الباجی نماینده اهواز در شورای اداری خوزستان؛
صنایع بیشترین آسیب را به زیرساخت های استان اعم از محیط زیست، آب، راه و غیره وارد می کنند اما در مقابل خدمات مناسبی به شهروندان خوزستانی بویژه در زمینه اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به امر آموزش و تحصیل جوانان نداشته و ندارند
کد خبر: ۴۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷ 05 April 2017
جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس در نشست شورای اداری خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: امیدوارم در آستانه میلاد خجسته مظهر قسط و عدالت مولا امیرالمومنین علیه السلام، شاهد تبلور گفتمان علوی در رفتار دولتمردان خود باشیم تا زمینه ساز نفی تبعیض و محرومیت ها و توزیع برابر فرصت ها و ظرفیت ها باشند.

وی گفت: بخش صنعت، تنوع و گستردگی آن همواره یکی از مولفه های توسعه استان و عرصه مهم رونق تولید و اشتغال است اما بدلیل سیاست ها و رویکردهای دولت گذشته در ابعاد بین المللی و داخلی شاهد رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و کارگاهی بویژه کارخانجات بزرگ‌ در اهواز و خوزستان از جمله گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، شرکت فولاد خوزستان، لوله سازی اهواز، صنایع نیشکر هفت تپه و غیره بطوریکه در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی و کارگاهی و ۱۴ شهرک صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل می باشند و این امر علاوه بر کاهش تولید، موجب بیکار شدن هزاران نفر و تحمیل بدهی کلان بر این واحدها شده است بطور نمونه کارکنان بسیاری از این واحدها ۳ الی ۴ ماه بدون حقوق باقی مانده و شرمنده خانواده های خود شدند.

وی گفت: انتظار می رود در راستای توانمند سازی این واحدها، دولت در قالب یک طرح ضربتی و تخصیص اعتبار ویژه بخشی از موانع فراروی صنعت فرتوت و آسیب دیده خوزستان را بردارد.

الباجی گفت: بسیاری از صنایع بزرگ و تولیدی خوزستان خصوصا در بخش پتروشیمی  ، نیشکر و فولاد .. وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری و بانک ها می باشند به همین دلیل باتوجه به تمرکز دخل و خرج و فرایند تصمیم سازی این صنایع در پایتخت، بخش اعظم واحدهای فوق الاشاره هیچ گونه هماهنگی با مدیریت استان نداشته و متاسفانه فاقد پیوست کارکرد اجتماعی در مناطق محل استقرار می باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این صنایع بیشترین آسیب را به زیرساخت های استان اعم از محیط زیست، آب، راه و غیره وارد می کنند اما در مقابل خدمات مناسبی به شهروندان خوزستانی بویژه در زمینه اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به امر آموزش و تحصیل جوانان نداشته و ندارند . امیدواریم ضمن حرکت این صنایع به سمت استفاده از مدیران بومی شاهد نقش آفرینی آنها در اشتغالزایی بومی و کاهش آسیبهای اجتماعی باشیم.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در ادامه گفت: راه مقابله با کانون های داخلی تولید ریزگردها در خوزستان نهالکاری و مالچ پاشی نیست، باید پهنه های آبی را احیا کرد و این امر جز از رهگذر تامین حقابه و توقف اجرای طرح های انتقال آب و سدها امکان پذیر نخواهد بود.

الباجی افزود: مسئولان نظام و دولت بدانند که خوزستان با بحران فراگیر زیست محیطی بی سابقه ای مواجه است و پیامدهای ناشی از این بحران کمتر از هشت سال جنگ تحمیلی نیست. بی شک محیط زیست وقتی در حال تعادل است که عوامل تشکیل دهنده آن از نظر کمی، کیفی و ارتباطی در شرایط مناسبی قرار گرفته باشند.

هرگونه تغییر در هر یک از عوامل برقرارکننده تعادل بدون تردید موجب تغییر در سایر عوامل شده که در نهایت موجب برهم خوردن تعادل و تغییر تناسب محیط زیست می شود.

وی گفت: به باور بسیاری از کارشناسان منشا و عامل اصلی آلودگی و تخریب محیط زیست به ویژه در خوزستان طی  ۱۳  سال اخیر ناشی از مدیریت غلط منابع آبی و تاکید غیرعلمی بر انتقال آب بین حوضه ای، اجرای طرح های  نفتی و کشاورزی بدون داشتن ضمیمه زیست محیطی، گسترش صنعت قدیمی سدسازی و همچنین آلایندهای صنعتی است. ما نگران سلامتی شهروندان و محیط زیست و آینده این استان هستیم. مسائلی چون آلودگی هوا، آب و خاک، پدیده گرد و غبار، بحران کم آبی، افزایش ابتلاء به سرطان های مختلف و ده ها چالش زیست محیطی دیگر عرصه زندگی را بر مردم تنگ کرده است و با پیامدهای این معضلات دست به گریبان هستند.

 الباجی اضافه کرد: در سیل بهار سال ۹۵ حدود ۱۷ روستای بخش مرکزی اهواز واقع در حاشیه دز بطور کلی دچار آسیب و خسارات جدی شدند و تمام محصولات کشاورزی از بین رفت که در مجموع این سیل حدود ۴۸۱ میلیارد تومان به اراضی خسارت زد. همچنین طبق برآوردهای مسئولان استان در نتیجه سیل ۲۵۳ هزار و ۵۶۰ هکتار زمین زراعی ، ۲۸۵ هکتار اراضی باغی آسیب دید ، حدود ۳۲۵ هزار تن از محصولات زراعی ، ۳ هزار راس دام سبک، ۴ هزار و ۲۳۷ دام سنگین و ۷۰۰ قطعه طیور در سطح شهرستان های اهواز ، شوش ، دزفول و شعیبیه  تلف شد. اما علیرغم گذشت یکسال از آن حادثه تلخ تاکنون بیمه های کشاورزی و دستگاههای مربوطه نسبت به انجام تکالیف قانونی و پرداخت حداقل خسارات کشاورزان اقدام نکرده و با بهانه های واهی از این مسئولیت شانه خالی می کنند .انتظار می رود دولت محترم در آستانه فصل زراعی ۹۶ در راستای توانمند سازی کشاورزان با تصویب اعتباری فوق العاده نسبت به پرداخت خسارات کشاورزان آسیب دیده از سیل خوزستان اقدام نماید.

 الباجی گفت: باتوجه به گسترش آلاینده های زیست محیطی و افزایش تعداد بیماران سرطانی، تنفسی و اپیدمی های فعال پوستی و انگلی، توسعه مراکز خدمات درمانی در استان با هدف جلوگیری از سونامی سرطان و غیره ، یک ضرورت جدی است و مجموعه نمایندگان اهواز تاکنون نشست های متعددی را وزیر بهداشت ، معاونین و دیگر مدیران داشته و خواهان توجه خاص به این بخش شده اند. از جنابعالی استدعا دارد در خصوص تصویب طرح و اعتبار لازم جهت احداث بیمارستان تنفسی در اهواز و ایجاد دو بیمارستان در شهرهای حمیدیه و ملاثانی عنایت و دستور مقتضی را به وزارت بهداشت و درمان ابلاغ فرمایید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار