مدیرکل دامپزشکی استان همدان بر نقش شهروندان در پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان تأکید کرد و گفت: رعایت اصول قرنطینه مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری است و طیوری که وارد استان می‌شوند باید دارای مجوز بهداشتی باشند و سلامت این طیور احرازشده باشد.
کد خبر: ۳۹۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 12 March 2017
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان همدان، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این نوع بیماری در استان گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا؛ محمدرضا رسولی با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزا هستند ادامه داد: کارشناسان سازمان دامپزشکی و ماموران سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله و جلوگیری از انتشار این بیماری به طور مستمر از تالاب های استان همدان بازدید و سرکشی می کنند و به محض مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی، موارد را به دامپزشکی اطلاع می دهند.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری حمل غیرمجاز کود است لذا باید کودهای مرغی که کشاورزان در فصول کشت و کار منتقل می کنند دارای مجوز بهداشتی باشند و دوره تخمیر را گذراننده و غیرعفونی شده باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بر نقش شهروندان در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان تاکید کرد و گفت: رعایت اصول قرنطینه مهمترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری است و طیوری که وارد استان می شوند باید دارای مجوز بهداشتی باشند و سلامت این طیور احراز شده باشد. 

به گزارش ایرنا رسولی اضافه کرد: آنفلوآنزای حاد یکی از بیماری های به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A در سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه پرورش دهندگان طیور باید به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی خود موارد را به این اداره کل اطلاع دهند گفت:ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها و مرغداری ها حضور دارند و پیش از کشتار، مرغها را معاینه و برای کشتار و حمل، گواهی بهداشتی صادر می کنند.

گفتنی است؛ ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N1 بین انسان و پرندگان مشترک است. 

در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) داده شد. 

در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش و اعلام کردند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در پرندگان موجود در روسیه که دامنه شیوع آن فقط بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چند روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند. 

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده، می تواند به این بیماری مبتلا شود.

باوجود آنکه شیوع آنفلوآنزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوآنزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به این دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی از شیوع این بیماری در یکی از مزارع پرورش طیور آلمان خبر داده شد. همزمان این بیماری در چند کشور دیگر از جمله فرانسه نیز مشاهده شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار