استاندار خوزستان گفت؛
تصویب پنج طرح مهم و زیربنائی دولت برای خوزستان با 230 هزار میلیارد ریال، نشان از توجه و عزم جدی دولت تدبیر و امید در جهت توجه به ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی است
کد خبر: ۴۰۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 05 April 2017
غلامرضا شریعتی اظهار کرد: این طرح ها شامل احداث مرکز جامع کنترل سرطان، اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، احیای رودخانه کارون، طرح توسعه و تجهیز شبکه توزیع برق خوزستان و مهار کانون های داخلی ریزگردها است که هفته گذشته در دولت مطرح و به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه هدف از تصویب این طرح ها تقویت زیرساخت های خوزستان است افزود: بند نخست یکی از مصوبه های اصلی هیات دولت مربوط به بحث آب شرب و فاضلاب خوزستان است.

شریعتی گفت: مساله آب شرب در برخی استان های کشور، به دلیل مشکل کمی آب شرب است اما در خوزستان آب شرب هم از نظر کمی و هم کیفی مشکل دارد.

وی با اشاره به ساخت سدهای عظیم بر روی رودخانه های خوزستان و به تبع آن کاهش دبی رودخانه ها به ویژه کارون، افزود: از سوی دیگر به دلیل رشد فزاینده جمعیت در خوزستان میزان فاضلاب خانگی چند برابر شده که این فاضلاب به رودخانه ها سرازیر می شود که این مساله کیفیت آب شرب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، این در حالیست که در خوزستان عمده آب شرب مردم از محل منابع آب سطحی تامین می شود.

شریعتی اضافه کرد: سامانه توزیع انتقال آب شرب خوزستان نیز فرسوده شده و از این جهت در عمل بحث کیفی آب شرب مردم با مشکلات متعددی روبه رو است، به همین دلیل در ابتدای شروع به کار در استانداری یکی از برنامه های اصلی خود را ایجاد زیرساخت های لازم برای رفاه، آسایش و سلامت مردم است قرار دادم.

به گفته وی، سامانه فاضلاب شهرهای خوزستان نیز به شدت دچار مشکل است.

وی گفت: در این زمینه با رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر نیرو به صورت مکرر جلساتی برگزار کردیم و با ارائه مستندات و دلایل متقن دولتمردان را قانع کردیم که یکی از معضلات اصلی خوزستان مساله آب و فاضلاب است.

وی افزود: با توجه به هزینه های بالای اجرای طرح های آب و فاضلاب خوزستان، برخی از مدیران باتجربه و متخصص تصویب و اجرای این طرح ها را دست نیافتنی می دانستند، چرا که دولت با تنگناهای مالی روبه رو است؛ اما با موافقت رئیس جمهوری و حساسیت و نگرانی ایشان نسبت به معضل آب و فاضلاب خوزستان، قرار شد این طرح ها در شورای اقتصاد که زیر نظر رئیس جمهوری است ارائه و تصویب شود.

رییس شورای اداری خوزستان اظهارکرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری به خوزستان درخواست حل معضل آب و فاضلاب را مطرح کرده و پیشنهاد دادم تحقق آن را به عنوان هدیه سفر خوزستان، به مردم قول بدهند که رئیس جمهوری این پیشنهاد را پذیرفت، این در حالیست که با این وعده دولت متعهد به پرداخت حدود 100 هزار میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی یا فایناس خواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت قراردادهای فایناس را به دلیل نیاز به ضمانت و ایجاد بار سنگین مالی، به راحتی نمی پذیرد اما رئیس جمهوری تاکید کرد که در مورد آب و فاضلاب خوزستان اجرای این طرح ها را متعهد می شود.

شریعتی افزود: در پی تصویب این طرح و دستور رئیس جمهوری، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هیات همراه به خوزستان عزیمت و موضوع را بررسی و برنامه ریزی کرده تا این تعهد جنبه رسمی پیدا کند.

 

* مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد در امسال

استاندار خوزستان بند دوم این مصوبه را مربوط به مشکل ریزگردها دانست و گفت: گرد و غبار یکی از مشکلات جدی خوزستان است، گرچه 35 درصد کانون ریزگردها داخلی و 65 درصد آن خارجی است.

وی افزود: تلاش دولت تدبیر و امید منجر به تصویب قطعنامه های بین المللی در زمینه گرد و غبار شده که برای مهار کانون های خارجی باید با رایزنی هایی که انجام می دهیم، کشورهای همسایه را مجاب به پایبندی به این قطعنامه ها کنیم.

شریعتی با اشاره به اثرات منفی کانون های داخلی در خوزستان گفت: حل این مساله از خواسته های به حق مردم خوزستان بوده و در مدت 12 سالی که به صورت جدی از وقوع این معضل می گذرد مشکلاتی را برای مردم ایجاد و استانداردهای رفاه در زندگی مردم را پایین آورده است.

وی ادامه داد: دولت گذشته نیز مصوباتی برای حل مشکل گرد و غبار داشته که به سرانجام نرسید اما دولت یازدهم به صورت جدی این طرح را پیگیری کرده و عملیات اجرایی آغاز شده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: نهالکاری در حدود هشت هزار هکتار تا پایان فروردین انجام می شود که پس از آن به دلیل گرما و پایان فصل نهالکاری، کار تولید و نهالکاری برای مهر آینده باید اجرا شود.

شریعتی گفت: دولت متعهد شده در سال نخست طرح مهار کانون های گرد و غبار، حدود 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان را تثبیت کند.

وی اضافه کرد: در یک برنامه میان مدت پنج ساله 320 هزار هکتار از کانون های ریزگرد زیر پوشش گیاهی قرار می گیرد و در یک برنامه بلند مدت نیز 800 هزار هکتار از زمین ها برای نهال کاری در برنامه دولت قرار دارد و دولت متعهد شده در این زمینه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار تامین کند.

 

* دستور جهانگیری برای اختصاص آب به طرح 550 هزار هکتاری

استاندار خوزستان ادامه داد: بند سوم از پنج مصوبه اخیر هیات دولت نیز که ناظر بر یکی از وعده های رئیس جمهوری با هدف توانمند سازی و خلق ثروت برای خوزستان و اقشار مختلف مردم بوده است، شامل اجرای طرح 550 هزار هکتاری زمین های کشاورزی خوزستان است.

وی افزود: این طرح 17 سال متوقف بوده و در این زمینه نیز با مجوز رهبر معظم انقلاب اعتبار بالغ بر 1.5 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح در گام نخست آن به مساحت312هزار هکتار اختصاص داده شد.

شریعتی با بیان اینکه گام نخست طرح 550 هزار هکتاری تا پایان امسال به اتمام می رسد یادآور شد: از 238 هزار هکتار باقی مانده 229 هزار هکتار در خوزستان و بقیه مربوط به استان ایلام است که منابع مالی مشخصی نداشت و با توجه به مشکلات مالی شدید دولت امکان ادامه این طرح بعید به نظر می رسید اما با پیگیری انجام شده و با توجه به تاکیدات رهبری و وعده رئیس جمهوری برای تحقق کامل طرح، در نهایت این مساله در جلسه هفته گذشته هیات دولت مطرح شد.

وی تاکید کرد: به دستور معاون اول رئیس جمهوری تخصیص آب برای گام دوم این طرح به وزارت نیرو واگذار شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در این زمینه توافق نامه ای میان وزارتخانه های مربوطه و استانداری خوزستان برای تخصیص آب و ایجاد کانال های اصلی و فرعی زهکشی منعقد شده است.

شریعتی با بیان اینکه مردم خوزستان نباید متحمل عوارض طرح 550 هزار هکتاری شوند، افزود: در این توافقنامه تاکید شده که برای اجرای گام دوم، مسائل زیست محیطی و ساماندهی زهاب های این طرح نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در دیداری که با رئیس جمهوری داشتم ایشان به اجرای کامل این طرح تاکید داشتند.

وی از اختصاص 120 هزار میلیارد ریال برای اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد طرح زهکش های سراسری به صورتی اجرا شود تا مشکل زیست محیطی و عوارض آن برطرف شود.

استاندار خوزستان اظهارکرد: این اقدام هزینه کار را بالا می برد ولی سلامت مردم را تضمین می کند و موجب صیانت از رودخانه های خوزستان می شود.

شریعتی در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان تامین کننده بخش عظیمی از برق کشور است گفت: در حوزه برق نیز دولت اعتباری معادل 15 هزار میلیارد ریال برای نوسازی و ترمیم و تجهیز خطوط انتقال برق خوزستان اختصاص داد.

طرح احیای 800 هزار هکتار از زمین های خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری، سال 1375 در سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور در قالب بهبود روشهای آبیاری و زهکشی و تسطیح زمین ها معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 به دنبال سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد.

گام نخست این طرح به مساحت 300 هزار هکتار اجرایی شده اما وزارت نیرو با تامین آب فاز دوم تا کنون موافقت نکرده بود.

 

* 15 میلیون دلار برای احیای کارون

استاندار خوزستان در ادامه احیای رودخانه کارون با پیشنهاد رییس سازمان محیط زیست کشور را نیز جزو مصوبات هیات دولت عنوان کرد و گفت: بر این اساس از 500 میلیون دلار بودجه ساماندهی فاضلاب کشور 15میلیون دلار آن به خوزستان اختصاص می یابد.

شریعتی تاکید کرد: مجموع این مصوبات خارج از نوبت در شورای اقتصاد به ریاست رئیس جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و برای اجرای این طرح ها زمان بندی مشخصی اعلام شده که برای اجرای طرح های جامع فاضلاب سه سال، طرح 550 هزار هکتاری چهار سال، مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد در یک سال و بقیه در پنج سال اجرا شود.

استاندار خوزستان همچنین یادآور شد: در دو هفته اخیر دو مصوبه دیگر در شورای اقتصاد برای استان خوزستان مطرح شد که تحت الشعاع این پنج مصوبه بزرگ هیات دولت قرار گرفته است؛ یکی از این مصوبات احداث مرکز جامع کنترل سرطان در خوزستان است که در تفاهم نامه میان ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری قید شده بود.

وی افزود: تفاهم نامه ای میان دولت و ستاد فرمان حضرت امام برای احداث 10 مرکز جامع سرطان در کشور منعقد شده بود که خوزستان در میان این استان ها نبود که این مساله پیگیری و با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و ستاد حضرت امام رایزنی طولانی صورت گرفت.

شریعتی گفت: در شورای اقتصاد فعلا راه اندازی سه مرکز جامع سرطان در کشور تصویب شد که یکی از آنها در خوزستان خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات شورای اقتصاد، احداث کارخانه کاغذسازی است که در این زمینه مقرر شد تفاهم نامه میان ستاد اجرای فرمان امام و شرکت توسعه نیشکر خوزستان منعقد شود.

توفان گرد و غباردر هشتم بهمن ماه امسال، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

این مساله باعث شد دولت کارگروه ویژه ای برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تشکیل دهد و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شد. رئیس جمهوری نیز برای پیگیری مشکلات خوزستان پنجم اسفند سفر یک روزه ای به اهواز داشت که در این سفر برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان قول مساعد داد.

استان خوزستان از حدود سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.

منبع: تابناک
برچسب ها: غلامرضا شریعتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار