تاکید معاون وزیر ارشاد؛
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت ویژه رسانه ها و نشریه های محلی و بومی و همچنین مجلات تخصصی خبر داد و اظهار داشت: یارانه ای با ضریب مشخص به این رسانه ها پرداخت می شود.
کد خبر: ۴۰۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 16 April 2017
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با مدیران و سردبیران روزنامه ها و خبرگزاری های استان خوزستان که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، به دغدغه ها و سوالات مطرح شده در بخش های مختلف مطبوعاتی پاسخ گفت.

وی با اشاره به تغییر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعاتی گفت: در سه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست های جدیدی را دنبال کرده که عملکرد ما باید بر اساس این سیاست ها قضاوت شود ..

انتظامی با بیان اینکه یکی از این سیاست ها عقب نشینی به نفع بخش خصوصی در دادن مجوزها برای نشریات، روزنامه ها و سایت های خبری است، افزود: در سه سال گذشته به رغم بالا بودن تقاضاها، اما هیچ گونه مجوز هفته نامه، روزنامه، خبرگزاری و .. برای بخش دولتی صادر نشد.

وی خار نشان کرد: استدلال ما در این موضوع این بود که ظرفیت خوبی در بخش خصوصی برای انتشار نشریه وجود دارد، روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی تقویت بخش خصوصی است و بخش خصوصی تنها صنعت نیست بلکه مطبوعات هم جزئی از آن است که در این راستا یارانه تمام رسان های متعلق به دولت و بخش عمومی قطع شد.

عقب نشینی وزارت به نفع صنوف

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عقب نشینی وزارت به نفع صنوف را سیاست دوم اعمال شده وزارت عنوان کرد و بیان داشت: در دولت یازدهم  نگاه ما نظارت و حمایت از رسانه ها بود و تلاش شد در حوزه تصدی گری و حتی تصمیم گیری ورود نکنیم و تصمیم گیری ها را به تشکل های مطبوعاتی و روزنامه نگاری واگذار کنیم.

وی با اشاره به مشکلات رسانه های استان برای صدور کارت معتبر خبرنگاری اذعان داشت: صدور کارت خبرنگاری وظیفه دولت نیست و نباید در این حوزه ورود کند بلکه بنگاه های مطبوعاتی و تشکل های حرفه ای رسانه ای صلاحیت صدور کارت خبرنگاری را دارند.

انتظامی در ادامه سخنان خود خواستار تعامل بیشتر و فعالانه تر رسانه ها و خبرنگاران با خانه مطبوعات شد و اظهار کرد: هر اندازه حضور و تعامل خبرنگاران با خانه مطبوعات بیشتر باشد قدرت این نهاد برای رفع مشکلات و دغدغه های خبرنگاران بیشتر خواهد بود.

ضرورت تعامل رسانه ها با خانه مطبوعات

وی با تاکید بر اینکه خانه مطبوعات به عنوان خانه خبرنگاران و رسانه ها ، اختیارات خوبی دارد و می تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه های خبرنگاران را مرتفع کند، خاطر نشان کرد:.تعامل رسانه ها با خانه مطبوعات به ما کمک می کند تا سیاست های عقب نشینی و تفویض اختیارات را با اعتماد به نفس بیشتری ادامه دهیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر مزیت فعالیت خانه های مطبوعات را وجود دموکراسی و مدیریت چرخشی در این تشکل ها دانست و گفت: اینکه افراد چگونه بالا می روند تعریف دموکراسی نیست، بلکه تعریف دموکراسی آن است که افراد چگونه از قدرت پایین می آیند. بر همین اساس در خانه های مطبوعات دموکراسی وجود دارد و دو سالی یک بار اعضای آن انتخاب می شوند.

وی شفافیت را یکی دیگر از سیاست های بخش فرهنگی و رسانه ای در سال های اخیر اعلام کرد و اذعان داشت: اعتقاد داریم رفتار و عمل شفاف و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات کمک بزرگی به کاهش هزینه های نظارتی خواهد شد و بهترین راه برای نظارت این است که مردم  با مکانیزم هایی بتوانند نظارت کنند.

تاکید بر توسعه فعالیت حرفه ای گری

انتظامی در ادامه سخنان خود بر توسعه حرفه ای گری در همه زمینه ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ظهور رسانه های مجازی کاهش شمار مخاطبان رسانه های مکتوب و نوشتاری را در روندی جهانی به دنبال دارد، فعالیت تخصصی می تواند با این روند مقابله کند.

وی خاطر نشان کرد: از سویی رسانه های بومی کمتر با آفت ها و آسیب هایی که روزنامه های سراسری با آن مواجه هستند، روبرو می شوند که خواستگاه حمایت ما از رسانه های محلی براین اساس است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از این حمایت ها اشاره کرد و افزود: افزایش سه برابری یارانه برا نشریات ١٠ استان کم برخوردار و همچنین نشریات تک شهر از جمله این حمایت ها می باشد همچنین از صدور مجوز و تغییر وضعیت این نشریات استقبال می شود.

بیمه خبرنگاران از سوی دولت خلاف حرفه ای بودن

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیمه خبرنگاری اشاره کرد و اظهار کرد: بیمه خبرنگاران از سوی دولت به استقلال و حرفه ای بودن فعالیت آنها خدشه وارد می کندو خلاف ثبات حرفه ای است.

انتظامی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران نبود رابط استخدامی بیمه ای و عدم تضمین امنیت شغلی است براین اساس  بیمه خبرنگاران رسانه ها را باید تشکل های صنفی و رسانه ای که در آن فعالیت حرفه ای می کنند انجام دهد.

وی با بیان اینکه مشوق هایی برای بیمه خبرنگاران در نظر گرفته شده تاکید کرد: البته در این راستا خانه مطبوعات با توجه به جایگاه قانونی که دارد می تواند برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران ورود کند و آن را به سرانجام برساند.

گفتنی است در این نشست مدیران مطبوعات، رسانه ها و پایگاه های مجازی مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

ضرورت آموزش های حرفه ای، بیمه خبرنگاران، حمایت دولت از رسانه های خوزستانی، صدور مجوز برای رسانه های مجازی و برخورد با رسانه های مجازی فاقد مجوز ، ارائه تسهیلات به خبرنگاران ، حمایت از رسانه های مستقل که وابستگی حزبی و جناحی ندارند و کمبود و گرانی کاغذ از مهمترین مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

همچنین در این نشست یاد و خاطره مرحومه عفت فتحی از فعالان رسانه خوزستان که سال گذشته دار فانی را وداع گفت؛ از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گرامی داشته شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار