دکتر علی کیاست؛
در پزشکی هسته‌ای می‌توان با استفاده از مواد رادیواکتیو بسیار ضعیف با مقادیر بسیار کم به تشخیص و درمان بیماری‌ها پرداخت
کد خبر: ۴۰۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 12 April 2017
 امروزه امر درمان بدون دسترسی  به پزشکی هسته‌ای به خوبی امکان پذیر نمی‌باشددکتر علی کیاست متخصص پزشکی هسته‌ای، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان گلستان اهواز، پزشکی هسته‌ای را یکی از شاخه های جدید علم پزشکی برشمرد و گفت: در پزشکی هسته‌ای می‌توان با استفاده از مواد رادیواکتیو بسیار ضعیف با مقادیر بسیار کم به تشخیص و درمان بیماری‌ها پرداخت.

کیاست افزود: پس از گذشت سال‌ها از ایجاد این رشته همچنان  بر تعداد کاربردهای این فناوری در علم پزشکی افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش فناوری هسته‌ای در تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته برروی بدن انسان و اینکه پزشکی هسته‌ای در بررسی اکثر اعضای بدن انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند، اظهار نمود: در ابتدا کاربرد طب هسته‌ای به تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئید محدود بوده است، اما امروزه در تمام مراکز درمانی پیشرفته وجود دارد و امر درمان، بدون این دسترسی به خوبی امکان پذیر نمی‌باشد.

وی ادامه داد: امروزه پزشکی هسته‌ای عمدتا" جهت مقاصد تشخیصی به کار می‌رود که از موارد آن می‌توان به تشخیص بیماری‌های قلبی، مانند مشکلات عروق کرونر، بررسی مشکلات استخوان مانند تومورهای استخوان، همچنین بررسی بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری مانند انسداد یا برگشت ادرار، بررسی عفونت‌ها و نیز بررسی انواع تومورهای بدخیم اشاره کرد.

رئیس بخش هسته‌ای بیمارستان گلستان اهواز در ادامه افزود: مواد رادیو اکتیو مورد استفاده در پزشکی هسته‌ای از ۲ مسیر اصلی به دست می آید؛1) از راکتورهای‌های تحقیقاتی مانند راکتور تحقیقاتی دانشگاه تهران  که امروزه بخشی از نیازهای داخلی را تامین می‌کند. 2) شتاب دهنده‌های حلقوی که  در مراکز پزشکی هسته‌ای قابل نصب می‌باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مزایای غیرتهاجمی بودن پزشکی هسته‌ای و بی عارضه بودن فرایندها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال می‌توان از درمان پر کاری تیروئید نام برد که فقط با خوردن یک دوز ید رادیو اکتیو بدون جراحی یا درمان دارویی طولانی مدت امکان پذیر است.

وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز مهم  است که مواد رادیواکتیو طبیعی و تشعشعات آنها به طور طبیعی در همه جا وجود داشته و همه موجودات زنده در معرض مقادیر بی خطری از آن قرار دارند. در امور پزشکی نیز مقادیر به کا رفته بسیار کم است که این موضوع نباید باعث نگرانی بیماران گردد.

کیاست اظهار داشت: از ابزارهای مدرن پزشکی هسته‌ای می‌توان به دستگاه پت اسکن(PET Scan) اشاره کرد که کاربرد عمده آن در بررسی و تعیین طرح درمان بیماران سرطانی می‌باشد و امروزه بسیار فراگیر شده و در مراکز پیشرفته درمان سرطان، نقش محوری بازی می‌کند، ولی متاسفانه تعداد این دستگاه در کشور ما تناسبی با تعداد بیماران نداشته و فقط در تهران و مشهد قابل دسترس می‌باشد و ان شاءالله درآینده نزدیک با همکاری مسئولین شاهد بهره‌برداری از این تکنولوژی روز دنیا در استان خوزستان خواهیم بود.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر علی کیاست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار