مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبار ویژه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: باید به سمت و سویی برویم که کتاب در سبد خانواده به ویژه در نزد مادران جایگاه مهم و ارزنده خود را بازیابد
کد خبر: ۴۱۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 26 April 2017
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبار ویژه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: باید به سمت و سویی برویم که کتاب در سبد خانواده به ویژه در نزد مادران جایگاه مهم و ارزنده خود را بازیابد.

محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید بدون شعار زدگی عمل شود، ابراز داشت: کتابخوانی در تحول زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیرگذار است و باید با استفاده از ایده های کارشناسانه و تجربه های ارزنده، از تکرار و رفتن در مسیر بی نتیجه ای که برای افزایش سران مطالعه بیان شده بود، پرهیز کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه بسیاری قرائت ادعیه و قرآن کریم را در سرانه مطالعه لحاظ می کنند، افزود: ادارات نهاد کتابخانه های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و حتی دستگاه های سیاسی و اقتصادی بودجه و اعتبار ویژه ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در نظر بگیرند تا از این طریق ایده و انگیزه کتابخوانی در جامعه گسترش یابد.

محمد جوروند کتاب را غذای روح عنوان کرد و گفت: همان گونه که مغازه های بی شمار و با غذاهای گوناگون برای غذای جسم در همه جا وجود؛ برای کتاب و کتابخوانی به عنوان غذای روح نیز باید کتابفروشی های متعددی وجود داشته باشد.

جوروند با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه در اهواز نسبت به سایر شهرها بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: کتابخانه های عمومی اهواز در مقایسه با جمعیت میلیونی آن بسیار ناچیز است و در برخی مناطق اهواز همچون «گلستان، شهرک دانشگاه و فرهنگ شهر» کتابخانه عمومی وجود ندارد؛ چنان که کتابفروشی های معتبر و ارائه کننده آثار به روز به تعداد انگشتان دست نمی رسد.

وی افزایش کتابفروشی ها و کتابخانه ها را در سطح ارتقای سرانه مطالعه عاملی مهم بیان کرد و اظهار داشت: انجمن کتابخانه های عمومی استان می تواند راهکارهای جدید برای رهایی و برون رفت از بی اعتنایی به کتاب ارائه کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ویژه کتاب و کتابخوانی در مبانی دینی و اسلامی اشاره و عنوان داشت: برترین و ماندگارترین کتب مسلمانان در حوزه های دینی نوشته شده اند که در این زمینه کارهای تحقیقی و تفسیری قرآن کریم نمونه بارزی هستند.

محمد جوروند جایگاه خوزستان در زمینه کتب و علوم دینی را بسیار ویژه دانست و گفت: وجود علما، محققان، پژوهشگران و نویسندگان در زمینه های ادبیات داستانی، شعر، نمایش نامه و فیلم نویسی نشان از آن دارد که در حوزه مطالعه کتاب و خردورزی بسیار برتر هستیم اما اشکال عمده در عدم تعریف فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سبد خانوارها است.

جوروند با بیان اینکه باید به سمت و سویی برویم که کتاب در خانواده به ویژه مادران جایگاه مهم و ارزنده خود را بازیابد، تصریح کرد: اهتمام رسانه‌ها به کتابخوانی گویای توسعه فرهنگ کتابخوانی از سوی اصحاب رسانه است و با اهدای کتاب و عمومیت بخشی موضوع کتاب در میان اقشار مختلف می توان به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کرد.

وی در پایان با نیک دانستن اقدام عده ای از افراد جامعه در فروش کتاب ها در منازل خاطرنشان کرد: چنین اقدامی ترویج گر فرهنگ مطالعه و ایجاد علاقه به کتاب در میان اعضای خانواده است و در هر صورت با استفاده از ترفندهای مختلف باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در سبد خانواده ها ایرانی جای دهیم.

منبع: تابناک
برچسب ها: محمد جوروند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار