برای دستیابی به اقتصاد قدرتمند به عنوان ثمره اقتصاد مقاومتی باید ظرفیتهای درونی کشور مبتنی بر ساخت درونی اقتصاد و با اولویت ظرفیتهای موجود به ویژه در بخش کشاورزی آزاد شود. از جمله ظرفیتهای موجود در صنعت کشاورزی ایران توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی انحصاری ایران میباشد. به صورت نمونه میتوان به محصول انار در کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۳۹۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 27 March 2017
به گزارش تابناک : کشورهای تولید کننده انار در دنیا شامل ایران، هندوستان، ترکیه، اسپانیا، چین، آمریکا،مصر، فلسطین اشغالی و افغانستان می باشند که مجموعا 170 هزار هکتار سطح زیر کشت با تولید 1/7میلیون تن می باشد.

ایران با سطح زیر کشت 68 هزار و 600 هکتار باغات انار و عملکرد 14 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار، نخستین رتبه را در جهان دارد.

در مجموع 81 هزار و700 هکتار باغ انار داریم که 68 هزار و 600 هکتار آن بارور و 13 هزار هکتار آن نهال بوده است در صورت بارور شدن باغات جدید نزدیک به 200 هزار تن تولید اضافه می شود.

در سال 94 با تولید 990 هزار تن و در سال 95 با تولید یک میلیون تن رتبه اول جهان را دارد. کشورهای هند، چین، آمریکا و ترکیه در رتبه های بعدی پس از ایران قرار گرفته اند. 

توسعه تجارت محصول انار باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

در حال حاضر مهم ترین بازارهای هدف صادرات انار ایران عراق، روسیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هلند، آلمان، سوئد، کویت، فرانسه و سوئیس است که با رایزنی و شناسایی محصول انار ایران بازار های هدف توسعه یابد. 

 رتبه دوم هند است که 42000 هزار هکتار توانسته تنها 300 هزار تن تولید کند. رتبه سوم ترکیه است که با 17833 تن تولید کند که 92 درصد مصرف داخلی دارد و تنها 8 درصد توان صادرات دارد.

رتبه اول تولید انار با مدیریت بلند مدت در سالهای طولانی گذشته متعلق به ایران است.

قیمت هر کیلو انار نیم دلار است به این معنی که ما با فرض کسر ۵۰ درصد به عنوان مصرف داخلی، تنها از صادرات ۵۰۰ هزار تن انار در سال میتوانیم ۲۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.



منبع : صراط
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار