دکتر لیلا بصیر؛
عوامل متعددی نظیر شکل و ساختمان دندان، میکروب‌های موجود در دهان، رژیم غذایی و رعایت بهداشت دهان در ایجاد پوسیدگی دندان‌ها دخیل هستند که برای کنترل آنها باید رژیم غذایی مناسب و بهداشت دهان و دندان از طریق آموزش‌های لازم رعایت گردد
کد خبر: ۴۰۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 12 April 2017
پوسیدگی دندان یکی از شایعترین بیماری‌های عفونی است که انسان در هر سنی ممکن است به آن دچار شوددکتر لیلا بصیر متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان اینکه دندان‌ها بزرگترین وسیله برای کمک به عمل گوارش هستند و غذایی که خوب جویده نشوند می‌تواند مشکلاتی در عمل هضم غذا ایجاد نماید، گفت: پوسیدگی دندان یکی از شایعترین بیماری‌های عفونی است که انسان در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و در میان کودکان و نوجوانان نیز از شیوع بالاتری برخوردار است.

این متخصص دندانپزشکی کودکان، پوسیدگی دندان را یک بیماری چندعاملی خواند و افزود: پوسیدگی سریع دندان های شیری، باعث ایجاد عفونت و مشکلات ناشی از آن شده و گاهی عادات مضری را در دوران کودکی ایجاد می کند که می تواند باعث بی نظمی دندان ها در آینده شود. همچنین پوسیدگی سریع دندان‌ها، باعث می شود که کودک در سن پایین، کشیدن و یا ترمیم دندان‌ها را تجربه کند که این موارد ممکن است موجب ترس از مراجعه به دندانپزشکی در سنین بالاتر شود.

وی ادامه داد: عوامل متعددی نظیر شکل و ساختمان دندان، میکروب‌های موجود در دهان، رژیم غذایی و رعایت بهداشت دهان در ایجاد پوسیدگی دندان‌ها دخیل هستند که برای کنترل آنها باید رژیم غذایی مناسب و بهداشت دهان و دندان از طریق آموزش‌های لازم رعایت گردد.

بصیر با اشاره به راه‌های درمان پوسیدگی دندان در کودکان اظهار داشت: براساس پیشرفت پوسیدگی در ساختمان و لایه‌های دندان روش‌های درمانی متفاوت و متنوعی وجود دارد که دامنه آن از یک ترمیم یا پر کردن ساده دندان آغاز شده و می تواند شامل ترمیم‌های عمیق‌تر، همرنگ یا غیر همرنگ دندان، معالجه ریشه و انواع روکش‌ها  باشد.

مدیر گروه دندانپزشکی کودکان با تاکید بر این موضوع که داشتن دندان‌های سالم و عاری از هر نوع ضایعه از آرزوهای دیرینه انسان بوده است، گفت: وقتی پیشرفت پوسیدگی به حدی زیاد باشد که سبب عفونی شدن مغز دندان، التهاب عصب، ایجاد آبسه یا تورم گردد به صورتی که کنترل عفونت امکانپذیر نباشد و احتمال پخش شدن عفونت در فضاهای صورتی و مغزی که تهدید کننده حیات انسان است، وجود داشته باشد، دندان باید بطور کامل از دهان خارج گردد.

وی همچنین تصریح کرد: به طور کلی کشیدن دندان کودک در هر سنی توصیه نمی‌شود مگر در مواردی که به آن اشاره شد چون فک و صورت کودک در حال رشد می باشد و فقدان حتی یک عدد دندان می تواند باعث برهم زدن فضاهای موجود در قوس فکی و همچنین ایجاد مشکل در رویش دندان‌های دائمی گردد و هر چه سن کودک در زمان کشیدن دندان کمتر باشد معمولا این آسیب شدیدتر است.

بصیر در پایان ضمن بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: انجام دستورات بهداشتی مسواک و نخ دندان منظم برای کودک، کنترل تغذیه کودک و معاینات دندانپزشکی منظم را جزء موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان برشمرد.
منبع: تابناک
برچسب ها: دندان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار