استاندار خوزستان گفت؛
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم غیردولتی و غیرسیاسی بودن سازمان‌های مردم نهاد، گفت: در حال حاضر به خیر جمعی و توسعه آن در ابعاد مختلف بیش از گذشته نیازمندیم و در این مسیر باید به سرمایه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه کنیم؛ البته خیرین نیز باید در نحوه هزینه‌کرد و کمک‌هایشان نظارت و دقت لازم داشته باشند
کد خبر: ۴۰۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 18 April 2017
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم غیردولتی و غیرسیاسی بودن سازمان‌های مردم نهاد، گفت: در حال حاضر به خیر جمعی و توسعه آن در ابعاد مختلف بیش از گذشته نیازمندیم و در این مسیر باید به سرمایه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه کنیم؛ البته خیرین نیز باید در نحوه هزینه‌کرد و کمک‌هایشان نظارت و دقت لازم داشته باشند.

دکتر غلام‌رضا شریعتی در نشست با سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: ترجمه فارسی سازمان‌های مردم نهاد ترجمه تحت لفظی عبارت انگلیسی آن نیست بلکه ترجمه درست این عبارت، سازمان های غیردولتی است. ما باید طالب باشیم که سازمان‌های مردم نهاد زیر چتر دولت بیایند و جیره‌خوار دولت باشند ولی این سازمان‌ها باید از این موضوع سر باز بزنند زیرا اگر این‌گونه باشد دیگر نیازی به حضور و وجود این سازمان‌ها نیست.

وی افزود: یک مثلث در نظام جدید اداره حکومت‌ها به صورت مدرن وجود دارد که یک طرف آن بخش خصوصی و بازار، یک طرف آن دولت و در طرف دیگر سازمان‌های غیردولتی یا سازمان‌های مردم نهاد هستند و اگر قرار باشد سازمان‌های غیردولتی هم زیر چتر دولت بیایند، دیگر جزئی از مثلث نمی‌شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: بحث اینکه وظیفه دولت است که به این سازمان‌ها کمک کند و مسائل را تسهیل کند، جدا است؛ ولی اینکه دولت این سازمان‌ها را بیمه کند یا کارهایی از این قبیل انجام دهد، یعنی این سازمان‌ها مطیع و سرسپرده دولت و کارمند آن هستند و هرچه دولت گفت باید چشم بگویند. پس این موضوع با نوع این نهادها و فلسفه ایجاد و شکل‌گیری آن‌ها در تناقض است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های غیردولتی و موسسات خیریه از جهت توانمندی بالقوه و بالفعل خود و نیز به دلیل پویایی و تعدد، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار هستند. این نقش در کشور به تدریج ایفا و این جایگاه برای حاکمان و دولتمردان نیز تعریف می‌شود و روند به این سمت می‌رود که تصمیمی گرفته نمی‌شود که نظر سازمان‌های مردم نهاد در آن لحاظ نشود.

شریعتی گفت: سازمان‌های مردم نهاد هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند، اما ایفای نقش آنها شروع شده و این جایگاه باز شده است و به تدریج نیز بخش خصوصی و دولتی خود را جمع و جور کرده و در ذهن و نظام تصمیم گیری و تصمیم سازیشان این جایگاه را برای سازمان های مردم نهاد غیر دولتی باز می کنند و این موضوع، پیشرفتی قابل ملاحظه و جدی است که از دولتی که قبلا سازمان های مردم نهاد را به عنوان جاسوس و امثال اینها تلقی می‌کرد، به جایی رسیده است که در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها جایگاهی برای این نهادها قائل شده است و نظر آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد آسیب‌ها و نقاط قوتی دارند، ادامه داد: از آنجا که رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید، توسعه، افزایش و شکل‌گیری بیشتر تشکل‌های مردم نهاد به‌عنوان واسطه بین مردم و قوای حاکم و جامعه است؛ سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت در خصوص نحوه فعالیت و اثربخشی آن‌ها در کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار بااهمیت است و نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.

شریعتی گفت: استراتژی خیر به عنوان داروی بی‌بدیل ایران امروز است و با حضانت دادن به سازمان‌های مردم نهاد به این سمت حرکت می‌کنیم که از به فکر خود بودن به سمت خیر جمعی برویم.

وی خاطرنشان کرد: باید ارزش‌های زندگی جمعی و خیر جمعی را به جامعه بازگردانیم زیرا این موضوع در سال‌های گذشته در جامعه رنگ باخته است. در حال حاضر به خیر جمعی و توسعه آن در ابعاد مختلف بیش از گذشته نیازمندیم و در این مسیر باید به سرمایه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه کنیم؛ البته خیرین نیز باید در نحوه هزینه کرد و کمک‌هایشان نظارت و دقت لازم داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که دولتی تسهیل‌گر و حمایت‌گر در توسعه خیر جمعی در حوزه‌های اجتماعی باشد و سعی می‌کند روند کار سازمان‌های مردم نهاد را از تاسیس تا انجام امور تا آنجا که امکان دارد، تسهیل کند.

وی بیان کرد: برای اینکه به مفهوم ایران خوشبخت و امیدوار برسیم باید لایه‌های زیرین اجتماع را با تقویت سرمایه‌های اجتماعی به سرمایه بی‌بدیل و بی‌نظیر تبدیل کنیم. جامعه ما باید با تاکید بر مفهوم خیر جمعی و اجتماعی به سمتی پیش برود که احساس کنیم فرزندان ما زندگی بهتری نسبت به ما خواهند داشت و تحرک اجتماعی را چنان در اجتماع گسترش دهیم که زندگی بهتری برای فرزندانمان رقم بخورد.

شریعتی گفت: برای مبارزه با فقر و نابرابری و انواع این مشکلات که امروز خانواده‌ها با آن مواجه‌اند و استحکام خانواده‌ها را تهدید می‌کند و همچنین آشنایی مردم با حقوق شهروندی، قطعا راهی جز گسترش سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی نیست و هیچ نهاد دولتی و خصوصی نمی‌تواند نقش این سازمان‌ها را ایفا کند و از این بابت است که وظیفه می‌دانیم این سازمان‌ها را تقویت کرده و سعی کنیم به استقلال آن‌ها نیز کمک کنیم.

وی عنوان کرد: اگر اعتبار و کمکی هم به این سازمان‌ها می‌شود، جهت کمک به تسهیل روند کاری آن‌ها است، نه اینکه دولت قصد منت گذاشتن و یا برنامه‌ای برای آن‌ها داشته باشد. همچنین قرار است ما هم کمک قابل ملاحظه‌ای به این سازمان‌ها به ویژه در مراکز حاشیه‌ای و مناطق آسیب‌پذیر داشته باشیم.

استاندار خوزستان افزود: باز هم بر غیردولتی بودن و غیرسیاسی بودن سازمان مردم نهاد تاکید می‌کنم زیرا اگر این دو افتخار از آن‌ها جدا شود، ماهیت این سازمان‌ها دگرگون می‌شود و کارکردشان از دست می‌دهند و نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند. همچنین توصیه می‌کنم که سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خود تخصصی‌تر، علمی‌تر، کارشناسانه‌تر و با مطالعه بیشتر کار کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار