مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی اهواز؛
برنامه ای که در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز در حال انجام است، سمپوزیوم شکاف لب و کام نام دارد که روز اول یعنی پنج شنبه ٢٦ اسفندماه ١٣٩٥ با عمل های شکاف کام، کار خود را شروع کردیم به این دلیل که اگر عارضه و خونریزی شدیدی به وجود آمد، همه پزشکان جراح در اهواز حضور دارند و امکان کمک رسانی به شکل مناسب و تخصصی مهیا است.
کد خبر: ۳۹۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 18 March 2017

دکتر قلمبر مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برگزاری سمپوزیوم جهت درمان شکاف کام و لب از ٢٦ لغایت ٢٨ اسفندماه ١٣٩٥ به سرپرستی دکتر کلانتر هرمزی در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز گفت: برنامه ای که در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز در حال انجام است، سمپوزیوم شکاف لب و کام نام دارد که روز اول یعنی پنج شنبه ٢٦ اسفندماه ١٣٩٥ با عمل های شکاف کام، کار خود را شروع کردیم به این دلیل که اگر عارضه و خونریزی شدیدی به وجود آمد، همه پزشکان جراح در اهواز حضور دارند و امکان کمک رسانی به شکل مناسب و تخصصی مهیا است.

وی افزود: حدود 290 نفر برای این سمپوزیوم ثبت نام کرده بودند که از بین آنها حدود 50 نفر انتخاب شدند و قرار است در دو روز که روز اول به شکاف کام و روز دوم به شکاف لب اختصاص یافته است، بیماران عمل شوند.

قلمبر راجع به آمار مبتلایان به شکاف کام و لب در استان خوزستان اظهار داشت: آمار جهانی برای این عارضه وجود دارد اما متاسفانه هیچ گونه آماری در سطح استان خوزستان و ایران به ثبت نرسیده است و تلاش بر این است که در سمپوزیومی که قرار است در فروردین ماه 96 در بیمارستان 15 خرداد تهران راجع به عارضه شکاف کام و لب برگزار شود، از کلیه همکاران درخواست شود که بعد از عمل، آمار را به ثبت برسانند تا نسبت به این عارضه، اطلاعات دقیقی در ایران بتوان به دست آورد.

وی بیان داشت: روی هم رفته و علیرغم نداشتن آمار دقیق راجع به بیماران شکاف کام و لب در استان خوزستان، باید دانست که این عارضه در سطح وسیعی در این استان به چشم می خورد و در سطح بالاتری نسبت به استاندارد یک در هزار می باشد.

قلمبر خاطرنشان کرد: باید علاوه بر انجام عمل جراحی، در بحث فرهنگ سازی نیز اقداماتی انجام بگیرد و به خانواده ها آموزش داده شود که اگر با شکاف کام و لب در خانواده مواجه هستند، بچه های بعدی آنها احتمال بالاتری برای مبتلا شدن به این عارضه را دارند.

وی تصریح کرد: دلیل ایجاد عارضه شکاف کام و لب به طور دقیق مشخص نشده است و جزء عوارض مادرزادی خوانده می شود، اما گفته می شود بعضی عوامل محیطی و مصرف برخی داروها در سه ماهه اول بارداری مادر می تواند باعث ایجاد شکاف در کام و لب شود، ولی قطعاً ثابت شده است که اگر آمار اولیه برای مبتلا شدن به این عارضه یک در هزار می باشد، برای والدینی که خود مبتلا به این عارضه هستند، احتمال مبتلا شدن فرزند آنها به این عارضه چهار درصد می شود و اگر فرزند اول دچار عارضه شده باشد، احتمال مبتلا شدن فرزند دوم، هفده درصد می شود، بنابراین بایستی در این زمینه به خانواده ها اطلاع رسانی و آموزش داده شود.

مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در این سه روز برگزاری سمپوزیوم، انجام اینگونه عمل ها به صورت کاملا رایگان می باشد و هیچگونه هزینه ای حتی به عنوان فرانشیز از بیماران مراجعه کننده دریافت نمی شود.

قلمبر در پایان گفت: انتظار می رود که گروه های دیگر پزشکی نیز با در نظر گرفتن مردم محروم که از توان مالی کافی برای درمان برخوردار نیستند، در این مسیر خیرخواهانه و خداپسندانه گام بردارند تا ذره ای هر چند ناچیز از مشکلات مردم کاسته شود.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر قلمبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار