظیفه نصب و راه اندازی دکل 85 فتح بر عهده این گروه محول شد.

ملک نجفی با اشاره به انتقال سازه، ماشین آلات و تجهیزات دکل از یارد تعمیرات مدیریت عملیات حفاری خشکی – 3 به موقعیت عملیاتی ظرف 15 روز، افزود: با تدارک تجهیزات لازم عملیات نصب و برپایی دکل روز پنجشنبه (19 اسفندماه) در مدت زمان تعیین شده انجام گردید.

وی اظهار کرد: در عملیات نصب و برپایی این دکل گروه تخصصی عملیاتی متشکل از 10 نفر به همراه دو دستگاه خودرو کشنده فوق سنگین و دو دستگاه چرثقیل 50 تنی مشارکت و با همکاری کارکنان دکل این کار با وجود تغییرات در ارتقاع سازه به نحو مطلوب در کمترین زمان ممکن محقق و دکل در محل پیش بینی شده تثبیت و آماده عملیات شد. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار