بقلم ؛نویسنده،محسن بابادی. استعدادیاب و مربی فوتبال رده های پایه کشور
کد خبر: ۴۰۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 09 April 2017
رده سنی 8 تا 10 سال ، با رده 6 تا 8 سال بسیار متفاوت است . اکثر مربیان مدارس فوتبال برای فعالیت در این رده ، نسبت به رده ماقبل رغبت بیشتری نشان داده که دلایل آن به قرار ذیل است :

1 . در این رده با 1 بازیکن خردسال سر و کار نداشته و مقابل آنان 1 کودک قرار دارد  .
2 . اگر بازیکنی در اجرای خواسته مربی ناتوان باشد ، کمتر شاهد گریه یا قهر کردن وی خواهند بود .
3 . تعداد بازیکنان گوشه گیر و خجالتی کمتر بوده و وابستگی آنان به پدر و مادر ، نسبت به قبل کاهش یافته است .

4 . بچه ها بعلت حضور 2 یا 3 ساله در دبستان ، اجتماعی تر شده و برای حضور در فعالیت های گروهی تمایل بیشتری از خود نشان می دهند .
5 . در پوشیدن کاور ، کفش ، بستن بند کفش و... نیاز چندانی به کمک مربی ندارند . ( امکان رویت موارد جزئی نیز وجود داشته که البته اجتناب ناپذیر است . )

6 . بچه ها نه تنها نظم و انضباط را در دبستان یاد گرفته و می شناسند ، بلکه تا حدودی آن را بعنوان 1 اصل پذیرفته اند .
7 . رابطه شاگرد و استادی و آموختن از اشخاص قابل اعتمادی همچون مربی که همانند پدر و مادر دلسوز باشند را فرا گرفته و پذیرفته اند .
8 . بیش از آنکه با دیدگاه تفریح و بازی به فعالیت نگریسته و نوع آن برایشان مهم نباشد ، بفکر (( لذت بردن از ورزش فوتبال )) هستند نه خواسته ای دیگر .

9 . از بین بازیکنان مورد علاقه داخلی و خارجی ، برای خویش الگوسازی نموده ، خود را (( کریس رونالدو یا لیونل مسی و...)) نامیده و سعی در تقلید از آنان دارند .
10 . دارای قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری بوده و حس همکاری با مربی در جهت اجرای تمرین را بهتر لمس می نمایند .

11 . اهمیت زمان را دانسته و بعنوان مثال : اگر 1 دقیقه زمان آب خوردن در هر سری استراحت حین تمرین لحاظ شود ، متناسب با آن زمان ، وقت خود را برای رفت و برگشت به آبخوری یا قمقمه موجود در ساکشان تنظیم میکنند . یا اگر تایم بازی 5 تا 7 دقیقه باشد ، آن را کاملا احساس نموده ، برای آن بازه زمانی برنامه ریزی کرده و اگر بیش از آن طول بکشد ، گهگاه به مربی نگریسته و منتظر سوت پایان خواهند بود . حتی بازیکنان کنار زمین ، بدون داشتن ساعت ، متوجه می شوند که نوبتشان فرا رسیده است  .

12 . اگر جدی ترین مربیان ، در رده 6 تا 8 سال مجبور بودند خویشتن را از لحاظ رفتاری و فکری همسن بچه ها نمایند ، در این رده کمی بهتر می توانند جدیت خویش را بروز دهند . البته میبایست با ملایمت خاصی نیز همراه باشد . زیرا هنوز درک بچه ها کامل نشده و روحیه ای حساس دارند .
13 . بچه ها از نظر توانایی فکری و خصوصا جسمی ، به پختگی بیشتری رسیده ، بافت عضلانی آنان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و دوندگی ، انعطاف پذیری و آستانه تحملشان در برابر خستگی ناشی از تمرین افزایش یافته است .
14 . میل به بازی در تمامی آنان وجود داشته و بندرت مشاهده می شود در 1 بازی 5*5 ، بازیکنی بدون تحرک و بحالت انزوا نظاره گر بازی بقیه باشد .

15 . اعتماد بنفشان افزایش یافته ، جنب و جوش و سر و صدایشان حین تمرین و مسابقه بهتر از رده قبل شده است .
16 . به هیچ وجه از بازی خسته نشده و حتی اگر مربی 3 یا 4 ساعت پیاپی بازی بگذارد ، با همان انگیزه ادامه داده و لذت می برند .
17 . بهتر از گذشته متوجه کیفیت چمن ، نوع توپ ، اهمیت کفش و ساقبند مناسب شده و بدنبال بهترین ها هستند .
18 . بندرت پیش می آید مربی را عمو یا آقا و...نامیده و معمولا او را آقای.....یا آقا مربی صدا می زنند . در حقیقت نقش و جایگاه مربی را پذیرفته اند .

19 . تنها آرزویشان شروع هر چه سریعتر تمرین و بازی از جانب مربی است .
20 . قدرت تشخیصشان از کیفیت بازی دوستان بالا رفته ، بخوبی می دانند چه کسی را جلو ، کدام بازیکن را دفاع و کدامیک را درون دروازه بگذارند . در واقع درک کاملی از وظایف اولیه دفاع ، دروازبان و مهاجم دارند .

21 . اهل دروغگویی نبوده و صادق ترین داوران هستند ( حتی اگر به ضررشان باشد ) . زیرا با دیدگاه منفعتی به فوتبال نمی نگرند ، بلکه فقط بدنبال بازی و لذت بردن از فوتبال هستند . در حقیقت باخت ، آنقدر برایشان ارزشمند نیست که بخواهند بخاطرش دروغ بگویند .
22 . در صورت ایجاد انگیزه کافی از جانب مربی ، از مسابقه با رده 12 تا 14 سال نیز نمی هراسند .
23 . بسیار به مربی وابستگی و علاقه داشته ، وی را مانند پدر و مادر خود دوست می دارند .

بازیی فوتبال را در دبستان یا محله تجربه نموده و صاحب مهارت هایی محدود ، متناسب با سن خود شده و چه بسا تجربه حضور در مدرسه فوتبال را سال های گذشته نیز کسب نموده اند .


منبع: تابناک
برچسب ها: بابادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار